بخشی از پول برداشت شده از صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت

سخنگوی دولت گفت: هر چقدر از پول برداشت شده از صندوق توسعه ملی، در مابه‌التفاوت تبدیل به نرخ ارز نیمایی، باقی بماند آن پول به حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند و دچار بیکاری شدند، در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت. 

به گزارش ایمنا، علی ربیعی بعداز ظهر دوشنبه در نشست خبری در ساختمان ریاست جمهوری، اظهار کرد: هفته سلامت را به خانواده بزرگ تامین سلامت کشور، به کادر درمانی که در حوزه سلامت جان و روان فعالیت دارند تبریک می گویم. برای ما این هفته معنایی دیگر دارد.ما هیچ سالی مثل امسال درکی چنین غنی از سلامت نداشتیم. جامعه ما توامان به سلامت تن و روان نیاز دارد. این دو در کنار یکدیگر عامل پویایی، نشاط و پیشرفت جامعه هستند. در نگاه دولت، سلامت چیزی بیش از نبود بیماری است. سلامت و کرامت، سلامت و عدالت و سلامت و کیفیت زندگی، مفاهیمی بهم پیوسته اند که در کنار هم معنا دارند.

وی افزود: ما در این روزها حماسه بزرگ سلامت را تجربه می کنیم. این بار قهرمانان و حماسه سازان از عرصه ای متفاوت، از کف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، از عرصه پزشکی، پرستاری و بهیاری تا کارگران شریفی که در بخش خدمات حوزه سلامت مشغول به کار هستند، برخاسته اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز دولت با مسئله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیر مستقیم  کرونا از جمله فقر و بیکاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت تر و پیچیده تر کرده است.  

ربیعی تصریح کرد: امروز در دنیا هیچ جامعه کرونا زده‌ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و غیرانسانی روبرو شده باشد. بنابراین اتخاذ سیاست فاصله گذاری فیزیکی هوشمند، راه حلی برای پاسخگویی به این معضل جهانی چند جانبه بوده است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن سایر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود.

دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت‌محور بود

وی با بیان اینکه دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت‌محور بود که طرح تحول سلامت را بنیاد گذاشت، افزود: در دولت دوازدهم نیز مبارزه با کرونا، محور اصلی قرار گرفته و به تعبیری این دولت، دولت سلامت محور شده است. حتی تلاشها و مبارزات بی وقفه دولت برای رفع تحریم ها هم در راستای حفظ سلامت معیشت و اقتصاد کشور است. به این معنا این دولت به دنبال این است که هم تحریم‌ها را به عقب براند و هم جامعه را برابر همه اشکال بیماری و از جمله کرونا محفوظ و سالم نگاه دارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: مایلم به استحضار ملت ایران برسانم که  این دولت همزمان با مبارزه و تلاش برای رفع تحریم ها و به‌رغم همه دشواری‌های پیش گفته دست روی دست نگذاشته و با اتکا به ظرفیت های داخلی توانست در کمترین زمان ممکن نیازمندیهای مردم در حوزه سلامت را برطرف کند. 

ربیعی تاکید کرد: تولیدات ماسک از ۴۰۰ هزار عدد، امروز به ۴ میلیون تولید صنعتی در روز رسیده است. از نظر تولیدات مواد بهداشتی و ضد عفونی علاوه بر تامین مصرف داخلی  به مرحله صادرات نیز رسیده‌ایم . امروز فروشگاه‌های ما در سراسر کشور کلیه اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را عرضه می کنند. 

وی اضافه کرد: حوزه دانش بنیان ما، اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده است، از جمله ساخت ونتیلاتور و کیت های تشخیص بیماری کوید ۱۹ که پس از تامین نیازهای داخل، امکان صادرات آن از هم اینک موجود است. مطابق آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی ودولت هم در ابتلا و هم در فوت روندها کاهشی هستند.  غربالگری ما از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده ایم. لازم است یادآور شوم که ما اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. در این دوره ناگزیر از زندگی همراه با فاصله گذاری و رعایت پروتکل هستیم. مجددا به همه ایرانیان توصیه می کنم از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند. این اپ مورد حمایت دولت بوده و به فاصله گذاری هوشمند کمک می کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان برای ما ماه برکت و رحمت و مغفرت بوده است. از خداوند متعال خواستارم به برکت این ماه بر این ویروس و بیماری که گریبانگیر جامعه ما و بشریت شده پیروز شویم. همانگونه که مقام معظم رهبری مطرح کردند در این ماه مبارک بسیار پسندیده است که همه ما و ملت شریف ایران در پویش خیر جمعی شرکت کنند و دست یاری به سمت اقشار نیازمند و اسیب دیده از کرونا دراز کنند.

