حذف مراحل زائد اداری و شفاف سازی با امضاء یک تفاهم‌نامه

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: تفاهم‌نامه استفاده مشترک از خدمات نقشه‌برداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان‌کار به منظور تسهیل در خدمت‌رسانی به امور شهروندان و گسترش تعاملات لازم، حذف مراحل زائد اداری و شفاف‌سازی و اجرای صحیح قوانین امضاء شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا ظهر امروز _چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۹_ در آیین امضاء تفاهم نامه «استفاده مشترک از خدمات نقشه‌برداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان کار»، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های شورای پنجم و شهرداری در بدو آغاز فعالیت‌ها، شفاف سازی امور و حذف مراحل زائد اداری بوده است.

وی افزود: به منظور تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به امور شهروندان و گسترش تعاملات لازم، حذف مراحل زائد اداری و شفاف سازی و اجرای صحیح قوانین و مقررات، جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو در امر زمین‌خواری، اجرای صحیح دولت الکترونیک، اجرای عدالت اجتماعی، تکمیل سامانه‌های جامع اطلاعات مکانی و کاداستر و ارتباط دوجانبه الکترونیکی و دسترسی آنلاین بین شهرداری اصفهان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، جلساتی فی‌مابین مسئولان دو ارگان تشکیل و این تفاهم‌نامه تدوین شد تا امروز به امضاء برسد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امضاء تفاهم‌نامه استفاده مشترک از خدمات نقشه‌برداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان‌کار گامی برای کاهش مراجعات مردم و ارائه خدمات حداکثری به آنها باشد.

وی در ادامه مفاد «تفاهم‌نامه استفاده مشترک از خدمات نقشه‌برداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان‌کار» را به شرح زیر تشریح کرد:

در راستای اجرای ماده ۹ قانون حدنگار جهت جانمایی و تثبیت کلیه املاک و مستغلات و اراضی تحت مالکیت و تولیت شهرداری اصفهان، مختصات UTM املاک مذکور مطابق با استاندارد کاداستر توسط شهرداری به صورت الکترونیکی ارسال و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، نسبت به ایجاد لایه هایی در سامانه کاداستر و اعلام جانمایی نقشه ها به صورت الکترونیکی اقدام می‌کند.

در راستای اجرایی شدن بند یک تفاهم نامه، شهرداری اصفهان مدارک و مستندات قانونی املاک تحت مالکیت و تولیت خویش، اعم از املاک اختصاصی، معابر، خیابان ها، اتوبان ها، بزرگراه ها، میادین، فضاهای سبز، پارک های عمومی، مسیل های متروکه، رودخانه های متروکه، انهار عمومی متروکه، قنوات متروکه، گورستان ها و اراضی حاصل از تفکیک ماده ۱۰۱ قانون شهردای ها را مستقیما به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان (ادارات و نواحی ثبتی) ارائه می‌کندو واحدهای ثبتی پس از بررسی مستندات نسبت به جانمایی، تثبیت و صدور سند حدنگار(بر اساس نقشه های ارائه شده در بند ۱) اقدام و تسریع می‌کند.

تبصره ۱-در مورد معابر، خیابان ها، اتوبان ها، بزرگراه ها و میادین صدور سند حدنگار عنداللزوم انجام خواهد شد.

تبصره ۲-در خصوص صدور سند مالکیت جهت انهار وگورستان های متروکه، در صورت لزوم اخذ موافقت وزارت نیرو و اداره اوقاف و امور خیریه به عهده شهرداری است.

شهرداری اصفهان نسبت به ارائه سرویس استعلام الکترونیکی در واحدهای ثبتی اقدام تا واحدهای ثبتی در مراحل صدور اسناد مالکیت در صورت تداخل ملک با قطعات موجود در یکی از لایه‌های شهرداری، نسبت به استعلام از مناطق شهرداری اقدام و شهرداری منطقه مربطه موظف است ظرف هفت روز کاری نسبت به صدور پاسخ اقدام و عدم پاسخ در مهلت مذکور به منزله موافقت شهرداری تلقی و واحد ثبتی نسبت به ادامه عملیات ثبتی اقدام می‌کند.

