اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در شرکتهای تعاونی منابع طبیعی اصفهان

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان از ساماندهی و اشتغال بیش از ۱۰ هزار بهره بردار و مرتع دار این استان در قالب شرکت های تعاونی منابع طبیعی در هفت سال گذشته خبر داد.

مجتبی محمدی ورزنه در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان هم اکنون با ۲۵ شرکت تعاونی در ۲۱ شهرستان فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه اعضای این شرکت ها بهره برداران و مرتع داران عرصه های طبیعی هستند، ادامه داد: برپایه آمارها نزدیک به ۴۰ هزار بهره بردار در عرصه های طبیعی استان اصفهان وجود دارد که از این شمار تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر با عضویت در شرکت های تعاونی منابع طبیعی ساماندهی شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان با بیان اینکه این اتحادیه در سال ۱۳۹۳ با سرمایه ای نزدیک به یک میلیارد ریال تشکیل شد، افزود: اتحادیه منابع طبیعی اصفهان هم اکنون در اتحادیه های سراسری مرتع داران و دام سبک کشور و صندوق حمایت توسعه منابع طبیعی عضو است و با افزایش سرمایه توانسته ۵٪ از صد در صد سهم این صندوق را که بالغ بر پنج میلیارد ریال است، بدست آورد.

محمدی هدف اصلی راه اندازی این اتحادیه را اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای منویات مقام معظم رهبری و ایجاد مشاغل جایگزین برای بهره برداران مراتع با حفظ و حراست از اراضی ملی دانست و اضافه کرد: توسعه کمّی و کیفی شرکت های تعاونی و همکاری دائمی آنها با یکدیگر، ایجاد انسجام در فعالیت شرکت ها و هماهنگی بین مسئولان، بهره برداران و مرتع داران و ساماندهی و اقتصادی کردن فعالیت آنها نیز از دیگر اهداف این اتحادیه است.

وی بر اهمیت آموزش و مشارکتهای مردمی در نجات و حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: ایجاد بستر مناسب برای بهره گیری و توانمندسازی جوامع محلی به منظور احیا و حفاظت از منابع طبیعی کشور یکی از اهداف مهم است که این اتحادیه به طور جدی دنبال می کند.

بهره برداران عضو اتحادیه منابع طبیعی بیمه می شوند

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان بیان کرد: این شرکتها در چهار هسته پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری، گیاهان دارویی، دام و طیور و گردشگری فعالیت می کنند.

وی با بیان این مطلب به تشریح فعالیت هسته های منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: عقد قرارداد های آموزشی و مشارکتهای مردمی، احداث آبشخور و آب انبار، تغییر الگوی مصرف سوخت در شهرستانهای غرب استان، توزیع نهاده و خوراک دام برای بهره برداران و نصب شاخص کمربندهای حفاظتی در شهرستانهای اصفهان، فریدونشهر و شهرضا از جمله اقدامات است.

وی افزود: اتحادیه منابع طبیعی در تلاش است بهره برداران و اعضای شرکتهای تعاونی را با کد شغلی چوپان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.

محمدی با بیان اینکه اتحادیه و تشکل تعاونی ها راه نجات و حافظ منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: بهره بردار اصلی کسی است که در مرتع ساکن است و فعالیت می کند و با تشکیل این اتحادیه، منابع طبیعی و سازمان جنگل ها بر فعالیت بهره برداران نظارت دارند و فعالیت آنها در کنار اداره منابع طبیعی پررنگ تر می شود.

وجود تشکل ها در عرصه های طبیعی برای دولت صرفه اقتصادی دارد

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان اثربخشی فعالیت این اتحادیه را در ایجاد مشارکت برای حفظ و حراست از مراتع و عرصه های طبیعی به رغم بهره برداری و ساماندهی بهره برداران دانست و تصریح کرد: وجود تشکل ها در عرصه های طبیعی برای دولت مفید است و صرفه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه هسته گیاهان دارویی متشکل از تیم تخصصی و دانشگاهیان به مطالعه انواع گیاهان مرتعی برای بهره برداری پرداخته است، گفت: هم اکنون شاخه های کرفس کوهی، موسیر کتیرا و عنبرنسارا در مرحله تحقیقات مقدماتی است؛ تولید محصول از کرفس در حال حاضر تجاری سازی شده و به زودی رونمایی می شود.

وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به اختلافاتی که در جوامع محلی برای تولید و فروش کرفس کوهی وجود داشت با ساماندهی تولید این گیاه دست دلالان کوتاه می شود و ساکنان آن مناطق می توانند با ایجاد تشکلی خودشان کرفس کوهی تولید کنند و سود آن به بهره برداران برسد.

محمدی با بیان اینکه اتحادیه منابع طبیعی مهر اصفهان سرمایه غنی دامداران را دارد، افزود: هسته دام و طیور با هدف کاهش فشار چرای دام در مراتع و کاهش آسیب به مراتع و عرصه های طبیعی اقدام به جمع آوری دام مازاد و ایجاد پروار بندی در شهرستان های غرب استان از فریدن و فریدونشهر و بویین میاندشت کرده است؛ از این رو  با همکاری دانشگاهیان در تلاش هستیم که با فرمولاسیون گیاهی خوراک دام ارگانیک تهیه و تحویل دامداران شود تا با استفاده دام از کنسانتره آسیب کمتری به مراتع وارد شود.

وی اضافه کرد: با آموزش و توانمندسازی جوامع محلی برای ایجاد شغل جایگزین و ایجاد دامداری های نیمه صنعتی و پروار بندی در تلاش برای کاهش فشار دام بر عرصه های طبیعی هستیم.

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان با اشاره به فعالیت هسته گردشگری، اظهار کرد: با توجه به اینکه عشایر قوه خلاقیت بالایی دارند در زمینه صنایع دستی، اکوتوریسم و بومگردی در مراتع اقداماتی در دست پیگیری است.

کد خبر 420473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.