ربیعی درباره جزییات موافقت رهبری با درخواست دولت برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا هم اظهار کرد: این پول از تبدیل به نرخ نیمایی به دو امر اختصاص پیدا می‌کند؛ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای وزارت بهداشت با اولویت تقویت و ساماندهی تولید دارو یا در صورت لزوم، واردات دارو، تجهیز تخت‌های بیمارستانی و افزایش آی‌سی‌یو برای مقابله با بیماری کرونا. 

وی با بیان اینکه تاکید دیگر آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو نیاز وزارت بهداشت تقویت آنها اولویت قرار بگیرد، تصریح کرد: هر چقدر از این پول در مابه‌التفاوت تبدیل به نرخ ارز نیمایی، باقی بماند آن پول به حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند و دچار بیکاری شدند، در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت. 

سخنگوی دولت ادامه داد: صندوق بیمه بیکاری به صورت شفاف همه خدمت‌گیرندگانش را مشخص کرده و می‌کند؛ وامی هم که تصمیم گرفتیم در اختیار بنگاه‌ها قرار بگیرد، ضمن آنکه به شکل ساده‌ای پرداخت می‌شود، در سایت اطلاع‌رسانی شده و و منوط به حفظ کارگر خواهد بود و هر مرحله که پول پرداخت شود، در سایت اعلام می‌شود.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اقلام بهداشتی تحریم هستند یا خیر، گفت: اخیرا همانطور که ترامپ رییس جمهوری آمریکا موضع گرفت و آنرا را به خط امنیت روانی تبدیل کرد و گفت که پول‌های ما را آزاد نمی‌کند و بعد اتهام می زند اگر پول‌ها را بدهیم جور دیگر هزینه می‌کنند. این اظهارات درحالی است که تصمیم داریم هزینه کرد پول برداشت شده از صندوق ملی را طور دقیق و با جزییات اعلام کنیم.

واردات دارو بدون انتقال پول ممکن نیست

روی خاطرنشان کرد: ساده ترین راه برای روشن شدن واقعیت و مشاهده موانعی است که تحریم برای دارو و حتی کمک‌های مواد غذایی ایجاد کرده است. تلاش برای سر انجام رساندن یکی از این اقدامات از طریق سیستم بین المللی است. دولت امریکا پاسخ دهد کدام سیستم بین المللی را از تحت فشار خود خارج کرده است او می‌گوید می‌توان دارو تامین کرد اما چگونه پول آن را می‌توان انتقال داد؟ این موضوع نوعی فریبکاری بیشتر نیست. این اتفاق برای ایرانیان امروز با ادراک کامل ملموس است. 

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر یک شهروند عادی بخواهد اقدامی برای صادرات دارو به ایران در هر کشوری  انجام دهد به شکست کامل می انجامد. حتی انتقال پول ایرانی‌ها برای اعضای خانواده شان که در خارج از کشور زندگی می کنند با هزار زحمت انجام می‌شود و از نقل و انتقال بانکی و ابتدایی ‌ترین خدمات محروم هستند و بارها و بارها  دچار این مشکل شده‌اند و به راحتی می‌توان گزارش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای با یک جستجوی ساده درباره این موانع بدست آورد.

ربیعی تصریح کرد: آنانی که با وجود شواهد روشن همچنان به انکار غیرانسانی و نابخشودنی خود نسبت به تاثیرات تحریم بر دارو تاکید می کنند به نظرم باید به این سوال جواب دهند که چرا برای واردات داروهای خریداری شده به ایران به کانال‌های ویژه مانند کانال سوییس و اینستکس که به زحمت توانست یک مبادله دارو انجام دهد با مانع روبرو می شویم. 

