۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۴
در نیمه‌راه صنعتی شدن

دسترسی به مواد غذایی سالم و بهداشتی از مهم‌ترین حقوق شهروندی است که نظر به اهمیت آن، برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری وظایفی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قانون شهرداری‌ها به عنوان مرجع اصلی تعیین و تحدید وظایف و اختیارات شهرداری‌ها، وظیفه احداث، مدیریت و نظارت بر عملکرد کشتارگاه‌ها را بر عهده این دستگاه قرار داده است؛ البته بخشی از وظایف نظارتی بر این مراکز نیز بر عهده وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی قرار داده شده است.

باوجود پیش‌بینی نهادهای نظارتی در قوانین موضوعه و اهمیت رعایت استانداردها در تأسیس، فعالیت و اداره کشتارگاه‌ها، این مراکز همچنان در بعضی شهرها نواقص و ایرادات بسیاری دارد.

ذبح سنتی در کشتارگاه صنعتی

محسن جلایی از قصابان دهاقان می‌گوید: در مورد شیوه ذبح و سلاخی لاشه در بعضی موارد ایراداتی به ما گرفته می‌شود، می‌پذیریم که همه این موارد برای حفظ سلامت شهروندان است، اما قصاب‌ها هم در این زمینه تقصیری ندارند. اگر شرایط برای ذبح صنعتی فراهم شود، قصابان هم استقبال می‌کنند، این مورد را بارها به ناظران ذبح و مأموران شهرداری گفته‌ایم.

رضا یوسفیان از فروشندگان گوشت در دهاقان می‌گوید: کشتارگاه دهاقان گوشت مورد نیاز شهرها و روستاهای شهرستان را تأمین می‌کند، اما گازکشی نشده و این مشکل بزرگی است، مخصوصاً در فصل زمستان کار کردن در این مکان بسیار سخت است.

کشتارگاه گاز ندارد!

داریوش یزدانی، معاون خدمات شهری شهردار دهاقان با بیان اینکه تنها کشتارگاه دهاقان به شکل نیمه صنعتی اداره می‌شود، اظهار می‌کند: سالن پیش سرد این کشتارگاه کاملاً صنعتی است، اما وضعیت ذبح هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه برای صنعتی شدن کشتارگاه دهاقان اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال نیاز است، می‌گوید: کشتارگاه دهاقان در سال ۸۲ تأسیس شده و تاکنون در منطقه کوهستانی کژدمبه قرار دارد و جابجا نشده است؛ این مکان گوشت مورد نیاز شهر دهاقان و ۱۲ روستای شهرستان و شهر گلشن را تأمین می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار دهاقان از واگذاری مدیریت این کشتارگاه به بخش خصوصی از پنج ماه گذشته خبر می‌دهد و با تاکید بر لزوم نظارت مستمر شهرداری بر وضعیت فعالیت آن، ادامه می‌دهد: به طور متوسط روزانه ۲۵ تا ۴۰ لاشه دام سبک و سنگین پس از ذبح در این کشتارگاه به قصابی‌های شهرستان ارسال می‌شود، البته این تعداد در فصول مختلف تفاوت پیدا می‌کند.

یزدانی با اشاره به مشکلات این کشتارگاه، تصریح می‌کند: در ابتدا دسترسی به این مکان سخت‌تر بود، اما مهم‌ترین مشکل آن نداشتن شبکه گازرسانی است که حتی در فصل زمستان اداره آن را دچار مشکل می‌کند.

او با اشاره به وضعیت تملک کشتارگاه و با بیان اینکه این مکان اجاره‌ای است، می‌گوید: در مورد گازرسانی و مشکلات برق‌رسانی مرتباً نامه‌نگاری‌ها از طرف شهرداری انجام شده است، اما تاکنون اقدامی انجام نشده و کماکان این مشکلات رفع نشده است.

ایجاد اتاق پیش‌سرد برای تأمین گوشت سالم‌تر

داریوش هاشمی، رئیس شبکه دامپزشکی دهاقان با بیان اینکه این شبکه همواره نهایت تلاش در زمینه تأمین امنیت غذایی و تضمین سلامت جامعه را دارد، اظهار می‌کند: همه این تلاش‌ها با نظارت مسئول بهداشتی و نظارت شرعی در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: راه‌اندازی سامانه پیش‌سرد جهت نگهداری گوشت تازه پس از کشتار دام در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد باعث افزایش کیفیت گوشت و از بین رفتن بسیاری از میکروب‌ها از جمله عامل بیماری تب خونریزی‌ دهنده کنگو می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی دهاقان با بیان اینکه در سال گذشته شش هزار و ۹۳۵ رأس گوسفند، گاو و گوساله در کشتارگاه دهاقان ذبح شده است، تصریح می‌کند: از شهروندان درخواست می‌کنیم با رعایت دقیق اصول بهداشتی در مصرف گوشت تازه از خرید گوشت بدن مهر و تأیید دامپزشکی خودداری کنند.

هاشمی با تاکید بر ضرورت استفاده شهروندان از گوشت پیش‌سرد شده، می‌گوید: هرگونه توزیع گوشت بدون تأیید اداره دامپزشکی ممنوع است و اگر مورد تخلفی مشاهده شد لازم است به شماره تلفن ۵۳۳۳۲۱۳۲ شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش شود.

کد خبر 418885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.