افق اقتصاد کرونایی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی

واگذاری سهام ایمیدرو و ایدرو تااردیبهشت،پیش‌بینی برداشت ۷.۵ تن زعفران از مزارع اصفهان، پرداخت بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به تولیدکنندگان، آغاز توزیع ۱۵۰ هزار تن شکر، برنج و روغن دولتی و استفاده از بورس برای واگذاری سهام بنگاه‌های شبکه بانکی، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  مطابق با پیش‌بینی‌های سازمان ملل که از سوی «معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران» منتشر شده، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ نیز منفی ۱/ ۷ درصد برآورد شده که با توجه به پیش‌بینی‌ها، طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، ضمن منفی بودن، بهبود جزئی را شاهد خواهد بود.  

بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ با توجه به تاثیر کاهش قیمت نفت و تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا، منقبض‌تر شود.

تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۱/ ۷ درصد کاهش یافته که در ادامه افت ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۸ است. جاری شدن سیل‌های ویرانگر، بازگرداندن تحریم‌ها توسط ایالات متحده آمریکا و افزایش تنش‌ها با عربستان سعودی، اقتصاد را با مشکل مواجه کرده و موجب تنزل ناگهانی صادرات شده است. سرمایه‌گذاری و رشد مصرف بخش خصوصی در میان نا آرامی‌های اجتماعی با کاهش بیشتری همراه شده است. با اینکه در حال حاضر دولت هزینه‌های خود را برای رفع چالش‌های ناشی از رکود اقتصادی افزایش داده، اما بازگشت اقتصادی ایران به قلمرو مثبت چندین سال طول می‌کشد. کمبود شدید تنوع اقتصاد ایران، همچنان چشم‌انداز اقتصادی کشور را مبهم می‌سازد. با این وجود طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کمی بهبود یافته و به‌ترتیب به رقم‌های منفی ۷/ ۲ درصد و منفی ۲/ ۱ درصد برسد.

طبق برآورد سازمان ملل متحد، تورم سالانه در سال ۲۰۱۹ در ایران و بسیاری کشورها از جمله آرژانتین، سودان جنوبی، بولیوی و ونزوئلا که با محدودیت عرضه و عدم توازن شدید اقتصاد کلان مواجه هستند، بیشتر شده است. طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم ایران تا حدودی کاهش یابد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۱۵ درصدی صدور جواز تاسیس و ۴.۲ درصدی صدور پروانه بهره برداری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: صادرات کشور در سال گذشته، ۱۴.۲ درصد افزایش وزنی داشته و تامین نقدینگی اولویت نخست بخش صنعت برای جهش تولید است.

**رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان گفت: معدوم سازی جوجه‌های یکروزه در مرغداری‌ها صورت نمی‌گیرد و هیچ یک از شرکت‌های جوجه کشی فعال در استان اصفهان اقدام به معدوم سازی جوجه یکروزه نکرده اند.

فرهاد جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خبر معدوم سازی جوجه های یک روزه در برخی از مناطق کشور، اظهار کرد: بسیاری از مرغداری های گوشتی با مشکل کمبود نهاده برای تامین نیاز غذایی دام های سبک خود مواجه شده‌اند و از این رو تعدادی از جوجه کشی‌ها در برخی از نقاط کشور در روزهای گذشته اقدام به معدوم سازی جوجه‌های یک روزه کرده‌اند.

وی افزود: کاهش قیمت مرغ در بازار و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مرغ زنده و میزان درآمد مرغدار باعث شده تا بسیاری از مرغداران از جوجه‌ریزی صرف نظر کنند و مشکل کمبود نهاده در مرغداری‌ها منجر به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه در جوجه‌کشی‌های کشور شده است.

**دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای رسماً حذف عوارض صادرات گوشت مرغ تا اول خرداد را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد.

**مدیر روابط عمومی شرکت آب‌ و فاصلاب استان اصفهان گفت: به رغم تعمیرات شب گذشته درمحور بزرگمهر – آبشار، گزارشی مبنی بر افت فشار آب در جنوب اصفهان دریافت نکرده‌ایم و شرایط مطلوب است.

