مهم ترین دستاورد ارتش در ۴۱ سال گذشته

دقیقا ۴۱ سال پیش در چنین روزی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تنها با یک نامه جلوی یک اتفاق بزرگ و خطرناک را گرفت؛ انحلال ارتش.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقاضایی که برخی انقلابیون در حد فاصل پیروزی انقلاب تا پایان فروردین ماه مطرح می کردند و بر آن تاکید داشتند انحلال ارتش بود. این افراد معتقد بودند نمی توان به این نیروی نظامی اعتماد کرد؛ چیزی که امروز خلاف آن به ملت ثابت شده است؛ از جنگ تحمیلی گرفته تا حوادث سال های گذشته و بحران بیماری کرونا.

صدای کوبنده قدم های نیروهای ارتش اولین خواسته حضرت امام در نامه سال ۵۸ است که بعد از نامگذاری روز ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش تاکید کرده بودند: «ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند.» اما این خواسته ایشان ادامه دیگری هم داشت؛ تقاضا برای پشتیبانی ارتش از «ملت بزرگ ایران». همان چیزی که شاید بتوان آن را رژه اصلی ارتش در روز ۲۹ فروردین سال ۹۹ دانست؛ رژه ای نه با ساز و برگ نظامی و لباس های مرتب، بلکه با یونیفرم های گل آلود و کمری که برای کمک به هموطنان و حفظ سلامت آنان تا دل خطر پیش رفته است.

تصویر ارتش جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر رشادت های نظامی باید در زلزله کرمانشاه و از خودگذشتگی در مبارزه با بیماری کرونا در روزهای اخیر نیز دید. واقعیت این است که ارتش ایران تنها یاد نگرفته برای دفاع نظامی به کشور و پاسداری از حریم و مرز استوار باشد، روی دیگر واقعیت او رشادت هایی است که برای کمک به هم نوعان در روزهای بحران از خود نشان می دهد. بهترین توصیف را برای این وضعیت شاید حضرت امام (ره) داشتند که فرمودند: «همان طوری که ملت بدون ارتش نمی تواند ادامه زندگی بدهد، ارتش هم بدون ملت نمی تواند ادامه زندگی بدهد.»

اما در پنجم بهمن ماه سال ۱۳۵۷، پرسنل نیروی هوایی پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان زودتر از تهران و دیدار تمایزات با امام خمینی (ره) به صفوف انقلابیون پیوست و در بیعت با انقلابیون پیش قدم بود. بعد از آن نیز این پایگاه در هشت سال دفاع مقدس رو در روی دشمن ایستاد و بارها هواپیماهای دشمن را برفراز اصفهان مورد اصابت قرار داد. شکاری‌های F۱۴ این پایگاه به کرات هواپیماهای عراقی را در شمال و غرب پالایشگاه و مناطق مرکز کشور سرنگون کردند. در حال حاضر نیز این پایگاه در زمینه پیشرفت تجهیزات نیروی هوایی نقش بسزایی دارد. از همین رو با امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا انگیزه، جانشین فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

چه شد که در سال ۱۳۵۷ ارتش به صفوف انقلابیون پیوست؟

امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد ۴۲ از ملت ایران به انقلاب دعوت کرد و ارتشیان زیادی  دعوت امام (ره)  را لبیک گفتند و با فرار از محیط خدمتی خود به انقلابیون کمک کردند. تعدادی به تبعید، زندان و یا حتی به اعدام محکوم شدند؛ اما چرا برخلاف  آموزه های تبلیغاتی رژیم شاه، نظامیانی که آن ها را عامل اقتدار شاهنشاهی می دانستند، به مردم پیوستند؟

تنها نیروی انسانی بومی هر کشوری، ارتش آن است؛ زیرا اگر نیروهای ارتش از کشورهای دیگر باشد مزدور محسوب می شوند. به همین دلیل تمامی نیروهای ارتش شاهنشاهی، ایرانی و از خانواده های مذهبی و سنتی بودند. دین در قبل از انقلاب بیشتر در منازل و اتاق ها بود تا اینکه در مساجد و محیط بیرونی خانه ها و وقتی جوانان وارد محیط خدمت خود می شدند، تحت آموزه های خاص ضددینی قرار می گرفتند و به مرور زمان اعتقادشان ضعیف تر می شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور امام (ره) سازمان عقیدتی سیاسی در یگان های نظامی تشکیل شد. بعد از انقلاب نیروهای ورودی ارتش از نظر عقیدتی تقویت شدند و توانستند در زمینه رفع نیازمندی های کشور هم بدرخشند. در بلایای طبیعی نیز با اعتقادی قوی تر، نقش فعالی را برای کشور داشتند.

اخراج مستشاران آمریکایی از ارتش ایران بعد از انقلاب چه تاثیری بر روند تولید تجهیزارت نظامی داشت؟

ارتش یک نیروی تخصصی محور است و تجهیزاتی که به ویژه در نیروی هوایی وجود دارد از تمام کارهای تعمیراتی، نگهداری و حتی ساخت هواپیما، ارتقاء فناوری پروازی و تجهیزاتی در داخل کشور توسط دانشگاه نیروی هوایی انجام می شود.تکنولوژی بسیار به روزی برخوردار است. نمی توانیم بگوییم خروج مستشاران آمریکایی از ایران بی تاثیر بود، اما این کمبود جبران شد.

