۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کرونا ما را از مالاریا غافل نکند

مالاریا، مهم‌ترین بیماری عفونی انگلی در دنیا و از اصلی‌ترین مشکلات بهداشتی بعضی از کشورهای جهان خصوصا مناطق گرمسیری است.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ‌دلیل گزیده شدن توسط پشه آنوفل ماده به مالاریا مبتلا می‌شوند که حدود دو تا سه میلیون نفر از آن‌ها در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. بیشترین قربانیان مالاریا، کودکان زیر پنج سال هستند و آمار مرگ و میر آن‌ها در جهان یک کودک در هر دو دقیقه، تخمین زده شده است. در حالت کلی ۴۸۳ گونه آنوفل وجود دارد که ۷۰ نوع از آن‌ها به‌عنوان ناقلان مالاریا عمل می‌کنند. هفت مورد از این پشه ها در ایران و بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، عاملان ابتلا به این بیماری هستند.

دوره کمون مالاریا

معمولا از زمان گزیده شدن توسط پشه آلوده تا بروز علائم بیماری بین هفت تا ۱۴ روز طول می‌کشد و پس از این دوره کمون، مبتلایان احساس سرما و لرز می‌کنند و در نهایت تب شدید و تعریق می‌کنند. خستگی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، دردهای عضلانی، بزرگ شدن طحال و کم‌خونی از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود؛ البته تشخیص دقیق بیماری نیازمند آزمایش خون است. در طول دوره کمون ممکن است فرد آلوده توسط پشه آنوفل دیگری گزیده شده، انگل‌های موجود در خون او به بدن پشه منتقل شود و پس از رشد و تکثیر، از طریق گزیده‌شدن بدن به فرد دیگر منتقل شود. از سوی دیگر این پشه‌ها با تخم‌گذاری در آب‌های راکد، زاد و ولد می‌کنند و چرخه انتقال بیماری تا بی‌نهایت ادامه می‌یابد، اما در صورتی که فرد بیمار تحت نظارت درمانی پزشک قرار گیرد، امکان درمان کامل این بیماری وجود دارد.

جهانی عاری از مالاریا

باتوجه ‌به میزان بالای ابتلا به بیماری مالاریا و مرگ و میرهای ناشی از آن، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از سال ۲۰۰۰ با هدف ایجاد جهانی عاری از مالاریا، روز بیست و پنجم آوریل را به ‌عنوان روز جهانی مالاریا نامگذاری کرده است. این روز که هر سال با تعیین شعاری خاص برگزار می‌شود، تلاشی جهانی برای کنترل شیوع مالاریا و آگاهی از بودجه اختصاص‌ یافته برای درمان و پیشگیری از این بیماری در سراسر جهان محسوب می‌شود.

مقابله با کرونا؛ کنترل مالاریا

با  شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان، بیشتر منابع پزشکی و تحقیقاتی به دنبال روش‌هایی برای مقابله با شیوع این ویروس هستند، اما شیوع ویروس کرونا نباید محققان و پزشکان را از توجه به سایر بیماری‌های کشنده از جمله مالاریا غافل کند. در سال جاری باتوجه ‌به پاندمی کووید ۱۹، سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی مالاریا، با هدف تقویت شعار سال گذشته یعنی "پایان مالاریا با من آغاز می‌شود"، به پویش مردمی RBM پیوست و از کشورها خواست که در کنار رعایت تمامی اصول بهداشتی مقابله با شیوع کرونا، از تداوم خدمات پیشگیرانه در برابر مالاریا جهت کنترل همه‌گیری آن اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 420461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.