چرا ترامپ دستور حمله به قایق های ایرانی را داد؟

با شیوع بیماری کرونا در جهان تنش های بین آمریکا و ایران نه تنها کاهش نیافته بلکه شدت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه ای مدعی شد شناورهای نظامی ایران با نزدیک شدن به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و اجرای مانورهای «خطرناک و تحریک کننده» برای آنها ایجاد مزاحمت کرده اند. در این بیانیه ذکر شده بود در روز ۱۵ آوریل، ۱۱ شناور سپاه پاسداران چندین بار به ناوهای یواس اس لوئیس بی. پولر، پاول همیلتون، فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده اند.

در همین راستا رئیس جمهور آمریکا چندی پیش با انتشار توییتی، نیروهای دریایی ایران را تهدید کرد و گفت: "من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده ام به سمت همه قایق های ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی های ما را دارند، شلیک و آنها را نابود کنند." که البته یک مقام وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرد چنین دستوری به پنتاگون ابلاغ نشده است.

هفته گذشته نیز تصاویر جدیدی توسط ایران دال بر رویارویی شناورهای سپاه پاسداران با ناو آمریکایی مستقر در شاهراه استراتژیک خلیج فارس منتشر شد که نحوه واکنش ناو آمریکا به محاصره توسط قایق های سپاه پاسداران را نشان می داد. وزیر امور خارجه آمریکا این نزدیک شدن قایق های سپاه به ناوهای آمریکایی را نقض قوانین بین المللی دانسته و پیرو همین رویکرد با همتایان عرب زبان خود در منطقه از جمله قطر و امارات متحده عربی وارد رایزنی شد.

این اتفاقات درحالی رخ می دهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای روایت آمریکا از این ماجرا را هالیوودی دانست و اعلام کرد به گشت زنی شناورهایش در آب های خلیح فارس ادامه می دهد. این نهاد نظامی در ادامه این بیانیه گفت در صورت هر گونه اقدام آمریکا علیه قایق های سپاه پاسداران، پاسخ قاطعی به آنها خواهد داد.

حال باید پرسید آیا با ادامه رویارویی‌ها در خلیج فارس، شاهد درگیری نظامی میان ایران و آمریکا خواهیم بود؟ هدف ترامپ از تهدید شناور های ایران چیست؟ آیا ترامپ به دلیل به خطر افتادن موقعیتش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دست به چنین اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران می زند؟

ایران می تواند تمامی مراکز مهم نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد

محمدحسین قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالات در این زمینه گفت: امروز آمریکا در شرایطی نیست که بتواند جنگ تازه ای را در منطقه آغاز کند؛ زیرا پایگاه های نظامی و ناو های جنگی ایالت متحده به شدت تحت تاثیر تبعات شیوع بیماری کرونا قرار گرفته اند. ترامپ نیز از نظر تامین بودجه ابزار جنگی آمریکا در مضیقه قرار گرفته است.

وی افزود: آغاز درگیری بین ایران و آمریکا هزینه های گزافی را برای آمریکا همراه دارد؛ زیرا شکست آمریکا در چنین جنگی قطعی است و ایران می تواند تمامی مراکز مهم نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد. همانطوری که فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد اگر آمریکا حمله موشکی ایران به عین الاسد را پاسخ می داد ۴۰۰ مرکز نظامی آمریکا را مورد هدف قرار می‌گرفت و شکست مفتضحانه ای برای آمریکا در جهان رقم می‌خورد؛ به همین دلیل فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در منطقه که از واقعیت ها آگاه هستند، سعی دارند ترامپ را از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران منصرف کنند.

کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه تاکید کرد: تصور آن که ناوهای آمریکایی در آب های خلیج فارس غرق شوند، برای ترامپ بسیار سخت است؛ بنابراین احتمال بروز درگیری میان ایران و آمریکا در خلیج فارس وجود ندارد، اما منطق حکم می کند ما احتمال جنگ را بدهیم و  توان دفاعی نیروی های نظامی خود را تقویت کنیم. خوشبختانه نیروهای مسلح ایران  تاکنون در زمینه ارتقای تجهیزات نظامی مطلوب عمل کرده اند و مقامات آمریکایی نیز به این مسئله واقف بوده و می دانند حریف ایران نخواهند شد.

هدف ترامپ جنگ با ایران نیست

احمد بخشایش، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است: ترامپ قصد داشت با صدور دستور حمله به قایق های ایرانی افکار عمومی جهان را از بی کفایتی خود در مدریت بحران شیوع بیماری کرونا منحرف کند.

وی در این باره گفت: دستور شلیک ترامپ به قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار نیست؛ زیرا در گذشته نیز ناوهای آمریکایی در صورت احساس مورد تعرض قرار گرفتن توسط قایق هایی ایرانی اجازه شلیک داشتند.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد ترامپ سعی دارد با دستور شلیک ناو های جنگی آمریکا در خلیج فارس بر بازار های نفتی شوک وارد کرده و اعلام کند در صورت درگیری میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز، عرضه نفت با مشکل رو به رو خواهد شد؛ البته در اجرای این هدف تا حدودی موفق عمل کرد و باعث شد قیمت نفت برنت تا حدود ۱۴ دلار افزایش یابد.

بخشایش خاطرنشان کرد: هدف ترامپ جنگ با ایران نیست؛ زیرا آغاز جنگ مشکلات فراوانی را برای وی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال خواهد داشت. البته ترامپ شخصیت غیر قابل پیش بینی دارد و همیشه با ایجاد جنجال و منحرف کردن اذهان عمومی به اهداف خود می رسد. 

ترامپ برای حفظ آرای خود با مشکلات زیادی رو به رو است

علیرضا مهرابی، کارشناس روابط بین الملل نیز معتقد است تا زمانی که توان لجستیکی لازم برای درگیری در طرفین وجود نداشته باشد، این تهدیدات منجر به هیچ حادثه ای در خلیج فارس نخواهد شد.

وی در این باره افزود: به دلیل اینکه ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا قرار دارد، به راحتی نمی تواند رای نمایندگان کنگره را برای ورود به یک جنگ مستقیم با ایران جلب کند؛ البته در حال حاضر تحولات بین المللی ناشی از شیوع بیماری کرونا، مشکلات متعددی را برای ایالات متحده ایجاد کرده است.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: به نظر می رسد  دادن دستور شلیک ناو های آمریکایی به قایق های سپاه در خلیج فارس، یک پروپاگاندا برای ترامپ است تا بتواند به وسیله آن شرایط را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع خود مدیریت کند؛ زیرا کاهش محسوسی را در  میزان آرای خود می بیند. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز با اختلاف کمی نسبت به کلینتون، وارد کاخ سفید شد. ترامپ برای حفظ میزان آرای خود با مشکلات زیادی رو به رو است.

کد خبر 420639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.