اکبر بنی طبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تکذیب افت فشار آب در روز یکشنبه_۳۱ فروردین‌ماه ۹۹_ اظهار کرد: بر اساس آمار مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب و سامانه تلفنی ۱۲۲ گزارشی مبنی بر افت فشار در جنوب اصفهان تاکنون دریافت نشده و خوشبختانه فشار آب در نقاط مختلف استان در شرایط مطلوبی قرار دارد.

**رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد عرضه سهام ایمیدرو و ایدرو اظهار کرد: عرضه سهام ایدرو و ایمیدرو به مصوبه هیأت وزیران نیاز دارد و در صورت اخذ این مصوبه تا پایان اردیبهشت، مراحل آماده‌سازی برای عرضه در بورس انجام می‌شود.

علیرضا صالح، یکی از مشکلات واگذاری‌های دولت در سال‌های  گذشته را واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه یک مجموعه دانست و اظهار کرد: این اتفاق در برخی موارد موجب شده است که حلقه مدیریتی و زنجیره ارزش در این مجموعه از بین برود. بر این اساس، یکی از مواردی که در راستای واگذاری شرکت‌های دولتی باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید زنجیره مدیریتی را در واگذاری‌ها از بین برد.

**عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد سال ۹۸ ایران، اقتصادی بود که موجب شد تا مردم بالاترین فشار بیرونی را بعد از جنگ جهانی دوم تجربه کنند و در فاصله سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۹۸ چنین فشار بیرونی به صورت تحریم در اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

محمد واعظ برزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: بحران کرونا به عنوان یک تکانه باعث رونق تعدادی از زیربخش های اقتصادی و رکود تعداد دیگر از زیربخش های اقتصادی می‌شود و بر همین اساس الگوی توزیع درآمد، تحت تأثیر تغییرات در الگوی تولید قرار گرفته است.

وی افزود: به طور خلاصه زیربخش‌هایی که ارائه کننده کالاها و خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی هستند یا زیربخش هایی که از ارائه این خدمات پشتیبانی می‌کنند رونق می‌گیرند و زیر بخش هایی که تحت محدودیت ناشی از بحران شیوع کرونا، قرار گرفته‌اند یا به نوعی کمتر در شرایط کنونی مورد ضرورت کاربران جامعه هستند همچون خدمات حمل و نقل و بانکداری تضعیف خواهند شد.

**زیر راه و شهرسازی گفت: بنا داریم تا پایان سال جاری ۵۸۰ کیلومتر آزاد راه و ۸۴۷ کیلومتر بزرگراه به تعداد بزرگراه‌های کشور کنیم.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک، درباره برنامه‌های این وزارتخانه در سالی که به عنوان جهش تولید نامیده شده است، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در سال جهش تولید برنامه‌های خود را به ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده‌ایم، بر این اساس بنا داریم تا پایان سال جاری ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به کشور اضافه کنیم. سال گذشته ۶۰ کیلومتر آزادراه ساختیم اما ۵۸۰ کیلومتر به معنای این است که این میزان ۱۰ برابر سال ۹۸ خواهد شد. اکنون ۲۴۴۰ کیلومتر آزادراه داریم و زمانی که حدود ۶۰۰ کیلومتر به آن اضافه شود به معنای آن است که طول آزادراه‌های کشور را ۲۵ درصد افزایش می‌دهیم.

**رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق شعبه اصفهان گفت: محقق شدن شعار "جهش تولید " نیازمند مهیا شدن ملزومات این مهم از سوی دولت است.

احمدرضا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر پذیرش اولویت تولید بر دیگر مباحث اقتصادی توسط دولت، اظهار کرد: رعایت اصل تناسب در برخورد با تولید کنندگان، پیمانکاران و مشاوران باید اولویت رفتاری دولت در سال ۹۹ برای تحقق جهش تولید باشد و باز تعریف "تولید" به "زنجیره تولید" شامل تولید کننده، پیمانکار و مشاور موجب تسریع در تحقق این شعار خواهد شد.

