از جوجه آوری هزاران فلامینگو تا تکذیب وجود عقرب بالدار

تکذیب وجود عقرب بالدار در داراب، بحران صنعت حمل و نقل هوایی اروپا، جوجه آوری هزاران بال فلامینگو در تالاب شادگان، بازگشت کوشکی و دلبر به توران، تخمگذاری مار پیتون در دهکده طبیعی باراجین و حمله کفتار به یک خانواده در مرودشت عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در ۲۹ فروردین ماه است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان از جوجه‌آوری بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه فلامینگو در خورهای تالاب بین‌المللی شادگان در حوزه آبادان خبر داد.

علی فتحی‌نیا با بیان اینکه امسال هم کلونی بزرگ فلامینگوها در تالاب شادگان جوجه‌آوری دارند، گفت: جوجه‌آوری بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه فلامینگو در خورهای تالاب بین‌المللی شادگان در حوزه آبادان مشاهده شده است. 

وی ادامه داد: مرکز کلونی جوجه‌آوری فلامینگوها در سال ۱۳۹۳ توسط اداره حفاظت محیط زیست آبادان شناسایی شد. این مکان که در دوردست‌ترین نقطه از سکونت انسانی و در کنار تالاب بین‌المللی شادگان و خورهای حوزه آبادان قرار دارد، هر ساله میزبان هزاران قطعه فلامینگو جهت لانه‌گزینی و جوجه‌آوری است.

آغاز تخم‌گذاری فلامینگوها در دریاچه ارومیه

رییس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تخم‌گذاری فلامینگوها در مناطق اقماری و دریاچه ارومیه آغاز شده که نوید خوبی برای رونق حضور و زندگی پرندگان و حیات وحش در این منطقه ظی سال جاری است.

تکذیب رویت عقرب بالدار سیاه در شهرستان داراب

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، درج خبری در فضای مجازی در خصوص رویت و زنده گیری تعدادی عقرب سیاه بالدار در کوه های روستای آبشیب هشیوار در حاشیه شهر داراب را تکذیب کرد.

در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر مشاهده عقرب بالدار سیاه در شهرستان داراب و به نقل از  مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به اطلاع هم استانی های گرانقدر می رساند طرح چنین موضوعی در فضای مجازی کذب بوده و اعتبار علمی ندارد. لازم است افراد پیش از انتشار مطالب در فضای مجازی از صحت و سقم آن از طریق مراجعه به سایت های معتبر مطمئن شوند.

بزرگترین بحران حمل و نقل هوایی؛ کرونا آسمان اروپا را خلوت کرد

سازمان ایمنی هوانوردی اروپا (یوروکنترل) داده هایی را منتشر کرده است که از کاهش ۸۸ درصدی پروازها بر فراز قاره اروپا همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا حکایت دارد.

به نوشته یورونیوز، بنا به اعلام سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) ترافیک هوایی در سطح جهان در ماه فوریه ۱۴.۱ درصد کمتر از سال گذشته بود. به گفته این سازمان کاهش کنونی پرواز هواپیماها در جهان از زمان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بی سابقه است.

الکساندر دوژونیاک، مدیر عامل یاتا می گوید: بدون شک این بزرگترین بحرانی است که صنعت حمل و نقل هوایی به خود دیده است.

از سوی دیگر شورای بین المللی فرودگاه ها ACI از تاثیر بی سابقه شیوع ویروس جدید کرونا بر فرودگاه های اروپا سخن گفته است. میزان خسارت مالی ناشی از این امر ۲۳ میلیارد یورو تخمین زده می شود.

تخم گذاری مار پیتون در دهکده طبیعت باراجین

مار پیتون ۴ و نیم متری دهکده طبیعت بوستان باراجین قزوین که با یک مار پیتون زال جفتگیری کرده بود تخم گذاری کرد.

دهکده طبیعت بوستان باراجین بعنوان یک مرکز تحقیقاتی در زمینه حیات وحش در بوستان باراجین  ایجاد شده  و در زمینه مطالعه رفتار و خصوصیات حیات وحش و همچنین تیمار، احیا وآماده سازی جانوران وحشی جهت رها سازی در طبیعت و نگهداری حیوانات آسیب دیده فعالیت دارد.‌

کوشکی و دلبر هم به توران رسیدند

کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست از اجرای موفقیت آمیز طرح انتقال دو یوزپلنگ ایرانی با نام های دلبر و کوشکی از پارک پردیسان تهران به پارک ملی توران در استان سمنان خبر داد.

