آیا بهبود یافتگان کرونا در برابر این بیماری مصون هستند؟

نتایج بررسی‌های اخیر در مورد دیگر اعضای خانواده کرونا ثابت کرده است که این بیماری ایمنی نسبتا پایداری در افراد به وجود می‌آورد، اما مشخص نیست که تا چه زمانی پایدار می‌ماند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیستم ایمنی بدن همواره در حال مقابله با عوامل بیرونی مانند میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها است. ایمنی در برابر ویروس‌ها را می‌توان به دو نوع دائمی و موقت تقسیم کرد، به طوری که انسان‌ها پس از ابتلای بعضی ویروس‌ها مانند هپاتیت B و C تا پایان عمر در برابر آن ایمن می‌شوند، در حالی که ایمنی در برابر بعضی ویروس‌ها مانند ویروس‌های شایع گوارشی و تنفسی کوتاه مدت و موقتی است.

 به عنوان مثال نتایج یک مطالعه‌ در مورد بیماری سارس در سال ۲۰۰۷، نشان داد که آنتی بادی‌های ناشی از ویروس سارس به طور متوسط حدود دو سال در خون بیمار باقی می‌ماند و در طول سال سوم آنتی بادی روند کاهشی پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصونیت در برابر ویروس سارس ممکن است دو تا سه سال طول بکشد. نکته قابل توجه اینکه همیشه میزان آنتی بادی‌ها با سیستم ایمنی ارتباط نداشته و ممکن است افرادی که مقدار قابل توجهی آنتی بادی در خون آن‌ها وجود دارد نیز نسبت به ابتلای دوباره به ویروس حساس باشند.

سوالی که اخیرا به دلیل شیوع گسترده ویروس خطرناک کووید-۱۹، ذهن محققان را درگیر کرده، این است که آیا افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و پس از مدتی بهبود یافته‌اند، در برابر ابتلای جدید، مصونیت دارند؟ برخی پژوهشگران معتقد هستند که افراد بهبود یافته از این بیماری در برابر آن ایمن شده‌اند، اما برخی دیگر اعلام کرده‌اند که هنوز دوره مصونیت این بیماری به طور قطعی مشخص نشده است. محققان به منظور پیدا کردن جواب قطعی این پرسش در حال مطالعه هستند.

گروهی از پژوهشگران آلمانی دنبال شناسایی نوع واکنش سیستم دفاعی بدن نسبت به ویروس کووید-۱۹ و چگونگی شکل‌گیری و فعالیت آنتی بادی  به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری هستند. از آنجایی که کووید-۱۹، ویروسی جدید و تازه شناخته شده است، هنوز واکسنی برای آن به مرحله تایید و تولید نرسیده و نوع پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان به این ویروس نوظهور نیز بسیار ناشناخته است. با توجه به اینکه ممکن است افراد پس از بهبودی کامل این بیماری باز هم به آن مبتلا شوند، لازم است پس از گذراندن دوره نقاهت،  باز هم اصول بهداشتی فردی را رعایت کنند.

کد خبر 419614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.