وی افزود: با رعایت این موارد حتی در شرایط سخت نیز می‌توان به جهش تولید دست یافت. در سال‌های اخیر، با توجه به محدودیت‌ها و شرایط خاص اقتصادی کشور که تماما خارج از حوزه اختیار فعالان اقتصادی است، در حـوزه صنعت برق نیز شرایط نامناسب و سختی را تحمل کرده‌ایم و رعایت نشدن حقوق فعالان اقتصادی توسط دولت و سایر نهادها باعث شده توان فعالیت بسیاری از فعالان اقتصادی تحلیل رود.

**رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق شعبه اصفهان گفت: محقق شدن شعار "جهش تولید " نیازمند مهیا شدن ملزومات این مهم از سوی دولت است.

احمدرضا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر پذیرش اولویت تولید بر دیگر مباحث اقتصادی توسط دولت، اظهار کرد: رعایت اصل تناسب در برخورد با تولید کنندگان، پیمانکاران و مشاوران باید اولویت رفتاری دولت در سال ۹۹ برای تحقق جهش تولید باشد و باز تعریف "تولید" به "زنجیره تولید" شامل تولید کننده، پیمانکار و مشاور موجب تسریع در تحقق این شعار خواهد شد.

وی افزود: با رعایت این موارد حتی در شرایط سخت نیز می‌توان به جهش تولید دست یافت. در سال‌های اخیر، با توجه به محدودیت‌ها و شرایط خاص اقتصادی کشور که تماما خارج از حوزه اختیار فعالان اقتصادی است، در حـوزه صنعت برق نیز شرایط نامناسب و سختی را تحمل کرده‌ایم و رعایت نشدن حقوق فعالان اقتصادی توسط دولت و سایر نهادها باعث شده توان فعالیت بسیاری از فعالان اقتصادی تحلیل رود.

**دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نتیجه اقتصاد یارانه‌ای چیزی بهتر از این نیست. در اقتصاد دستوری رفاه با ظلم به یک طرف ماجرا محقق و عدالت با زور برقرار می‌شود نه با مالیات و حمایت از دهک‌های پایین.

**عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: هر فعالیتی که موجب تبدیل منابع به کالا و خدمات شود تولید محسوب می‌گردد با این استدلال شرکت‌های خدماتی و بازرگانی هم تولیدی به شمار می آیند.

**معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ‌به تعاونی‌هایی که در حال تولید دستکش، ماسک، گان یا مواد ضدعفونی‌ کننده هستند، ۵۰۰ میلیون تومان وام ۱۴ درصدی سرمایه در گردش فوری برای افزایش تولید تعلق می‌گیرد؛ متقاضیان به بانک توسعه تعاون مراجعه کنند.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان از تدارک و تهیه ۱۱۰ هزار بسته معیشتی برای اقشار آسیب پذیر از بحران کرونا با محوریت اتاق و توسط فعالان اقتصادی خبر داد.

**دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه تاکنون هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش شستا در بورس مشخص و شفاف نیست گفت: تمامی منافع حاصل از فعالیت این هلدینگ، متعلق به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است. اگر وجه حاصل به منظور همسان‌سازی حقوق این افراد استفاده شود تفاوتی با خوردن پول این قشر ندارد.

اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عرضه سهام (شستا) اظهار کرد: باید مشخص باشد وجه تامین مالی شده حاصل از فروش سهام این هلدینگ بزرگ به چه منظور استفاده می‌شود. در حال حاضر اما هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش شستا در بورس مشخص نیست.

وی افزود: باید توجه داشت که تمامی منافع حاصل از فعالیت این هلدینگ، متعلق به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است. اگر منافع این عرضه به جیب صاحبان اصلی آن بازگردد یا در راستای بهینه‌سازی وضعیت موجود باشد مخالفتی نداریم اما در صورتی که هزینه کرد این وجه مشخص نبوده یا منافع آن به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بازنگردد، جامعه کارگری مخالفت خود را اعلام می‌کند.

