اعلام فراخوان جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی "نقشا"

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: با توجه به شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فرصت را مغتنم شمردیم که جشنواره "نقالی شاهنامه و شاهنامه خوانی" را با عنوان "نقشا" با بودجه کمتر و در فضای مجازی برگزار کنیم.

به گزارش ایمنا، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی گفت: پیش از این با حوزه هنری مشهد مقدس در خصوص برگزاری این جشنواره در سالروز بزرگداشت فردوسی رایزنی کرده بودیم ولی امسال با توجه به شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فرصت را مغتنم شمردیم که جشنواره "نقالی شاهنامه و شاهنامه خوانی" را با عنوان "نقشا" با بودجه کمتر و در فضای مجازی برگزار کنیم. دکتر احمدرضا آذربایجانی دبیر علمی و مرشد محسن میرزاعلی دبیر اجرایی این جشنواره هستند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: این جشنواره قائل به نقالان داخل کشور نیست زیرا شاهنامه در کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه، افغانستان و کشورهای اروپایی نیز علاقه‌مندان زیادی دارد و ما قصد داریم فراخوان جشنواره را برای کشورهای مختلف نیز منتشر کنیم. قصدمان این است دوره‌های بعدی جشنواره را به شکل حقیقی و با دایر کردن دبیرخانه دائمی آن در مشهد مقدس، برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره "نقشا" برای گروه های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال، افزود: علاقه‌مندان تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند تا تصاویر با کیفیت از نقل شاهنامه و شاهنامه‌خوانی خود را با مدت زمان پنج تا هفت دقیقه برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

زارعی با اشاره به پخش آثار شرکت کننده این جشنواره در فضاهای مجازی، گفت: در حال رایزنی با تلویزیون هستیم تا آثار با کیفیت جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی را در یکی از شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش کنیم به همین دلیل از تمام علاقه‌مندان خواستاریم تا آثارشان را با کیفیت ضبط کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان سخنان خود درباره هدف از برگزاری جشنواره نقل شاهنامه و شاهنامه‌خوانی "نقشا" تأکید کرد: هدف ما پیوند زدن اسطوره‌های قدیمی ایران باستان با اسوه‌ها و پهلوان‌های امروزمان است. اگر ما اسطوره‌های همچون سیاوش و آرش شاهنامه را ندیده ولی درباره آنها خوانده‌ایم، اما اسوه‌ها و پهلوان‌های زمانه خود نظیر حاج قاسم سلیمانی، شهید همت و شهید باکری را دیده‌ایم. هدف ما این است که با این پیوند به یک تعریف جدید برسیم.

در ذیل فراخوان جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی "نقشا" آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

فراخوان جشنواره‌ نقالی و شاهنامه خوانی «نقشا»

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اعتقاد راسخ به اهمیت کارکردهای زیرساختی و درازمدت، توجه به شاهنامه‌ وزین حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان سند هویت ملی و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به زبان معیار، جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی را   در بستر ارتباطات و رسانه‌های الکترونیک و مجازی برگزار می‌کند و امید به آن دارد که هنرمندان سراسر کشور  و ادب دوستان پارسی زبان با استقبال خود از این جشنواره و فراخوانِ آن، مُهر تاییدی بر ضرورت احیای رابطه‌ پویای مخاطبان نمایش و ادبیات و آحاد جامعه با شاهنامه پرحکمت و فخیم فردوسی بزنند. بدیهی است با توجه به رویکردهای تربیتی وابسته به شرایط ویژه‌ای نظیر قرنطینه‌ بهداشتی ناشی از کرونا و تغییر محسوس روابط انسان‌ها به ویژه تغییر مصداقی تعاملات هنر و هنرمندان و از طرفی لزوم توسعه روزافزون یادگیری‌های الکترونیکی سواد رسانه‌ای، پرفایده‌تر است که از ابزار رسانه و فرایندهای الکترونیکی برای تقویت و توسعه فرهنگ و هنر ایران استفاده شود و در همین راستا این جشنواره نیز از امکانات حداکثری مربوط به این عرصه بهره خواهد جست.

ضوابط و مقررات:

- آثار در دو بخش نقالی و شاهنامه خوانی پذیرش می‌شوند، البته خلاقیت‌های اجرایی در دو بخش یاد شده  می‌توانند از ویژگی‌های گرافیکی و ساختارهای نوین گرافیک تصویر و صدا نیز استفاده کنند.

- آثار دریافتی از هنرورزان و هنرمندان در سه گروه سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، به تفکیک ارزیابی و قضاوت خواهند شد.

- هر هنرمند می‌تواند در هر بخش نقالی یا شاهنامه خوانی یا هنر مرتبط با هنر اجرایی نقالی و شاهنامه خوانی یک اثر ارائه و ارسال نماید.