وی گفت: این دو قلاده یوز ایرانی، از پارک پردیسان تهران منتقل و در زیستگاه توران منطقه بیارجمند شهرستان شاهرود در استان سمنان با سلامت کامل رهاسازی شد. طرح انتقال کوشکی و دلبر که یک قلاده نر و یک قلاده ماده است، برای تکثیر در زادگاه انجام گرفت.

قرمز شدن آب رودخانه نمچ در ساردوئیه استان کرمان

رودخانه نمچ در بخش ساردوییه شهرستان جیرفت کرمان برای ساعاتی به رنگ قرمز در آمد و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان برای بررسی به محل اعزام شدند.

رودخانه نمچ از توابع بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت در استان کرمان و در ۲ کیلومتری شمال مرکز بخش(درب بهشت) در مسیر جاده ساردوئیه به راین واقع است.

رنگ آب در این رودخانه به مدت نزدیک به دوساعت قرمز رنگ بوده که دلیل آن آب شدن برف از کوه های بالا دست بوده که دارای رگه های رسی قرمز رنگ هستند.

حمله کفتار به پسر بچه ای در روستای دره باد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مرودشت گفت: با توجه به انتشار کلیپی مبنی بر حمله یک قلاده کفتار به پسر بچه ای در روستای دره باد از توابع شهرستان مرودشت، در  بررسی ها مشخص شد خانواده ای که در دامنه ارتفاعات منطقه مشغول تفریح بودند با حمله کفتار مواجه شدند و پدر و پسر خانواده به صورت سطحی زخمی شدند.

وی افزود: با حضور مردم محلی و ایجاد فضای ملتهب، متاسفانه یکی از اهالی با اسلحه ساچمه زنی کفتار را از پای در آورد. با توجه به اینکه رویکردهای دیگر از جمله شلیک تیر هوایی و ایجاد سر و صدا برای فراری دادن حیوان مناسب تر بود و در نظر گرفتن شرایط واقعه، فرد متخلف شناسایی و با هماهنگی مراجع قضایی موضوع در دست بررسی است.

ثبت تصویر یک پلنگ ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه

مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: تصویر این پلنگ در شهریور ماه سال ۹۷ در جزیره اشک برای نخستین بار توسط دوربین های مداربسته نصب شده در این جزیره ثبت شده بود.
 وی گفت: این پلنگ در پی اتصال جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه و خشکی های اطراف در سال ۱۳۹۷ و طبق بررسی های به عمل آمده از ضلع شرقی دریاچه ابتدا وارد جزیره اشک شد و در بین جزایر اشک کبودان آرزو و اسپیر رد پای آن مشاهده شده بود.

کلانتری: خودروسازان فقط به دنبال منافع خود هستند

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که خودروسازان با درخواست به عقب انداختن تولیدات خود مطابق استاندارد یورو ۵ فقط در پی منافع و ملاحظات اقتصادی خود هستند و موضوع آلودگی هوا جزو اولویت‌های آنها نیست، سازمان محیط زیست به هیچ عنوان با این درخواست موافقت نمی‌کند.

قطعاً سلامتی و تندرستی شهروندان با هیچ منافع اقتصادی قابلیت جایگزینی ندارد و نمی‌توان برای جان شهروندان اعداد و ارقامی تعیین کرد،  گزارش‌های متعددی از ضرر و زیان اقتصادی ناشی از اثرات سوء آلودگی هوا بر سلامتی مردم در کلانشهرهای کشور موجود است و در آخرین گزارشی که از جانب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شده زیان اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و بیماری های منتسب به آلودگی هوا در سالن ۹۶ در تمام کشور برابر با ۱۸۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است یقیناً هزینه های مذکور در مقایسه با هزینه های مربوط به ارتقاء استاندارد آلایندگی و تامین کاتالیست خودرو قابل توجه است.

کد خبر 419212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.