**میزان صادرات شمش و محصولات فولادی شرکت های بزرگ کشور در سال ۹۸، حدود ۲۷ درصد افزایش یافت.

**مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با ابلاغ دستور اداری به واحدهای اجرایی این سازمان، تسهیلات بیمه‌ای و درمانی در نظر گرفته شده برای کنترل شیوع بیماری کرونا را تا پایان اردیبهشت ۹۹ تمدید کرد.

**دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در خصوص امحای جوجه‌های یکروزه که روز گذشته ویدیویی از آن در فضای مجازی منتشر شد، توضیحاتی ارائه کرد.

محمدرضا صدیق پور، با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تولید کنندگان گوشت مرغ شامل پرورش دهندگان مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی با مشکلات عدیده ای روبرو بوده اند، اظهار کرد: عمده‌ترین این مشکلات، کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یکروزه است که ضرر و زیان سنگینی را به تولید کنندگان جوجه یکروزه و گوشت مرغ  کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: یکی‌ از دلایل این ضرر و زیان، برنامه ریزی تولید جوجه یک‌روزه گوشتی بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار علیرغم نظر تشکل‌های صنفی مرتبط برای تامین گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان در جوجه ریزی دی و بهمن سال ۱۳۹۸  بود که براساس آن بالغ بر ۱۳۰ و  ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه به ترتیب در دی و بهمن ماه تولید شد که این میزان تولید افزایش بی سابقه ای در تولید جوجه یک‌روزه و به تبع آن تولید گوشت مرغ برای تامین نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان در کشور رقم زد و سبب شد حداقل ۱۰ درصد جوجه یکروزه بیش از نیاز تولید شود.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از قطعی فیبر نوری شبکه اینترنتی کشور خبر داد و گفت: تعمیر این فیبر با طرف خارجی است و همکاران ما حل این موضوع را پیگیری می‌کنند.

**معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت زعفران در استان اصفهان، پیش‌ بینی می‌شود میزان برداشت زعفران از مزارع اصفهان به هفت تن و ۵۰۰ کیلوگرم برسد.

اصغر رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در سال جاری، ۱۲۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان اصفهان اضافه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در استان اصفهان به بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: پس از استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، استان اصفهان رتبه چهارم بیشترین سطح زیر کشت زعفران در کل کشور را دارد،  میانگین تولید زعفران در استان، تقریبا پنج کیلوگرم در هر هکتار است اما مزارعی هم در سطح استان وجود دارد که در آنها ۶ تا هشت کیلوگرم زعفران از هر هکتار برداشت می‌شود.

**معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: امسال طرح هادی در۶۰ روستا انجام خواهد شد و علاوه بر آن عملیات نقشه‌برداری ۱۵۰ روستا را نیز برای تهیه طرح هادی و تعیین محدوده در سال‌های بعد انجام می‌دهیم.

علی کریمی با بیان این که  امسال بگونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا معابر ۱۰۷ روستا در سطح استان آسفالت شود. گفت: کل هزینه این طرح ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن از سوی دفتر مرکزی بنیاد مسکن تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: این روستاها در شهرستان‌های مختلف استان قرار دارند و به نظر می‌رسد بتوان این طرح را تا نیمه نخست سال به اتمام رساند.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز تولید روزانه ماسک صنعتی و صنفی به حدود ۶ میلیون عدد رسیده است.

رضا رحمانی در اولین جلسه مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، با قدردانی از همکاری های مشترک مجلس و حمایت های کمیسیون برای پیشبرد برنامه های وزارت صمت در سال ۹۸، در گزارشی از روند تولیدات منتخب کالایی کشور در سال "رونق تولید"، گفت: در طول سال گذشته، از ۴۰ قلم کالای مورد رصد، حدود ۳۰ مورد از تولیدات منتخب کالایی کشور و اقلام زیر مجموعه آنها افزایش تولید داشته است؛ این آمار به صورت ماهیانه مورد رصد قرار گرفته و هر یک از محصولات و کالاها مورد توجه بوده‌اند.