وی ادامه داد: از ایرانیانی تعجب می‌کنم که در برخی رسانه‌های فارسی زبان مروج این دروغ می‌شوند. تکلیف صاحبان این رسانه‌ها مشخص است این شبکه‌ها برای ناامن کردن روانی جامعه ما ایجاد شده‌اند. اخیرا هم یادداشتی نوشتم و بارها گفتم برای مخالف مستقل و بدون وابستگی احترام قائل هستم و این نظر شخصی خودم است. البته این را هم بگویم که حق سلامتی ایرانیان نمی‌تواند به یک موضوع مخالفت تبدیل شود. همچنان بحث سلامت ایران ناشی از تحریم های امریکا کاملا روشن است.

ساکنان کاخ سفید تفاوتی با هم ندارند

سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر رییس جمهوری آمریکا درباره تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن، گفت: اظهار نظر ترامپ شخصی است و نمی‌دانیم بر چه اساسی آن را اعلام کرده است، بارها هم اعلام کردیم که ساکنان کاخ سفید برای ما هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

ربیعی گفت: البته ترامپ مشکلات و فقدان مهارت خود در ارتباط با دنیا و درک نادرست از تحولات منطقه وحتی از مسائل داخلی آمریکا را فرافکنی می‌کند و به نوعی اتهام‌زنی های  داخلی خود را  دنبال می‌کند و این اظهارات بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر شکست دولت وی در به حرکت در آوردن دیپلماسی سازنده است.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از اصول معینی پیروی می‌کند که بر «احترام متقابل چند جانبه گرایی و مقاومت برابر زورگویی و اینکه همه باید به آشکارترین مقررات بین المللی تن دهند»، مبتنی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: هررییس‌جمهوری، چه جمهوری خواه و چه دموکرات در آینده در کاخ سفید حضور داشته باشد و به قدرت برسد تا زمانی که سیاست‌های شکست خورده آمریکا ادامه دارد و بخواهند ما را تحقیر  و زورگویی کنند و تحریم و ترور را ادامه دهند ما هیچ گفت‌وگویی با آنها نخواهیم داشت.

ربیعی افزود: به رییس جمهوری آمریکا توصیه می‌کنم به جای پیدا کردن مقصرهای خیالی مسیر نادرست خود را تصحیح کند و سپس شاهد وزیدن بادهای تغییر باشد؛ بارها گفته‌ایم تحریم‌ها را بردارید به میز گروه ۱+۵ برگردد. کسی که برای رسیدن به اهداف خود به ترور و ارعاب و تهدید متوسل می‌شود،‌یک نوع از ناتوانی و عجز در دیپلماسی را با سخنان فرافکنانه خود انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری صلح ‌طلب و صلح‌ جو است، گفت: در چارچوب‌های معین خود زور گفتن را نمی‌پذیریم و حتی در سختی‌های بیماری کرونا به مذاکره وادار نمی‌شویم.

گزارش دیوان محاسبات فاقد همه‌جانبه‌گرایی است

سخنگوی دولت درباره واکنش‌های دولت نسبت به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه و ادعای عادل آذر مبنی بر دادن نامه‌ای محرمانه به روحانی گفت: اظهارات عادل آذر متناقض با آنچه بیان شد، نیست. وی توضیح داد که نامه‌ای داده و درست هم گفته است. دولت کنونی از نظارت‌پذیرترین دولت بوده‌ است.در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که دولت در اتاق شیشه‌ای باشد. 

ربیعی اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم بسیار عالی هستیم اما در کدام دوران، فضای مجازی دولت را این گونه نقد کرده باشد؟ نامه اداری که میان دو دستگاه تا حقوق و مزایا در فضای مجازی و روزنامه‌ها منتشر می‌شود. ما هیچ اقدامی هم برای محدودسازی فضای مجازی نکردیم. بیشترین نظارت و نقد به دولت انجام می‌شود. بیشترین نظارت دستگاه‌های نظارتی به اعتقاد من در این دولت شکل گرفته است. 