با توجه به اینکه شهرداری اصفهان نهادی عمومی، خدماتی و عام المنفعه است مقرر شد در صورت تقاضای سند مالکیت المثنی توسط شهرداری، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان طبق مقررات و خارج از نوبت اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

با عنایت به اینکه از وظایف شهرداری اصفهان تملک املاک واقع در طرح های توسعه شهری جهت خدمات عام المنفعه می باشد و به منظور جلوگیری ازتضییع حقوق عمومی در هنگام تنظیم قرارداد، نیاز به درج حدود وثغوراملاک و مشخصات ثبتی ملک و آگاهی از نام آخرین مالک، جریان ثبتی، سیر صحت پرونده ثبتی، وکالت نامه ها و ... است، لذا اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و شهرداری اصفهان بستر مورد نیاز جهت انجام مکاتبات به صورت الکترونیکی، که در مراجع ذی‌صلاح اداری و قضایی قابل استناد باشد را فراهم می‌کند.

مقرر شد شهرداری اصفهان اطلاعات مربوط به اراضی و املاکی که ثمن معامله از طریق آراء صادره پرداخت شد و یا مالکین از طریق طرح دعوی از حساب های شهرداری اصفهان برداشت نموده اند را به واحدهای ثبتی اعلام نمایند. پس از دریافت اطلاعات، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور موضوع احکام را به عنوان محدودیت در سوابق ثبتی و سامانه جامع املاک درج و جهت ارائه هرگونه خدمات ثبتی نسبت به آن املاک ضمن استعلام از شهرداری در پاسخ استعلام به دفاتر اسناد رسمی و یا هرگونه اقدام دیگر مراتب را جهت تفهیم به خریدار و یا مرجع استعلام کننده اعلام می‌کند و چنانچه مفاد حکم صراحت بر صدور سند مالکیت به نام شهرداری داشته باشد نسبت به صدور سند مالکیت به نام شهرداری اقدام می‌شود.

شهرداری اصفهان فهرست پلاک‌های ثبتی که مستندات مالکیت آنها را در اختیار ندارد و عملا شناسائی و تهیه نقشه‌های آن میسور نمی باشد به واحدهای ثبتی اعلام تا در صورت وجود مستندات و احراز موضوع مدارک را وفق مقررات در اختیار شهرداری اصفهان قرار دهد و شهرداری اصفهان نسبت به ارسال مختصات utm به سامانه کاداستر جهت جانمایی، تثبیت و در صورت لزوم صدور سند مالکیت حدنگار اقدام کند.

شهرداری اصفهان براساس ماده ۹ قانون جامع حدنگار، نسبت به ارائه نقشه محدوده‌های قانونی متعلق به شهرداری و محدودیت‌های قانونی مترتب بر این محدوده اقدام و اداره کل ثبت اسناد و املاک نسبت به ارسال نقشه های سامانه کاداستر شهر اصفهان مطابق قانون جامع حدنگار جهت تدقیق با سامانه اصفهان نما اقدام می‌کند.

در خصوص املاک تملک نشده واقع در محدوده طرح های عمرانی اجرا شده و یا طرح های مصوب عمرانی  و یا توسعه شهری، محدوده طرح های موصوف اعلام تا در سامانه کاداستر جانمایی و ضمن ستاره نمودن موقعیت اراضی و املاک واقع در مسیر طرح های عمرانی، در پاسخ استعلام مربوط مراتب قید می‌شود.

شهرداری اصفهان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، بستر الکترونیک سامانه اصفهان نما جهت صدور استعلام و دریافت پاسخ بر مبنای کد شناسایی ملک (مفاصاحساب بلوک، ملک، واحد مسکونی/غیرمسکونی) را در دفاتر اسناد رسمی، فراهم می کنند.

