احمدی نژادی ها علیه حداد عادل

اختلافات اصولگریان بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس و تاثیر شرایط ناشی از شیوع کووید۱۹ بر سرنوشت انتخابات‌های آتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احمدی نژادی ها علیه حداد عادل» به بررسی اختلافات اصولگریان بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: هنوز مجلس یازدهم آغاز نشده که گروهی بر طبل اختلاف‌افکنی می‌کوبند و به دنبال بهانه‌ای هستند تا اصولگرایان غیرهم‌طیف با خودشان را زیرسوال ببرند مانند جریان احمدی‌نژاد که تلاش می‌کنند به هر نحوی به آنانی که حتی منتخب مجلس یازدهم نیستند اما از منتقدان خودش هستند؛ هجمه وارد کند. مانند حدادعادل که در ابتدای دولت نهم از حامیان احمدی‌نژاد بود و به تدریج مانند برخی دیگر اصولگرایان به منتقد درجه یک این جریان تبدیل شد؛ چنانکه وی در خصوص ارتباط میان جریان اصولگرایی و احمدی‌نژاد هم گفته بود: «احمدی‌نژاد در تمام دوران هشت ساله خود حتی یک بار هم نگفت که اصولگراست و از همان اول راه خود را از اصولگرایان جدا کرد و ما هم مدام با وی درگیر بودیم؛ چون از اجرای برخی مصوبات مجلس خودداری می‌کرد و می‌گفت من باید تشخیص دهم که کدام مصوبات اجرا شود و کدام اجرا نشود، البته ما هم امروز اصراری بر کلمه اصولگرایی نداریم و مراد ما از آن، انقلابی عمل کردن است». قبل‌تر از آن همچنین درباره جریان احمدی‌نژاد به بیان دیدگاهش پرداخته بود: «من هیچ نگرانی نسبت به احمدی‌نژاد ندارم. یک دورانی گذشته و دوران قبلی تکرار نمی‌شود و همه این شعارها را ناشی از آن می‌دانم که خود این آقایان، این واقعیت را درک کرده‌اند و می‌خواهند هر طور شده از این روند سراشیبی جلوگیری کنند. امروز مساله ما اصلا این جریان نیست. من به عنوان رئیس مجلس سه سال با ایشان کار کرده‌ام و کاملا درک می‌کنم که جریان چیست. می‌دانم که این جریان آینده‌ای ندارد و شما هم نگران آن نباشید.» جریان احمدی‌نژاد مترصد فرصت‌هایی است که به حداد عادل پاسخ دهد، مانند آنچه اخیرا در کانال دولت بهار که متعلق به احمدی‌نژادی‌هاست، منتشر کرده‌اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جریان‌های سیاسی ایران در آینه کرونا» به بررسی تاثیر شرایط ناشی از شیوع کووید ۱۹ بر سرنوشت انتخابات‌های آتی پرداخت و نوشت: شاید تا به حال هیچ ویروسی به این گستردگی نتوانسته است همه حوزه‌های مختلف جوامع را تحت تاثیر قرار دهد. شیوع کرونا در اکثر کشورهای دنیا شرایطی را پیش آورده است که نه تنها اقتصاد، بلکه حالا دیگر فضای سیاسی کشورها نیز بر اساس آن سنجیده می‌شوند و اینکه تصمیم‌گیرندگان یک نظام سیاسی چه سیاست و راهکاری را برای کنترل و مهار آن در پیش می‌گیرند و کدام‌یک در این راه موفق عمل کرده‌اند. متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ما خیلی زود و با سرعت همه حوزه‌ها و نهادها تحت تاثیر قرار گرفتند و به نوعی همگی به یک تعطیلی ناخواسته رفتند. اما این روند چندان نتوانست دوام بیارد و دوباره فعالیت‌ها از سر گرفته شد، اما کرونا همچنان در راس قرار دارد. نهادهای تصمیم‌گیر از جمله مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نظارتی برای مهار و به زیر کشیدن کرونا تصمیم گرفت فعالیت خودش را شروع کند، اما مجلس دهم که همواره انتقاداتی به آن وارد