۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب با روشی نوین

کارشناس معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: در درختکاری با استفاده از روش زیست محیطی گرواسیس بدون استفاده از آبیاری میزان بقای نهال‌ها بیش از ۹۰ درصد خواهد بود و در مقایسه با سیستم آبیاری قطره‌ای ۹۰ درصد آب کمتر مصرف می‌شود.

محمود عضدی ظهر امروز_سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه ۹۹_ در حاشیه مراسم کاشت درخت با فناوری گراوسیس در پارک کوهستانی صفه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در تشریح استفاده از فناوری گراوسیس اظهار کرد: با رعایت یک قانون مهم و چهار تکنیک، قادر به کاشت درخت در اراضی فاقد آب اعم از عرصه‌های منابع طبیعی، دیم زارها، فضاهای سبز شهری و حتی مناطق خشن مانند بیابان ها و اراضی سنگلاخ نواحی کوهستانی خواهیم بود.

وی افزود: فناوری گراوسیس در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت هلندی گراوسیس ابداع و به جهانیان معرفی شده و ضمن اجرای موفق (بیش از ۸۷ درصد زنده ماندن نهال ها) در بیش از ۳۰ کشور جهان که دارای شرایط سخت آب و هوایی است؛ برنده ده ها جایزه معتبر بین المللی نیز شده است.

کارشناس معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تاکید کرد: رکن اساسی برای موفقیت در اجرای پروژه، انتخاب نوع درخت متناسب با اقلیم، میزان بارندگی سالانه، رطوبت نسبی و تبخیر منطقه کاشت (در یک جمله انتخاب درختان براساس توان محیط زیست) است.

وی افزود: اصول چهارگانه این روش استفاده از نهال سالم و دارای ریشه اولیه یا اصلی، استفاده از قارچ میکوریزا در جوار ریشه نهال، خودداری از دستکاری خاک و بهم زدن آن (برای حفظ ساختار مویرگی یا کاپیلاری خاک) و نصب سامانه واترباکس یا گروباکس پس از کاشت نهال بر روی آن است.

عضدی ادامه داد: در درختکاری با استفاده از روش زیست محیطی گراوسیس بدون استفاده از آبیاری میزان بقای نهال‌ها بیش از ۹۰ درصد خواهد بود و در مقایسه با سیستم آبیاری قطره‌ای ۹۰ درصد آب کمتر مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه متخصصان سازمان پارک‌ها و فضای سبز چند گونه مناسب همچون بنه و داغداغان را برای کاشت در واترباکس‌ها معرفی کرده‌اند، گفت: هنگام کاشت نهال، قارچ مایکوریزا در کنار ریشه اضافه می‌شود که به جذب مواد غذایی، ایجاد رطوبت و ریشه افزایی نهال کمک می‌کند؛ پس از این اقدامات، گونه‌ها به مدت یکسال در واترباکس قرار می‌گیرد و آب‌های داخل آن به صورت تدریجی نهال را آبیاری کرده و باعث رشد ریشه نهال می‌شود و سپس واترباکس برداشته شده و ادامه آبیاری بر اساس نزولات جوی است.

کد خبر 419914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.