سامانه آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چه ویژگی هایی دارد؟

در سامانه آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، امکان بارگذاری محتوای الکترونیک، تعریف تکالیف، تشکیل فاروم های گفت‌وگو با دانشجویان و آزمون گرفتن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها کرونا دامن‌گیر تمام جامعه شده و علاوه بر اینکه تهدیدی برای جان آدمی است، او را از پیشرفت و تحصیل  نیز دور نگه داشته است. در چنین شرایطی تلاش مسئولان دانشگاه‌ها سبب شده تا انسان‌ها از کرونا شکست نخورند و همچنان و به قوت قبل، امکان تحصیل دانشجویان را از طریق آموزش‌های مجازی فراهم کنند؛ آموزشی که امکانات فراوانی دارد و دانشجویان و اساتید در این دوران بحرانی از آن بهره می‌گیرند. در این زمینه با نیکو یمانی، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

روش آموزش مجازی در دانشگاه چگونه ارائه می‌شود؟

در اسفند ماه که با تعطیلی کلاس‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم، بر اساس تصمیم شورای آموزشی دانشگاه، قرار شد اساتید آموزش‌ها را از طریق سامانه یادگیری الکترونیک LMS نوید ارائه دهند. بیشتر از هشت سال است که مرکز آموزش مجازی دانشگاه راه اندازی شده و بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم در دانشگاه وجود داشته، اما برای برگزاری کلاس‌های همزمان به توسعه آن نیاز داشتیم. در هر حال برای اساتید علوم پایه پزشکی کارگاه آموزشی برای نحوه کار با سامانه نوید گذاشته شد و راهنمای گذار به آموزش مجازی برای اساتید، دانشجویان و حوزه معاونت آموزشی تدوین و ابلاغ شد. سپس قرار شد محتوای دروس روی سامانه نوید به شکل غیر همزمان بارگذاری و در صورت تمایل اساتید کلاس‌های مجازی همزمان نیز برگزار شود.

در سامانه یادگیری الکترونیک دانشگاه امکان انجام چه فعالیت‌هایی وجود دارد؟

در سامانه امکان بارگذاری محتوای الکترونیک، تعریف تکالیف، تشکیل فاروم های گفت‌وگو (پنل گفت‌وگو) با دانشجوها را داریم. امکان آزمون گرفتن نیز در این سامانه وجود دارد و اساتید می‌توانند آموزش خود را به صورت تعاملی ارائه کنند. قبل از عید برای اساتید علوم پایه کارگاهی گذاشتیم تا کار با سامانه را یاد بگیرند و همچنین کلیپ‌های آموزشی را روی سامانه قرار دادیم تا نحوه کار با سامانه و تولید محتوای الکترونیک ساده را یاد بگیرند.

علاوه بر سامانه الکترونیک دانشگاه از چه برنامه‌های دیگری برای آموزش مجازی دانشجویان استفاده می‌شود؟

همزمان با بهره برداری از سامانه مدیریت یادگیری، "اسکای روم"  برای کلاس مجازی  خریداری شد؛ اسکای روم امکان تشکیل کلاس همزمان را به صورت مجازی می‌دهد و اکنون دانشکده پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی از سامانه اسکای روم استفاده می‌کنند. بعضی از دانشکده‌ها مانند فناوری‌های نوین از " ادوبی کانکت " استفاده می‌کنند. این هفته نیز نرم افزار " بیگ بلو باتن " خریداری شده و در اختیار سایر دانشکده‌ها قرار می‌گیرد تا در کنار آموزش غیرهمزمان که روی سامانه نوید دانشگاهی است، کلاس‌های همزمان نیز داشته باشند. برای بعضی مقاطع مانند ارشد و دکترا بیشتر تاکید روی برگزاری کلاس‌های همزمان است؛ البته توصیه ما این است که بسته به مقطع، رشته، تعداد دانشجو و موضوع کلاس، اساتید از ترکیب آموزش غیر همزمان بر روی سامانه نوید و آموزش همزمان با استفاده از اسکای روم و یا تریپل بی، استفاده کنند. همچنین در دانشگاه تأکید بر این است که اگر آموزش را به شکل همزمان و از طریق اسکای روم ارائه می‌دهند، باید حتماً خلاصه محتوا یا اسلایدهای درس روی سامانه نوید هم بارگذاری شود تا دانشجویان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