وزیر صمت افزود: تدبیر خوبی در روند همکاری های وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمیسیون صنایع و معادن مجلس وجود داشته و خوشبختانه با توجه به نگرش دلسوزانه، کارشناسانه و سالم کمیسیون به موضوعات، شاهد اتفاقات مثبت و موثری در حوزه تولید کشور بودیم.

**مدیرکل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: تا اول اردیبهشت ماه، ۶۳۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کردند و متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند.

**مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۳ اسکله مخصوص بارگیری نفت و فرآورده های نفتی امسال در بندر شهید رجایی به بهره برداری می رسد.

**رئیس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از او خواست تدابیری اتخاذ شود که اجرای تسهیلات و تمهیدات اقتصادی مربوط به دوره شیوع بیماری کرونا موجب لغو دیگر تصمیمات حمایتی مربوط به شرایط معمول کشور، نشود.

**وزیر راه و شهرسازی گفت: این روزها بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی به‌صورت یک منظومه به‌هم پیوسته در تلاش هستند و می‌توان ادعا کرد که این وزارتخانه از معدود وزارتخانه‌هایی است که عناصر آن در بیست و چهار ساعت شبانه‌روز و بدون تعطیلی فعال هستند و ایفای نقش می‌کنند.

**مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در سال ۹۹ حدود ۱۱ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان به ۴۵ واحد برای تهیه اقلام مقابله با کرونا پرداخت شده است.

**مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ روزانه مبلغ ۶۱ هزار و ۱۸۰ تومان تعیین شده است.

**مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفندی در کشور نیاز است.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه‌ اینترنت خانگی با چهار برابر سرعت ADSL یا همان شبکه‌ VDSL، در تهران، با سرعت خوبی در حال نصب است.

**میزان تولید محصولات فولادی و شمش شرکت های بزرگ کشور در سال رونق تولید، (سال ۹۸) به ترتیب ۶ و ۵ درصد افزایش یافت.

**وزیر نفت گفت: تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا تعهدی را بر عهده نگرفتند و همانگونه که می‌بینیم به طور طبیعی توسط بازار تنبیه می‌شوند.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: ۴، ۸ یا در بهترین حالت بیش از سه میلیارد دلار ارز گرفته شده و تا امروز کالا وارد گمرک نشده، قصه پیچیده‌ای نیست و پیدا کردن دریافت کننده هم کار مشکلی نیست.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تنگنای نقدینگی، اغلب کسب‌وکارها، به ویژه کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌ها را تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

**سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف دسترسی آسان و سریع جامعه هدف به خدمات مورد نیاز راه اندازی شد.

**یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی گفت: صادر کننده یک رقیب هم دارد به نام دولت که لازم نیست عوارض مرغ صادراتی را پرداخت کند!

**مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تعدیل سهمیه سوخت جانبازان تا سقف روزانه ۲۰۰ هزار لیتر طبق مصوبه کارگروه ماده ۸ تصویب‌نامه هیئت وزیران خبر داد.

کرامت ویس‌کرمی گفت: طبق مصوبه این کارگروه، همه جانبازان عزیزی که اطلاعات آنها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به دست ما رسیده است، شامل تعدیل سهمیه سوخت از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی خواهند شد.

وی افزود: روز گذشته اطلاعات بیش از ۴۳ هزار نفر از ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد که با توجه به آمادگی زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت، این تغییرات از امروز، سه‌شنبه (دوم اردیبهشت ماه) در سامانه اعمال و هم‌اکنون همه سهمیه سوخت ترمیمی از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی این افراد اعمال شده و این عزیزان می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید سوخت اقدام کنند.

**سرپرست شبکه دامپزشکی نطنز گفت: در حال حاضر ۷۳ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهرستان نطنز فعالیت دارد.

