اصفهان در طوفان دو روز گذشته چقدر خسارت دید؟

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارات طوفان دو روز گذشته در استان اصفهان را تشریح کرد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص خسارت‌های ناشی از طوفان روز گذشته در استان اصفهان اظهار کرد: همانطور که پیش بینی شده بود وزش باد شدید را طی دو روز گذشته در اکثر مناطق استان و به ویژه مناطق جنوب، شمال و شرق استان شاهد بودیم.

وی ادامه داد: سرعت وزش باد در سمیرم، شهرضا، نایین و شرق اصفهان بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت گزارش شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه بر اساس پیش بینی‌ها دستورالعمل‌های پیشگیرانه به اعضای ستاد مدیریت در همه شهرستان‌های استان اصفهان ابلاغ شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه هرس بموقع درختان فرسوده منجر به کاهش خسارات ناشی از سقوط درخت در استان شد.

سقوط ۴۲ اصله درخت

وی افزود: طی دو روز گذشته تنها ۴۲ اصله درخت در استان و در مناطق اصفهان، نایین و نطنز سقوط کرد که تلفات جانی نداشت و تنها به دو خودرو صدمه زد.

شیشه‌فروش همچنین به خسارت طوفان به شبکه برق استان اشاره کرد و گفت: علی رغم همه تمهیدات اندیشیده شده و تعویض پایه‌های برق فرسوده به ویژه در شهرستان‌های نایین و نطنز و روستاهای شرق اصفهان پنج پایه چراغ برق به ویژه در روستاها سقوط کرد و سقف یک مرغداری نیز بر اثر شدت وزش باد برداشته شد و بر روی شبکه برق روستاهای شرق اصفهان فرود آمد که این شبکه آسیب دید.

وی با بیان اینکه ۱۵ پایه برق، ترانس و شبکه‌ در شرق اصفهان دچار آسیب دید، تصریح کرد: در حال حاضر همه این خسارت‌ها برطرف شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه تبدیل شبکه‌های هوایی برق به کابل‌های زیرزمینی منجر به کاهش خسارات شد، افزود: باید توجه داشت که در دو سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض خطوط برق رسانی به ویژه در شهرستان‌های خور و بیابانک، نایین و سمیرم اختصاص داده شد که نتایج آن را امسال دیدیم.

خسارت به ۱۱ گلخانه و باغات کشاورزی

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز به ۱۱ گلخانه و باغات شهرضا، سمیرم و شرق اصفهان آسیب وارد شد، افزود: با پیگیری‌ و صدور دستورالعمل‌های استحکام بخشی شاهد کاهش خسارات در این مراکز بودیم.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه در روزهای پایانی هفته نیز شاهد بارش باران در مناطق غرب استان خواهیم بود، ادامه داد: باید توجه داشت که تا پایان اردیبهشت شاهد مخاطرات جوی خواهیم بود و باید با اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی به اعضای ستاد مدیریت بحران از خسارات ناشی از این مخاطرات جلوگیری کنیم.

وی همچنین به کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل در استان اصفهان در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: تقویت سیل‌بندها و  اجرای طرح‌های آبخیزداری مناسب منجر به کاهش این خسارات شده است که در این زمینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین اداره کل راه‌ و شهرسازی همکاری ویژه‌ای داشته است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به فعالیت ۸۰ تیم از آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها برای ساماندهی مسیر رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: دستورالعمل کاهش خسارات ناشی از وقوع صاعقه نیز به اعضای ستاد بحران در همه شهرستان‌ها ابلاغ شده است چرا که سال گذشته چهار نفر در استان بر اثر صاعقه جان خود را از دست دادند.

لزوم ایمن‌سازی استخرهای کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر رودخانه زاینده رود با دبی بالا برای آبرسانی به کشاورزان برای کشت غله بازگشایی شده است، افزود: در این شرایط کانال‌های آب نیز پر از آب شده و ضروری است که افراد نسبت به ممنوعیت شنا در رودخانه و کانال‌های آبرسانی توجه داشته باشند.

شیشه فروش با بیان اینکه در سال گذشته تعداد زیادی در کانال‌های آبرسانی جان خود را از دست دادند، اضافه کرد: امسال نیز سه حادثه گزارش شده است که ضروری است شهروندان نسبت به ایمنی هنگام عبور از رودخانه و کانال‌ها دقت داشته باشند.

وی در خصوص لزوم توجه کشاورزان نسبت به تامین ایمنی استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: سال گذشته ۱۰ نفر در این استخرها جان خود را از دست دادند از این رو مالکان این استخرها ملزم به نرده‌گذاری، نصب تابلوی شنا ممنوع و طناب‌های نجات شدند.

کد خبر 420966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.