وی با بیان اینکه در این دوره نهادینه شدن نظارت بر دولت بیش از دولت‌ها و دوران‌های دیگر سامان گرفته است، اظهار کرد: ضمن احترام به رئیس و کارکنان دیوان محاسبات، بحث ما این بود که نوع انتشار منجر به اتهام جدید به ایران شد. نمی‌گویم در نامه دیوان این بوده که پولی گم شده اما شکل بیان به گونه‌ای بود که افکارعمومی برداشت کرد که این پول گمشده است. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه دوستان می‌گویند ما ننوشتم پولی گمشده است اما هر کسی آن را می‌خواند فکر می‌کرد پول گم شده است، تصریح کرد: رسانه‌های خارجی نوشته‌اند اگر به ایران پول بدهید، دچار همین سرنوشت می‌شود و گم می‌شود. یک نفر دیگری گفت بجای وام سراغ همین پول‌ها بروید. فکر می‌کنیم این گزارش می‌توانست غیرعجولانه و همراه با توضیح باشد. 

ربیعی با بیان اینکه نامه به رئیس‌جمهور ارسال شده و در همان زمان هم وی به محض رویت گزارش، دستور لازم برای بررسی را صادر کردند، خاطرنشان کرد: گزارش مربوط به آذرماه بوده است و بهتر آن بود که از دولت سوال می‌شد در پی آن چه اتفاقی افتاده است و این دو مسئله با هم منتشر می‌شد تا منجر به روشن شدن افکارعمومی می‌شد. شائبه‌ای هم در افکارعمومی ایجاد نمی‌شد. 

وی ادامه داد: قسمت قابل توجهی از تعهدات ارزی این کار انجام شده و از چهار و خرده‌ای به سه رسیده بود. در دوران پس از آذرماه این رقم کاهش یافته بود. یک تعداد از کالاها به کشور داخل شدند یا سفارش شدند که به دلیل تحریم نتوانستند وارد کشور شوند. خوب بود این موارد در گزارش منعکس می‌شد. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه هر پولی که بتواند فاصله ایجاد کند عده‌ای هم سواستفاده می‌کنند، گفت: عده‌ای نمی‌آورند و فکر می‌کنند موضوع فراموش می‌شود. عده‌ای ارز را می‌گیرند اما کالای دیگر را وارد می‌کنند. حجم بزرگی که وارد بازار شده، از این دست است. ای کاش اشاره می‌شد دولت تخلفات را مشخص کرده و به افراد مهلت داده اگر تا یک تاریخی کالا را وارد نکنید، پرونده‌تان در تعزیرات است. تعدادی را هم به قوه قضاییه معرفی کرده است که منتظر صدور حکم هستند. 

ربیعی اشکال گزارش دیوان محاسبات را فقدان همه‌جانبه‌گرایی دانست و عنوان کرد: مردم مطمئن باشند که دولت حتی یک دلار از ارز اختصاص داده را دنبال خواهد کرد. این ارز یا کالایش باید وارد بازار شود یا به دادگاه برود و همراه با ارزش روز هم باید آن ارز را برگرداند.

معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه تخلف و غیراخلاقی بود

وی درباره معدوم سازی جوجه‌های یک‌روزه گفت: از واحدهای تولیدی که در کشور وجود دارد فقط یک واحد تولیدی این کار را انجام داده؛ که شکل کار غیراخلاقی بوده است و اگر هیچ کس نباید برای این که حرف خخود را بزند به شیوه غیر اخاقی متوسل شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه با واحدی تولیدی که تخلف و به شیوه غیراخلاقی جوجه‌ها را معدوم کرده است برخورد می شود، گفت: سنت مرغداری‌ها این بوده نه در این شرایط، بلکه اگر جوجه‌ها و طیور بیمار شده‌اند این اقدامات را انجام می‌دهند. در یک مقطعی تولید جوجه مقرون به صرفه نبود، اما توجیه نمی‌کند که این کار غیراخلاقی انجام شود.

ربیعی با بیان اینکه مشکلات تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها حل شده است، افزود: یکی از مباحث در مورد قیمت‌ها و خریداری از پیش صورت گرفته بود، که نیاز بازار امروز نبود؛ با وجود تحریم تامین نهاده‌ها جبران شد.  

وی افزود: ما حدود ۱۸هزارواحد تولیدی مرغ گوشتی داریم که فقط یک واحد تولیدی آن هم به تصور و ترس  از بازار فروش و افت قیمت وعدم تامین نهاده و ذرت، جوجه‌ها را معدوم سازی کرده است؛ این واحد می‌توانست نه به این روش، بلکه در مرحله تخم مرغ  تحویل نگیرند.

