گزارش صد درصد غلط تفریغ بودجه ۹۷

تخلفات مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ و رکوردشکنی‌های بورس تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲۸ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برخورد متناقض دیوان در برابر دو دولت» به گزارشات دیوان محاسبات پرداخت و نوشت:  دلارهای گم شده باز هم سوژه‌ای برای متهم کردن دولت شد. گم شدن دلار و یورو موضوع جدیدی نیست و موارد دیگری هم بودند که در آن ادعا شده است دولت مقصر ناپدید شدن دلارها و مشخص نبودن محل صرف آن شده است. در مورد اخیر دیوان محاسبات گزارش داد: «۲۴۷ مدیر دولتی‌در سال ۹۷ حقوق‌های بیشتر از سقف تعیین شده‌ دریافت کرده‌اند. رقم دریافتی بیش از سقف تعیین شده قانونی برای این مدیران ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بوده است از ۳۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ارز درنظر گرفته شده برای کالاهای اساسی تنها ۲۶ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار آن صرف واردات کالاهای اساسی شد و ۱۵درصد از ارز تخصیصی که جزو منابع ارزی کشور بوده، برای مقاصد دیگری هزینه شده است» اما مشخص نکرد بر اساس ادعایی که دارد این دلارها در کجا صرف شده است. دیروز مسئولان دولتی به ادعای دیوان محاسبات واکنش نشان دادند. چنان‌که علی ربیعی در جایگاه سخنگوی دولت گفت: «یکی از نظارت‌پذیرترین دولت‌های بعد از انقلاب، دولت یازدهم و دوازدهم بوده است، تفریغ بودجه باید شامل گزارش همه دستگاه‌ها باشد، بخش‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند، اما وارداتی نداشته‌اند تحت کنترل هستند، حتی یک دلار گم نشده است.» رئیس جمهور هم گزارش دیوان محاسبات مبنی بر «گم شدن» ۸/۴ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را غلط خواند و گفت این گزارش «براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» داده شده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « گم شده های اقتصاد در هزار توی فساد» به بررسی تخلفات مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه ۹۷  پرداخت و نوشت: اخیرا دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که با بیش از ۴.۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ‌گونه کالایی وارد کشور نشده است. 

انتشار این گزارش با واکنش‏ های بسیاری همراه بود و سیل نظر کارشناسان، تحلیلگران و رسانه‌ها را به دنبال داشت. عده‌ای از یک فساد عظیم صحبت می‌کنند و برخی‌ها چنین گفته‌هایی را در حد یک شایعه می‌دانند. اولین واکنش به این موضوع توسط عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نشان داده شد. وی که در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، گفت: «این اتفاق در زمان مدیریت بنده نبوده اما باید دفاع کنم که این گزارش صحیح نیست. در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز بانکی تامین شده که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای ۴ ماهه اول بوده و از ۱۶ مرداد ماه ۹۷ دولت سیاست‌های ارزی را عوض کرد و از آن زمان به بعد بحث کالاهای اساسی و غیر اساسی مطرح شد و قبل از آن همه کالاهایی که وزارت صمت ثبت سفارش می‌کرد بانک مرکزی موظف بود که تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کند. این گزارش در تاریخ ۱۲ آذر ۹۸ تهیه شده و اکنون این رقم تبدیل به ۳ میلیارد دلار شده که از این سه میلیارد هم بخشی‌از آن به دلایل موجهی باز نگشته است. برای مثال فروشنده نتوانسته هنوز ارز را برگرداند یا اینکه کالا هنوز در راه باشد و بخشی نیز ممکن است به دلیل میزان محاسبات گمرک باشد.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صد درصد غلط» به بررسی واکنش دولت به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ پرداخت و نوشت: گزارش تفریغ بودجه که روز سه‌شنبه از تریبون مجلس شنیده شد همه را شگفت‌زده کرد. گزارشی که قرار بود دی‌ماه ۹۸ در صحن علنی مجلس قرائت شود اما احتمالا از انتخابات تا کرونا، هر کدام سهمی در به تعویق انداختن قرائت آن داشتند. با این حال آنچه به عنوان حسابرسی کلی عملیات مالی دولت ۲ روز پیش از زبان رییس دیوان محاسبات کشور شنیده‌شد، یادآور گزارش عملکردهای مالی دولت پیش از روحانی بود که اغلب اعداد و ارقام و عملیات مالی با محاسبات پیش‌بینی شده تطابق و همخوانی نداشت. اما به فاصله یک روز پس از قرائت این‌گزارش رییس‌جمهوری بخش‌هایی از آن را «‌۱۰۰ ‌درصد غلط» توصیف کرد، سخنگوی دولت به مردم اطمینان داد که «حتی یک دلار» هم گم نشده است و رییس کل بانک مرکزی نیز گفت «آن‌طور نبوده که دوستان گزارش داده‌اند.» 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثبت دو عدد تاریخی در بورس» نوشت: سریال تمام‌نشدنی رکوردشکنی‌های بورس تهران در حالی ادامه یافت که این بار در جبهه‌ای دیگر شاهد جابه‌جایی ارقام بودیم. روز گذشته، همزمان با قرار گرفتن شاخص کل در ارتفاع ۶۴۵ هزار واحدی، بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه کشورمان ثبت شد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با هجوم خریداران به جمع تازه‌واردهای بورس پیوست. برای مقایسه کافی است بدانیم ارزش تامین مالی انجام‌شده در معاملات دیروز، معادل مجموع ۱۸ شرکتی است که پیش از این در بازار سهام عرضه اولیه شده‌اند. در سمت دیگر، بورس‌بازان رکورد دیگری را جابه‌جا کردند؛ جایی که ارتش بورس از مرز ۲ میلیون نفر برای مشارکت در این عرضه اولیه ۶۸۸۰ میلیارد تومانی فراتر رفت. بنابراین یک بار دیگر سیل خروشان نقدینگی، سبزپوشی حاکم بر بازار سهام را حفظ کرد. با این حال، موضوع بورسی شدن شستا مدتی است که در محافل کارشناسی داغ شده است. جایی که طرفداران این گام مهم معتقدند پایبندی به قواعد بازار سرمایه به معنای شفافیت و مطالبه عمومی سهامداران است. امری که در نهایت به افزایش کارآمدی مدیران و شرکت می‌انجامد. اما منتقدانی نیز از مسائل آتی مربوط به حاکمیت شرکتی این نوع واگذاری‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. در واقع، عدم هماهنگی میان سهام واگذارشده و اختیارات مدیریتی یکی از دغدغه‌هایی است که از سوی این گروه مطرح می‌شود.

کد خبر 419100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.