برآیند آموزش‌های مجازی چگونه پایش و رصد می‌شود؟

به منظور پایش برآیند آموزش دروس، با توجه به قابلیت‌های سامانه نوید هر سه روز یک بار از سامانه گزارش گرفته می‌شود؛ در این گزارش مشخص است که برای هر کدام از دروس چند محتوا بارگذاری شده، چند تکلیف تعریف شده، چند آزمون گرفته شده است؛ تمام گزارش‌ها در این زمینه گرفته می‌شود و به دانشکده‌ها بازخورد می‌دهیم و دانشکده‌ها نیز به اساتید بازخورد می‌دهند تا برای دروسی که محتوا بارگذاری نشده حتماً این کار انجام شود و اگر غیر از بارگذاری صرف محتوا فعالیتی مانند تکلیف یا گفتگو یا آزمون نداشتند، باید با استفاده از این موارد تلاش کنند آموزش فعال و تعاملی داشته باشند تا دانشکده مانند قبل پویا باشد و دانشجویان از دروس خود عقب نمانند.

 همچنین کمیته‌ای برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی تشکیل شده است که به غیر از بررسی کمیت که تعداد بارگذاری‌ها روی سامانه است، دستورالعمل‌هایی را مشخص کرده تا اطمینان پیدا کنیم کیفیت محتواهای بارگذاری شده در حد مطلوب باشد. به عنوان مثال محتواها باید بموقع روی سامانه بارگذاری شود و این اقدامات از دیدگاه دانشجویان نیز بررسی می‌شود تا بدانیم این فعالیت‌ها از کیفیت کافی برخوردار است.

آیا سامانه‌ای برای اظهار نظر دانشجویان در ارتباط با آموزش مجازی وجود دارد؟

 به منظور بررسی دیدگاه‌های دانشجویان، در سطح دانشکده‌ها شبکه دانشجویی تشکیل شده که نظرات دانشجویان از طریق نماینده ورودی‌های مختلف به معاون آموزشی هر دانشکده منعکس می‌شود و بعد از آن، موارد گفته شده از دید دانشجویان در مورد درس و استاد خاص به آن‌ها بازخورد داده می‌شود. علاوه بر این پرسشنامه ارزشیابی استاد از نظر آموزش مجازی تهیه شده است و اساتید بر اساس آن و از طریق سامانه ارزشیابی استاد، ارزشیابی خواهند شد.

جلسه‌ای با مسئول کمیته دانشجویی‌  دی سی و همچنین سایر دانشجوها داشتیم و تمام بازخوردهای آن‌ها را گرفتیم. برای بعضی از درس‌ها دانشجویان بسیار راضی هستند، اما برای بعضی دیگر و نوع تکالیفی که دارند، ممکن است آنطور که می‌خواهند عمل نشده باشد؛ تعداد این موارد محدود بوده و در مجموع با بررسی عملکرد ۹۰۰ هیئت علمی و ۱۰ هزار دانشجو، تعداد کاستی‌ها آنقدر بالا نیست؛ البته این موضوع نیز باید لحاظ شود که اکنون در یک بحران قرار داریم و همینطور اساتید ما با روش آموزش مجازی زیاد آشنا نبودند و به صورت ناگهانی از یک آموزش حضوری به یک آموزش کامل مجازی سوق داده شدند. با وجود این مسائل وجود بعضی کاستی‌ها در سیستم طبیعی است، اما آن‌ها را شناسایی و به مرور برطرف می‌کنیم تا یک آموزش مجازی با حداقل کاستی‌ها به دانشجویان ارائه شود.

مشخص است که امتحانات پایان‌ترم چه زمانی تشکیل می‌شود؟

طبق مصوبه اعلام شده احتمال بازگشایی کلاس‌ها بعد از ماه مبارک رمضان  وجود دارد، اما این موضوع را به تصمیم ستاد کرونا منوط کرده‌اند که اگر در اردیبهشت ماه مشکل حادی وجود نداشته باشد، امیدوار هستیم بتوانیم کلاس‌ها را بازگشایی کنیم؛ پایان نیمسال تحصیلی تا پایان تیرماه خواهد بود و بعد از آن آزمون‌ها برگزار خواهد شد.

کد خبر 420677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.