- این آثار باید جدیدترین اثر هنرمند باشد و در قالب فایل ویدیویی ارسال شود و بایستی پیش از آن در هیچ یک از محیط‌های مجازی و رسانه‌های الکترونیک ارائه و عرضه نشده باشد.

- مدت زمان هر اثر مورد پذیرش برای جشنواره حداقل پنج و حداکثر هفت دقیقه خواهد بود.

شرکت‌کنندگان می‌بایست در ابتدای ویدئو خود رامعرفی نمایند، زمان این معرفی جزو مدت زمان آثار محاسبه نمی‌شود. موارد معرفی شامل: نام و نام خانوادگی، اعلام سن و محل زندگی شهر یا شهرستان، تاریخ ضبط اثر( با قبولی شروط و مقررات مندرج در متن فراخوان)، و ذکر نمایند آثار ایشان در کدام بخش از محورها و موضوعات جشنواره است.

توجه و تذکر مهم: آثار ارسالی که این اطلاعات را در آغاز،  نداشته باشند ، مورد قضاوت هیات داوران قرار نمی‌گیرند.

- لازم به ذکر است حق هرگونه استفاده از آثار  پذیرفته شده، برای مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری به عنوان برگزار کننده محفوظ خواهد بود.

- شرکت‌کنندگان لازم است تا تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه خود را همراه با آثار ارسال نمایند.

- هیچ یک از شرکت‌کنندگان مجاز به انتشار این آثار تا پایان و اتمام این جشنواره نیستند.

- آثار ارسالی باید برای اولین بار و ترجیحا در فضای خانه و یا دیگر موقعیت‌های منزل مسکونی باشد.

محورهای اصلی و اولویت‌ها:

- نقالی و شاهنامه‌خوانی با تکیه بر شیوه‌های کهن و آیینی

- نقالی و شاهنامه‌خوانی در گویش‌های محلی ایرانی و دیگر  زبان‌های بین‌المللی

- نقالی و شاهنامه‌خوانی با تکیه بر مدیاهای الکترونیکی و تصویری

محورهای فرعی جشنواره  به عنوان منبع الهام، اندیشه و خلاقیت هنر ورزان و هنرمندان:

- شاهنامه و جهان امروز

- شاهنامه و سخن وحی

- شاهنامه و نهج البلاغه

- شاهنامه و روابط همدلانه

- شاهنامه و تربیت

- شاهنامه و اقتصاد

- شاهنامه و فرهنگ

- شاهنامه و خانواده

- شاهنامه و وطن دوستی و میهن پروری

- شاهنامه و یزدان پرستی

- شاهنامه و خردورزی

- شاهنامه و اخلاق پهلوانی

- شاهنامه و سبک زندگی

- شاهنامه و احترام بزرگان

جـــوایز:

به برگزیدگان، دیپلم افتخار و گواهی شرکت و به نفرات اول در این جشنواره تندیس یادبود اهدا خواهد شد.

بخش کودکان:

رده­ سنی کودکان در این جشنواره پنج تا ۱۲ سال است.

هر نفــر

- بخش نقالی(۵ برگزیده بدون اولویت) چهار میلیون ریال

-  بخش شاهنامه‌خوانی (۵ برگزیده بدون اولویت) چهار میلیون ریال

بــخش نوجوانان: (در دو بخش بانوان و آقایان)

رده سنی نوجوانان در این جشنواره ۱۳ تا ۱۸ سال می باشد.

 نفر اول، نفر دوم، نفر سوم

- بخش نقالی: شش میلیون ریال، پنج میلیون ریال، چهار میلیون ریال

- بخش شاهنامه‌خوانی: شش میلیون ریال، پنج میلیون ریال، چهار میلیون ریال

بخش بزرگسالان (در دو بخش بانوان و آقایان)

نفر اول، نفر دوم، نفر سوم

- بخش نقالی: ۱۰ میلیونریال، هفت میلیون ریال، پنج میلیون ریال

- بخش شاهنامه‌خوانی: ۱۰ میلیونریال، هفت میلیون ریال، پنج میلیون ریال

طریقه ارسال آثار: متقاضیان هر بخش از جشنواره بایستی آثار خود را از طریق پیام رسان بله به شماره ۰۹۱۹۱۵۳۸۰۴۵  و با درج نام و نام خانوادگی- شماره ملی و شماره تماس و مشخص کردن بخش مربوطه ارسال کنند.

مهلت ارسال آثار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

ارزیابی و اعلام برگزیدگان: ۴ خرداد ۱۳۹۹ (همزمان با عید سعید فطر)

برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز هنرهای نمایشی به شماره‌های تماس ۸۸۸۹۵۰۵۳-۸۸۸۰۴۰۷۲ تماس حاصل فرمایید."

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

کد خبر 420239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.