سخنگوی دولت با بیان این که تاکنون ۷۰هزار تن نهاده برای نیاز جامعه خریده شده است، گفت: هنوزهم این روند ادامه دارد و میزان مورد نیاز بازار در ماه رمضان هیچ مشکلی نخواهد داشت. تولید گندم مورد نیاز کشور ۱۴ میلیون تن است ‌که ۱۰ و نیم میلیون تن مورد نیاز مصرف است؛ برای سایر تولیدات داخلی تا پایان سال برنامه ریزی صورت گرفته است.

مابه التفاوت مستمری بازنشستگان در اردیبهشت و خرداد پرداخت می‌شود

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا مستمری فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس سال ۹۸ پرداخت شد و دولت چرا برای اجرای قانون همانند سازی برای پرداخت مستمری بگیرها به سازمان تامین اجتماعی کمک نمی‌کند، گفت خودم وقتی در وزارتخانه ذیربط بودم همینطور بود و معمولا پرداختی از فروردین محاسبه و در اردیبهشت و خرداد ما به التفاوت پرداخت می شود.

وی گفت: امسال هم اتفاق خاصی نیفتاده است،  بر مبنای سال ۹۷، مستمری فروردین ۹۸ و بر مبنای ۹۸ هم مستمری بازنشستگان در فروردین ۹۹ پرداخت شد. چون حقوق بازنشستگان نیازمند تعیین مزد شورای عالی کار است و براساس تعیین مزد در شورای عالی کار، پیشنهاد به هیات وزیران می آید و هیات وزیران میزان حقوق بازنشستگان را تعیین می کند، این امر یک فرایند زمانی دارد.  

سخنگوی دولت با اشاره به بخش دوم سوال این خبرنگار تصریح کرد: دولت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی را معادل حدود سه سال طرح همسان سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و دارایی و اصناف ها باید بپردازد و این تفاهمی است که صورت گرفت و این برنامه ریزی اولیه توسط وزارت اقتصاد و سازمان امور دارایی انجام شده است که در قالب اینها به شکلی که منجر به بنگاه داری نباشد، انجام خواهد شد.

ربیعی افزود: در بحث خصوصی سازی در این دولت بیشترین تلاش شد تا مرحله دوم هم انجام شود. فقط ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان متعلق به صندوق فولاد بود که قانون خود مجلس بود. سازمان با تبدیل این دارایی ها به نقدینگی، یا توثیق آنها به بانک ها و یا انتشار اوراق این کار را انجام می دهد و این منجر به بنگاه داری نخواهد شد.  

وی ابراز امیدواری کرد، از محل وصول مطالبات، متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود و این وظیفه ماست و افراد که سالها کار سخت کردند امروز به نوعی بازنشسته شدند و فاصله بین بازنشستگان جدید و قدیم باید به نحوی جبران شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این‌که دولت چه برنامه‌ای برای تحقق شعار سال دارد، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مسئولیت پیدا کرد و ستادی به همین منظور شکل گرفت با دستگاه‌هایی که نقش اصلی در این زمینه دارند تفاهم نامه‌های متقابلی امضاء شد و نقش هر دستگاهی را امسال تصمیم گرفتیم که در مجموع به یکباره اعلام خواهد شد.

ربیعی افزود: آنچه که مهم است ما نیازمند این هستیم اگر بخواهیم سال جهش تولید داشته باشیم اقتصاد ما به شکل طولانی‌مدت نخوابد. استراتژی که برای مبارزه با کرونا اتخاذ کردیم بخشی ناشی از این بود که اگر اقتصاد بخوابد بیدار شدن و به حرکت در آوردن مجدد، به طور مثال اگر از شغل  بیکار بشوند متوسط یک شغل با قیمتی که دارد، هزینه های زیادی می‌برد.

وی تصریح کرد: مجموع اقداماتی در این دوره برای سرپا نگهداشتن اقتصاد داریم و انجام می‌دهیم تا بعد از کرونا بتوانیم جهش‌هایی را در این زمینه داشته باشیم. ما نیازمند ایجاد شغل هستیم قطعا اگر هم نگران بودیم برای اینکه با بیکاری عظیمی رو به رو نشویم به خاطر این بود کرونا در بسیاری از کشورها بیکاری را تحمیل کرد. ما بعد از کرونا نیازمند ایجاد شغل هستیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: تکیه ما به زنجیره کردن شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد بود. امیدوار هستیم  که در پایین دستی‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط بتوانیم رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم. واگذاری سهام‌های بورسی در راستای جهش تولید، منابع جدید برای سرمایه‌گذاری به سازمان‌ها و نهادها ایجاد می‌کند. نیاز به منابع جدید برای سرمایه گذاری و مولدسازی داشتیم.

