کشورهای ضامن روند آستانه بر تداوم رایزنی‌ها تاکید کردند

وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه بر لزوم تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی در عالی‌ترین سطح بین سه کشور ضامن روند آستانه به عنوان مهمترین و موثرترین روند حل و فصل بحران سوریه تاکید کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، جلسه سه جانبه وزیران امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) روز چهارشنبه به صورت «تله کنفرانس» برگزار شد.

در این جلسه که به منظور رایزنی پیرامون آخرین تحولات سوریه و منظقه برگزار شد، محمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف آخرین تحولات مربوطه از جمله آخرین وضعیت ادلب، کمیته قانون اساسی، لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت بشردوستانه و بازگشت آوارگان رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه سه کشور بر لزوم تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی در عالی‌ترین سطح بین سه کشور ضامن روند آستانه به عنوان مهمترین و موثرترین روند حل و فصل بحران سوریه تاکید کردند. طرف‌ها همچنین بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز حل و فصل سیاسی بحران سوریه و جداسازی تروریست‌ها از معارضین بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.

محمد جواد ظریف که پیش از این به منظور بررسی آخرین تحولات و رایزنی با رییس جمهوری و وزیر خارجه سوریه به این کشور سفر کرده بود، در این گفت وگوی سه جانبه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب بر لزوم گسترش حاکمیت دولت بر تمامیت ارضی این کشور و تداوم مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های اخیر خود با پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از تلاش‌های وی در تسهیل گفت وگوهای سوری – سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی حمایت کرد و حفظ استقلال این کمیته و عدم دخالت خارجی در روند فعالیت های آن را ضروری خواند.

وزیر امور خارجه با اشاره به فراگیری معضل کرونا، تحریم‌های یک جانبه را مانعی جدی برای مقابله با ایران ویروس دانست و بر مسئولیت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در رفع تحریم‌ها و کاهش آلام مردم سوریه و توجه ویژه به وضعیت آوارگان مستقر در اردوگاه‌های تحت اشغال آمریکا اشاره کرد.

ظریف همچنین تسریع در بازگشت آوارگان سوری و اهتمام جامعه جهانی به ارائه کمک‌های بشردوستانه را گامی مهم در راستای تحقق این امر و بازگشت امید و ثبات به جامعه سوریه بر شمرد.

وی به تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه اشاره و این تجاوزات را ناقض حاکمیت ملی سوریه و تهدید کننده صلح و ثبات منطقه و خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

وزیران خارجه سه کشور بر لزوم استمرار مشورت‌های سه جانبه در تمامی سطوح و از جمله برگزاری ششمین اجلاس سران روند آستانه در جمهوری اسلامی ایران پس از عادی شدن شرایط مربوط به ویروس کرونا تاکید کردند.

کد خبر 420198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.