تبصره ۱- استعلام از شهرداری بر اساس اقلام اطلاعاتی شامل : مشخصات فروشنده، مشخصات خریدار، شناسه یکتا، محل و نوع پلاک ثبتی ملک و مساحت ملک انجام می‌شود.

تبصره ۲- با اجرای بستر الکترونیک دفاتر اسناد رسمی بر اساس کد شناسایی ملک هزینه های متعلقه قانونی (عوارض نوسازی، کسب و پیشه وبهای عملیات مدیریت پسماند مسکونی و غیرمسکونی) را توسط متقاضی به صورت الکترونیکی به حساب شهرداری اصفهان واریز می‌کند.

تبصره ۳- در اجرای مقررات تبصره ماده ۸ قانون نوسازی و عمران شهری در صورت تنظیم سند مراتب انجام معامله به صورت الکترونیک به شهرداری اعلام خواهد شد.

واحدهای ثبتی در خصوص اعمال ماده ۴۵ آئین نامه قانون ثبت بر اساس طرح تفصیلی و نظریه نهایی شهرداری مستند به نقشه با مختصات UTM که (بیا۱۱- نگر انطباق با مجاورین باشد) اقدام می‌کند و در خصوص املاک متعلق به شهرداری در صورت عدم وجود حدفاصل با پی کنی انجام خواهد شد.

اداره کل ثبت اسناد و املاک استان امکان تصدیق اصالت اسناد مالکیت حدنگار دارای شماره دفتر الکترونیک را برای شهرداری اصفهان فراهم می‌آورد.

فرآیند صدور پروانه و پایانکار ساختمانی و تفکیک اعیانی به شرح زیر تعیین و مقرر می‌شود:

برای صدور پروانه ساختمانی، شهرداری اصفهان بستر لازم جهت اخذ نقشه تثبیت شده عرصه ملک از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان را در سامانه اصفهان نما فراهم می‌کند.

شهرداری اصفهان پس از اعلام اتمام عملیات ساختمانی، نقشه تثبیت شده عرصه ملک را جهت تفکیک اعیانی تحویل سازمان نظام مهندسی می‌دهد.

عملیات ترسیم نقشه آپارتمان تحت نرم افزار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با رعایت توامان استانداردهای شهرداری، توسط سازمان نظام مهندسی انجام و تحویل شهرداری می‌شود.

شهرداری پس از صدور پایان کار، نقشه نظام مهندسی را منضم به پایان کار الکترونیکی به اداره کل ثبت ارسال می‌کند.

اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تفکیک اعیانی را بر اساس پایان کار و نقشه ارسالی الکترونیکی به انجام می‌رساند.

به منظور اعمال نظارت، پیگیری اجرا و تهیه و تنظیم دستورالعمل مورد نیاز این تفاهم نامه، مقرر شد کارگروهی تحت نظر معاون امور املاک و کادستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و معاون شهرسازی و معماری و معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان، ظرف مدت یک ماه از تاریخ امضای تفاهم نامه تشکیل شود. ضمنا تفاهم نامه حاضر بیانگر چگونگی توسعه مناسبات طرفین برای بهره مندی حداکثری شهروندان است و هیچ گونه تعهدات مالی برای طرفین ایجاد نمی‌کند.

با توجه به وجود ایستگاه‌های دائم GPS موجود در شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک، ‌ طرفین متعهد می‌شوند امکان اتصال و استفاده مشترک از سامانه های RTK GPS موجود را فراهم کنند.

این تفاهم نامه در ۱۶ بند و ۵ تبصره تنظیم و در تاریخ ۳/۲/۱۳۹۹ به امضاء رییس شورای اسلامی شهر اصفهان و شهردار اصفهان و مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان و رییس کمسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

کد خبر 420146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.