بود فقط یک ماه دیگر مبارزه می‌کند و جای خودش را به یازدهمی‌ها می‌دهد و میدان مبارزه را به آنها واگذار می‌کند. در این گزارش از تاثیر شیوع کرونا بر جریان‌های سیاسی، عملکرد مجلس دهم و یازدهم، همچنین تاثیر بر انتخابات ریاست‌جمهوری ‌۱۴۰۰صحبت شده است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فاصله بی فاصله» به بررسی روند تقاضای وام یک میلیونی کرونا و دستور وزیرجوان برای ثبت‌نام آنلاین پرداخت و نوشت: درحالی که به دلیل شیوع کرونا مسوولان کشور مدام به مردم توصیه می‌کنند تا «در خانه بمانند» و «فاصله‌گذاری فیزیکی» را رعایت کنند اما سیاست‌های درنظر گرفته شده، جریان را به سمتی پیش برده که مردم ناچارند عملکردی خلاف این پروتکل‌ها درپیش بگیرند. حالا پس از بازگشایی ادارات و برخی اصناف که مردم را به خیابان‌ها و محیط‌های کار کشانده، این بار نام‌نویسی برای بهره‌مندی از «تسهیلات بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه‌بگیران»، صف‌ ازدحام شهروندان مقابل دفاتر فروش سیم‌کارت تلفن همراه را رقم زده است. گردشی در فضای مجازی و بالا و پایین کردن چند پایگاه خبری نشان می‌دهد که باتوجه به الزام دولت به آنکه سرپرست‌های خانوار متقاضی این وام یک میلیونی باید حتما سیم‌کارت تلفن‌همراه به نام خود داشته باشند، درنتیجه مردم ناچار شده‌اند برای استفاده از این تسهیلات، ابتدا اقدام به خرید سیم‌کارت کنند و این یعنی باید به دفاتر فروش سیم‌کارت در اقصی نقاط شهرها بروند. بیست‌وششم فروردین‌ماه بود که پس از اعلام جزییات بسته‌های حمایتی دولت برای مقابله با بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای شرایط و ضوابط بهره‌مندی از «تسهیلات جدید بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه‌بگیران» را نیز اعلام کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیمت نفت صفر می‌شود؟ » نوشت: به‌دنبال فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان، افت محسوسی در تقاضای واقعی نفت ایجاد شده که بهای طلای سیاه را از ابتدای سال‌جاری میلادی حدود ۷۰ درصد کاهش داده است. گرچه در تابلوهای معاملاتی نفت‌های شاخص کف‌های قیمتی جابه‌جا شده‌اند، اما در بازارهای منطقه‌ای برخی گریدهای نفتی با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر معامله می‌شوند. به‌طور مثال بلومبرگ خبر داده که یک محموله نفت سنگین و ترش تگزاس به قیمت دو دلار در هر بشکه به فروش رسیده و در برخی نقاط کانادا قیمت‌های تک‌رقمی مشاهده شده است. این موضوع ریشه در ماهیت بازار نفت دارد که از یکسو امکان توقف تولیدات، مشابه سایر کالاهای کارخانه‌ای در عمده چاه‌ها وجود ندارد و از سمت دیگر، ظرفیت ذخیره‌سازی و انتقال آن محدود و منحصربه‌فرد است. بنابراین حتی امکان دارد در برخی نقاط قیمت‌ها منفی نیز بشود؛ به‌طوری‌که تولیدکننده مجبور باشد مبلغی هزینه کند تا از انباشت بیش از اندازه این طلای سیاه در منطقه خلاص شود! این مورد ماه گذشته در یک معامله محدود دیده شد که امکان تکرار آن وجود دارد. در همین رابطه، وال‌استریت ژورنال گزارش داده که شرکت‌های تجاری فعال در بازار نفت درحال تغییر نرم‌افزارهای خود برای اضافه کردن قیمت‌های منفی به دامنه قیمت‌گذاری‌ها هستند. 

کد خبر 419497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.