انتشار کتاب صوتی نویسنده کُرد با صدای نوید محمدزاده

کتاب صوتی "هیچ دوستی به جز کوهستان" نوشته بهروز بوچانی به زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگر ایمنا،‌ نوید محمدزاده بازیگر و ستاره سینما ایران جدیدترین نوشته بهروز بوچانی به نام "هیچ دوستی به جز کوهستان" را خوانده و این اثر به زودی منتشر خواهد شد. این برای اولین بار است که محمدزاده تجربه خواندن کتاب و منتشر کردن نسخه صورتی آن را تجربه می کند.

 بهروز بوچانی نویسنده، مستندساز و روزنامه نگار ایرانی اهل ایلام است که آثار جوایز بین المللی مختلفی برده. وی به دنبال پیش آمدن مشکلاتی ناچار به خروج از کشور شد و به اندونزی رفت تا خود را به استرالیا برساند. او دو بار تلاش کرد با قایق از اندونزی به استرالیا برود. بار نخست، قایق غرق شد و ماهیگیران اندونزیایی نجاتش دادند. بار دوم نیروی دریایی سلطنتی استرالیا او و ٧۵ پناهجوی دیگر را دستگیر کرد و آن ها را به بازداشتگاهی در جزیره مانوس فرستادند.

بوچانی کتاب "هیچ دوستی به جز کوهستان" یا "رفیقی نه مگر کوهستان" را در در طی پنج سال با پیامک‌هایی که با واتس‌اپ برای دوستش امید توفیقیان در استرالیا می فرستاد؛ نوشت.

نوید محمدزاده در صفه اینستاگرامی خود درباره اولین تجبه کتابخوانی اش نوشته:

"یک کتاب شنیدنی دیگر در راه است
‎این روزها که همگی درگیر بحران کرونا و قرنطینه خودخواسته‌ایم، نوید محمدزاده در استودیوی رادیوگوشه مشغول خواندن کتاب بهروز بوچانی، نویسنده‌ی کرد مهاجر است تا موجب دلگرمی و همراه مخاطبان ادبیات در روزهای قرنطینه باشد. این نخستین تجربه‌ی کتابخوانی نوید محمدزاده است. ‎بهروز بوچانی (۱۳۶۲) نویسنده و مستندساز و روزنامه نویسِ ایرانی خاطرهی دوزخ را با خود دارد. او که پیش از ترکِ ایران در حوزه محیط زیست و مسائلِ کُردها مشغول به فعالیت و نوشتن بود ناچار شد تا ایران را به مقصدِ استرالیا ترک کند و این آغازِ راهی بود که از او نویسندهای رنج دیده ساخت. بوچانی بعدِ غرقشدنِ قایقِ مهاجران غیرقانونی از مرگ گریخت اما بعد به دستِ گارد نیروی دریایی استرالیا دستگیر و همراه مهاجرانِ دیگر به جزیرهی مانوس فرستاده شد. او در این ناکجاآباد که حقِ خروج از ان را نداشت و شبیه یک تبعیدگاهِ مخوف بود نوشتنِ کتابِ «هیچ دوستی جز کوهستان» را بهشکلِ پنهانی آغاز کرد و... ناگهان جهان از طریقِ ادبیات و کلمات فهمید چه بر بوچانی و دیگران رفته. این کتاب روایتیست از مردی که چند بار مرگ را تجربه کرده و حالا با قدرتِ ادبیات آزادیاش را به دست آورده. کتابی که بعید است تصاویرش را فراموش کنید... کتابی که برنده‌ی جایزهی بسیار معتبرِ «ویکتوریا» شد... این کتاب را به‌زودی با صدای نوید محمدزاده خواهید شنید."


 

کد خبر 419772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.