بعد از شستا، سهام شرکت آریا ساسول عرضه می‌شود

ربیعی خاطرنشان کرد: بعد از شستا، سهام شرکت آریا ساسول که یکی از نهادهایی عمومی است عرضه می‌شود که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که قبلا ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. قبلا تندگویان و سوا تامین هم به بورس رفته بودند. امروز صبح آخرین رقم را می گرفتم مجموعا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در  بازار عرضه شده و عرضه خواهد شد. اینها عرضه‌هایی هستند که به ما ظرفیت می‌دهند تا بتوانیم مولدسازی کنیم و اینها هم در این راستا کمک خواهند کرد.

وی افزود: عرضه‌های اولیه همیشه موفق هستند و دولت تدابیری اندیشیده تا کنترل ریسک شود تا بازار تداوم داشته و سودآوری داشته باشد. تصمیمی هم دولت روی صندوق‌های قابل معامله در بورس گرفته که دولت ۲۰ تا ۲۵ درصد تخفیف خواهد داد. همین تخفیف تضمین خرید را خواهد داشت و خریداران می توانند این تضمین را داشته باشند و  پول به گردش تولید بیاید بخشی از تامین منابع در شرایط تحریم هم برای نشاط بازار و جهش تولید این عرضه‌های سهام شرکت های دولتی بوده است که به نهادهای عمومی و غیر دولتی مرتبط بودند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برنامه ریزی دقیقی انجام گرفته است که بتوانیم اینها را به جلو ببریم به تدریج در بورس عرضه می شوند عرضه ایمیدرو نهایی شده اتفاقات بزرگی است در حقیقت خصوصی سازی واقعی را تجربه می کنیم. برخی از اقتصادانان ممکن است نسبت به بورس و مسائل دیگر نقد داشته باشند طبیعی است باید مراقبت های خودمان را کنیم یکی از نقدهایی که می خواندم می گفتند این موارد به  واگذاری مدیریت و اصطلاحا به صندلی منجر نمی‌شود. برنامه ای که هست به سمت واگذاری صندلی و عضو هیات مدیره خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: در گام اول نه ظرفیت بازار در این حد بود که شما در گام اول بخواهید چنین واگذاری‌هایی را صورت بدهید. ما به تدریج این برنامه ها را دنبال خواهیم کرد و سازگاری صندوق‌های سرمایه گذاری با نیازهای سرمایه گذاری جدید بدون داشتن کرسی های جدید یا مدیریت برای سرمایه گذاری یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند به ما در جهش تولید کمک کند.

۴۰۰ هزار واحد طرح مسکن ملی تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد

وی درباره اقدامات درباره طرح مسکن ملی، گفت: واگذاری زمین توسط وزارتخانه‌ها کار و سخت و پیچیده ای است و در برخی موارد در سطوح کارشناسی در این وزارتخانه‌ها مقاومت هم صورت می گیرد. البته بر اساس گزارش ها دستگاه های بسیاری هم هستند که همکاری می‌کنند.

سخنگوی دولت با بیان این که واگذاری زمین‌های دولتی برای طرح مسکن ملی کاری بسیار خوب و تصمیم دولت است، افزود: این تصمیم و اقدام می‌تواند در جهش تولید در بخش مسکن می تواند تاثیر گذار باشد.

ربیعی تصریح کرد: روز گذشته در جلسه دولت این موضوع به بحث گذاشته شد و رییس جمهوری مجدد تاکید کرد که بتوانیم علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی، تمهیداتی اندیشیده شود که سرمایه گذاری  در بخش مسکن مقرون به صرفه شود همچنین درباره قیمت خدماتی که دولت می تواند به افرادی که وارد بخش مسکن می شود نیز بحث شد. ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن با نقش آفرینی مردم در این طرح قابل بهره بردای خواهد بود و اولین واحدهای مسکونی این طرح از اوایل تابستان ۱۳۹۹ تحویل می شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 419768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.