سیامک رضوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین فعالیت صنایع دامپروری صنعتی و سنتی شهرستان نطنز در زمینه‌های پرورش دام سبک و سنگین، طیور و زنبور عسل است.

سرپرست شبکه دامپزشکی نطنز گفت: شهرستان نطنز در حال حاضر دارای ۷۳ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سال و تولید بیش از ۱۰ هزار تن گوشت مرغ است.

رضوان اضافه کرد: این شهرستان دارای چهار واحد فعال تولید تخم مرغ با ظرفیت سالانه بیش از چهار هزار تن تخم مرغ و همچنین سه واحد فعال مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۱۲۹ هزار قطعه مرغ مادر گوشتی و تولید بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار عدد تخم مرغ نطفه دار است.

**مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: حدود ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر و ۵۰ هزار تن روغن با قیمت دولتی برای ماه مبارک رمضان در شبکه توزیع قرار گرفته و توزیع آن آغاز شده است.

یزدان سیف با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه حدود ۲۰ نفر از همکاران، دچار بیماری کووید ۱۹ شدند افزود: به جز یک نفر از آن‌ها، بقیه سلامتی خود را بدست آوردند.

وی با بیان اینکه از بهمن پارسال درباره ماه رمضان امسال برنامه ریزی کردیم، افزود: برنامه دولت در حوزه تامین ذخایر و تنظیم بازار، بخشی از سیاست‌های دولت است و توزیع کالا و نظارت بر فروش کالاهای وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دیگر وظایف در حال انجام دولت است.

**رییس انجمن گلخانه داران استان اصفهان گفت: ۸۰ درصد از سازه‌های گلخانه‌های کشور در شهر گلشن دهاقان تولید و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

اکبر امامی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، با بیان اینکه ایران از نظر صنعت گلخانه سازی به خودکفایی رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ نفر متقاضی دریافت زمین جهت توسعه صنعت گلخانه سازی در شهرستان دهاقان هستند که امیدواریم به زودی به این وضعیت رسیدگی شود.

وی با اشاره به جانمایی اختصاص بخشی از زمین‌های شهرک صنعتی دهاقان برای این صنعت، افزود: پراکندگی نیروهای گلخانه سازی در نقاط مختلف باعث شده بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت دارند شناسایی نشوند، اما این اقدام باعث تجمیع صنعت کاران در یک محل می‌شود.

**یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: پژوهش‌ها حاکی از افزایش بی‌سابقه تعداد گردشگران در شهرهای دارای جاذبه های توریستی پس از پایان تهدید شیوع ویروس کرونا است و شهرداری‌ها باید برای استفاده از این ظرفیت اقتصادی در دوران پساکرونا آماده شوند.

تیمور آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش گردشگری در توسعه پایدار شهری، اظهار کرد: گردشگری شهری یکی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی در شهر است و بی‌شک تمرکز بر مدیریت خدمات‌رسانی در اماکن تفریحی و فرهنگی با اهتمام به صرفه اقتصادی آنها در روند اداره شهر، افزایش رضایت گردشگران داخلی و خارجی و توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: فضای تفریح عمومی برای مردم یک شهر، ظرفیت جذاب گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و بر اساس تحقیقات، بسیاری از گردشگران خارجی لزوما برای آشنایی با این فضاهای عمومی است که جذب شهرهای مختلف می‌شوند و نباید با این تفکر که مردم در هر صورت از خدمات فضای تفریحی شهر استفاده می‌کنند، به فضای تفریح عمومی در بستر شهر بی‌توجهی کنیم.

**منابع آگاه صنعت هواپیماسازی روز دوشنبه گفتند که شرکت ایرباس شش فروند هواپیمای جت تولید شده برای شرکت ایرآسیای مالزی را که از بزرگترین مشتریانش به شمار می‌رود، در پی خودداری از تحویل گرفتن آنها، به حراج گذاشته است.

کد خبر 420329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.