همیشه ثابت شده است ایرانی ها انسان هایی توانمند، باهوش بوده و پشتکار قوی دارند. در نیروی هوایی نیز نیروهای ایرانی از هوش و علم بالاتری نسبت به مستشاران خارجی برخوردار بودند، اما در این صحنه به کار گرفته نمی شدند و یکی از دلایلی پیوستن ارتش به انقلابیون را می‌توان همین موضوع دانست، اما بعد از انقلاب، نیروی هوایی جز اولین یگان ها و نیروهایی بود که نیازمندی به تجهیزات پیشرفته را بیشتر احساس می‌کرد؛ زیرا باتوجه به هشت سال دفاع مقدس، خیلی از تجهیزات فرسوده شده یا از کار افتاده شده بود.

وجود تحریم ها در طی سال های گذشته نیز باعث شد توانمندی جوانان در این راستا جذب خودکفایی و استقلال شود و امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم تمام کارهای تعمیراتی، نگهداری و حتی ساخت هواپیما، ارتقاء فناوری پروازی و تجهیزاتی در داخل کشور توسط دانشگاه نیروی هوایی انجام می شود.

مهم‌ترین دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در طی ۴۱ سال گذشته از نظر شما چه بوده است؟

مهم ترین دستاوردی که می توانم از آن یاد کنم، تبدیل ارتش به ارتشی مردمی و اعتقادی است. همکاری و تعامل دوطرفه با مردم، شعار ملت برای ارتش و ارتش فدای ملت را عملی می کند و این اتفاق می‌تواند به خوبی باعث ایجاد یک هم افزایی برای دفاع از کشور و مقابله با دشمن باشد.

یکی دیگر از دستاورد های ارتش جمهوری اسلامی، آموزش است. قبل از انقلاب، آموزش نیروهای ارتش در بعد پروازی، نگهداری، تخصصی و حتی نیروی زمینی به آمریکا سپرده می‌شد که نیروها را با شستشوی مغزی وارد کشور می کردند. بعد از انقلاب پروسه آموزش نیروها در داخل کشور، توسط اساتید متخصص و متعهد انجام می شود که این موضوع جزو مهم ترین دستاوردهای اعتقادی و ایمانی برای ارتش است.

دستاورد دیگر ارتش جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به فناوری و استقلال در این حوزه ها است که باعث شده امروز ایران نقش گاوهای شیرده را بازی نکند و روی پای خود بایستد و در برابر هر تهدیدی، بدون وابستگی عمل کند.

پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان در طی سال‌های گذشته به چه فناوری هایی دست یافته و امروز در چه مرحله ای از آمادگی قرار دارد؟

پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان یکی از مهم ترین پایگاه های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. هم از لحاظ وسعت و نیروی انسانی و هم از لحاظ فعالیت های آموزشی، عملیاتی و تاکتیکی که در سطح کشور انجام می دهد و با وجود سه نوع هواپیمای آموزشی، آموزشی- عملیاتی و هواپیمای تاکتیکی عملیاتی که در این پایگاه وجود دارد، از آمادگی بالایی برخوردار است و نقش بسیار بارزی در تامین امنیت آسمان کشور دارد. امروز تمامی کارها در زمینه سامانه های راداری، سامانه های دفاعی، تعمیراتی، نگهداری و ارتقاء فناوری توسط متخصصان داخلی انجام می شود.

در بعد آموزش هم اعلام کرده ایم اساتیدی که کل آموزششان را در داخل کشور دیده و جزء شاگردان، رزمندگان و خلبانان هشت سال دفاع مقدس بودند و آموزش را از پیشکسوتان رزمنده در انقلاب به دانشجویان جدید منتقل کردند، به این پایگاه بیایند. آماده سازی هواپیماها، مخصوصا هواپیمای F14 از جمله دستاوردهای ما است. قبل از انقلاب مستشارانی که کشور را ترک می کردند می گفتند شما به ما نیاز پیدا می کنید، هواپیماها توانمندی ندارید و ما را بر می گردانید، ولی خوشبختانه امروز می بینیم که هواپیماهای ما در حال ارتقاء فناوری هستند. امروز تمامی کارها در زمینه سامانه های راداری، سامانه های دفاعی، تعمیراتی، نگهداری و ارتقاء فناوری توسط متخصصان داخلی انجام می شود.

آمادگی، یک موضوع نسبی بوده و کاملا مطلق نیست. وقتی اتفاقات زیادی در سطح منطقه رخ می دهد و حتی یک نفر می گوید اگر ایران اقدامی انجام دهد ما ۵۲ نقطه از ایران را می زنیم ولی جرأت نمی کند این اقدام را انجام دهد، یعنی ما جوابمان را گرفته ایم و آمادگی صدرصد داریم. هیچ دشمنی نمی تواند هیچ اقدامی علیه کشور ما در داخل انجام دهد هیچ دشمنی نمی تواند هیچ اقدامی علیه کشور ما در داخل انجام دهدو این عملی نمی شود مگر با یک کار ترکیبی و گروهی توسط نیروهای مسلح که نشأت گرفته از هدایت خداوند، هدایت رهبر معظم انقلاب، پشتوانه ملی و مذهبی مردم و اقتدار بازدارندگی است. تعاملی که همه اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای انتظامی باهم دارند باعث شد این اعتدال به وجود بیاید.

پایگاه هشتم شکاری اصفهان جهت مبارزه شیوع با بیماری کرونا چه اقداماتی را انجام داده است؟

این انعطاف پذیری ارتش است که فقط در جبهه های نظامی نباشد؛ طرحی به نام مردم یاری داریم که در خدمت به مردم در بلایای طبیعی و شبه طبیعی مانند کرونا با بهره گیری از تمام نیروی انسانی و پتانسیل تجهیزاتی است.

پایگاه هشتم شهید بابایی جزء اولین یگان های اصفهان بود که برای جلوگیری از شیوع کرونا پیش بینی و طرح ریزی کرد و در پایگاه هشتم شهید بابایی جزء اولین یگان های اصفهان بود که برای جلوگیری از شیوع کرونا پیش بینی و طرح ریزی کرد.وهله اول در اقلیم و محیط سرزمین خودش، با اجرای دستورالعمل های سختگیرانه و خاصی که توسط یک کارگروه اجرا شد فاصله گذاری اجتماعی را انجام دادیم تا  مشکلات را محدود کنیم. و خوشبختانه توانستیم به نحو احسن این ویروس منحوس کرونا را مدیریت کنیم به طوریکه در منطقه و محیط خودمان  با توجه به جمعیت کثیری که این پایگاه دارد، تعداد مبتلایان و مشکوکین به ویروس کرونا کمتر از انگشتان یک دست شدند. حتی کارهای ابتکاری نیز انجام شد و سالن ها و تولیداتی در اختیار تولید ژل ضدعفونی کننده و سامانه هایی که ضدعفونی کننده هستند قرار گرفت. در مورد خارج از یگان هم با همکاری و هماهنگی استانداری و ارشد نظامی اصفهان در رزمایش ها و کارهای گروهی شرکت و اقدام به ضد عفونی چند نقطه از شهر اصفهان مانند خانه اصفهان و حصه کردیم و فردا نیز در دو نقطه از اصفهان حضور خواهیم داشت تا بتوانیم با اقدامات مردم یاری همدردی خودمان با مردم اصفهان را ابراز کنیم.

طی سال های اخیر به ویژه در سال گذشته، ارتش نقش پررنگی در امدادرسانی به مردم در زمینه بحران های مختلف داشت. آیا حضور در این زمینه ها باعث ایجاد اختلال در ماموریت اصلی ارتش نمی شود؟

خیر. ما بخشی از توانمندی هایمان در بعد نیروی انسانی و تجهیزاتی را در اختیار کمک برای رفع مشکلات گذاشتیم. مطمئن باشید که در مرحله اول توان دفاعی خودمان را حفظ می کنیم و بعد در کنار آن اقدامات لازم جهت مردم یاری و کمک به مستمندان و نیازمندی های ناشی از بلایای طبیعی را انجام می دهیم.

برنامه جایگزینی برای رژه ۲۹ فرودین در نظر گرفته شده است؟

بخشی از این برنامه ها کشوری است. در حال حاضر سلامت مردم و جلوگیری از ازدحام و شلوغی و حفظ سلامت پرسنل از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به همین علت برنامه‌ای جایگزین در زمینه های بهداشتی و مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفتیم که امروز _۲۹ فروردین ماه_ در منطقه ارشد نظامی برگزار خواهد شد. برنامه هایی هم جهت نمایش کارهایی که برای مقابله با ویروس کرونا در سطح معابر مسکونی سطح شهر انجام شده خواهیم داشت.

تا چه میزان شعار ارتش فدای ملت تحقق یافته است؟

امروز ارتش ما، ارتش مردمی، مذهبی و اعتقادی است که نمونه بارز آن ۴۸ هزار شهید دوران دفاع مقدس است. با وجود خون یک ارتشی، اولین خونی است که برای دفاع از کشور ریخته خواهد شد. سازمان عقیدتی سیاسی که در یگان های ارتش خصوصاً نیروی هوایی وجود دارد و جلسات توجیهی و آموزشی که برای تمام نظامیان گذاشته می شود، ارتش به سازمانی مذهبی و اعتقادی تبدیل شده و تا پای جان برای کشورش، اعتقادش، مذهبش و رهبرش فداکاری خواهد کرد و مطمئن باشید خون یک ارتشی، اولین خونی است که برای دفاع از کشور ریخته خواهد شد.

گفت و گو از: ابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا 

  • فیلم گفت و گوی ایمنا با سرتیپ دوم علیرضا انگیزه، جانشین فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان را از اینجا ببینید.
کد خبر 419208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.