فعالیت ۳۰ شرکت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در زمینه کرونا

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به افزایش شرکت‌های تولیدکننده محصولات سلامت در این شهرک از ۱۵ به ۳۰ شرکت گفت: با شیوع ویروس کرونا و ظرف ۴-۵ روز ظرفیت تولید این اقلام ۱۰ برابر شد.

به گزارش ایمنا، جعفر قیصری درباره فعالیت‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص بیماری کرونا اظهار کرد: از اوایل اسفندماه ۹۸ به سرعت به این حوزه ورود پیدا کردیم. از قبل برخی شرکت‌های شهرک در زمینه تولید الکل و اسپری‌های ضدعفونی‌کننده فعالیت می‌کردند اما با رکود مواجه بودند چون تا پیش از شیوع کرونا کسی چندان به ضدعفونی‌ کردن دست‌ها اهمیت نمی‌داد و یا فناوری تولید دوربین‌های تب‌سنج را در اختیار داشتیم اما تولید آن به صرفه نبود و از کشور چین وارد می‌شد. همچنین ۲ شرکت ماسک N95 تولید می‌کردند که فقط بیمارستان‌ها و برخی صنایع مشتری آنها بودند.

وی افزود: خوشبختانه با تأمین اعتبارات و تسهیلات فوری از محل اعتبارات شهرک، صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، ظرف ۴-۵ روز ظرفیت تولید این اقلام توسط شرکت‌های  شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ۱۰ برابر شد و برای مثال در بخش تولید الکل، علاوه بر اصفهان نیاز ۴ استان همجوار را نیز تأمین کردیم. همچنین برخی شرکت‌ها تولید محصولات جانبی مانند دستگاه‌های تب‌سنج غیرتماسی، ساخت خطوط تولید ماسک، تولید پارچه‌های بی‌بافت برای ماسک و مخازن اکسیژن برای بیمارستان‌ها را آغاز کردند و بیمارستان‌های تهران، اصفهان، رشت و کاشان این مخازن را به شهرک سفارش می‌دادند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه‌اندازی و استفاده از سامانه‌های دورکاری با ایجاد ارتباط امن و کدگذاری‌شده بین منزل کارکنان و سرور محل کار و سامانه کنترل و نظارت بر توزیع محصولات در بازار را از جمله اقدامات این شهرک در حوزه IT دانست.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات حوزه سلامت از ۱۵ شرکت در اسفندماه ۹۸ هم‌اکنون به ۳۰ شرکت رسیده است، ادامه داد: ۱۰ شرکت به تولید مواد ضدعفونی‌کننده، ۴ شرکت به تولید ماسک نانو بیمارستانی، ۵ شرکت به تولید تجهیزات بیمارستانی و تنفسی، یک شرکت به تولید فیلتر تصفیه‌کننده هوا، ۴ شرکت به تولید دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، یک شرکت به تولید دوربین تب‌سنج، یک شرکت به ساخت خط تولید ماسک و ۴ شرکت به راه‌اندازی سامانه‌های برخط و خدمات IT در زمینه دورکاری، آموزش مجازی و ارتباط امن آنلاین می‌پردازند.

قیصری با بیان اینکه این اقدامات با توجه به وجود مشکلاتی در زمینه وارد کردن برخی مواد اولیه، تجهیزات و انتقال ارز حرکتی جهادی بود، گفت: تلاش کردیم در کنار اقدامات ایثارگرانه کادر درمانی و سایر بخش‌ها نقش پشتیبان و تأمین‌کننده نیازهای جامعه را ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه در این مدت شاهد جهش در اشتغال، تعداد شرکت‌ها و حجم تولید در حوزه بهداشت و سلامت بوده‌ایم، تصریح کرد: نیاز داخلی در بررخی استان‌ها تا حدودی برطرف شده است و می‌توان این تهدید جهانی را به فرصتی برای جهش صادرات محصولات دانش‌بنیان تبدیل کرد که امیدوارم موانعی که در راه صدور مجوزها و صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخلی وجود دارد رفع شود.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درباره اقدامات این شهرک در سال ۹۸ بیان کرد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا در حوزه دانش‌بنیان‌ها شاهد حرکتی پویا و سازنده بودیم و به دلیل منع واردات بسیاری از کالاها، بیشتر صنایع به این نتیجه رسیدند که باید از ظرفیت نخبگان و تولیدکنندگان داخل کشور استفاده کنند. به همین دلیل مراجعات زیادی از صنایع بزرگ کشور داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت نفت، صنایع نفت و گاز، صنایع فولادی و غیره به امضا رساندیم. در اواخر سال ۹۸ کارگروهی نیز برای رفع نیاز صنایع نساجی تشکیل دادیم که البته شیوع کرونا فعالیت آن را به آینده موکول کرده است.

وی افزود: در سال ۹۸ و تا پیش از شیوع ویروس کرونا ۴۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات به خصوص در زمینه تأمین سرمایه در گردش و تأمین تجهیزات و پس از شیوع ویروس کرونا نیز ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت شده است. خوشبختانه در سال ۹۸ افق‌های خوبی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای تولید محصولات گوناگون ایجاد شد که البته فعلاً به تولید ضروریات حوزه سلامت معطوف شده است. امیدوارم موانعی که از گذشته در زمینه مقررات و مجوزها بر سر راه تولید وجود داشته و هنوز باقی است تسهیل شود و بتوانیم منابع مالی خوبی نیز در سال جدید تأمین کنیم. همچنین در تلاش هستیم از حمایت‌های دولتی نیز بهره‌مند شویم.

قیصری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامات نوآورانه‌ای در زمینه مقابله با کرونا توسط شرکت‌های این شهرک انجام شده است، گفت: برخی از اقداماتی که به آن اشاره کردم از گذشته وجود داشت که در این بخش‌ها به افزایش تولید دست یافتیم. در برخی بخش‌ها فعال نبودیم که پس از شیوع بیماری کرونا با نوآوری به آنها دست پیدا کردیم اما در برخی فناوری‌ها نیازمند نوآوری‌های پیچیده‌تری هستیم. در این زمینه بیکار ننشسته و اقدام به تشکیل ۴ کارگروه کردیم که اقدامات آنها در آینده رسانه‌ای خواهد شد. فعالیت این چهار کارگروه و کنسرسیوم‌ها تنها در زمینه کرونا نیست و حوزه سلامت را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه حمایت‌هایی از شرکت‌های فعال در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شده است، اضافه کرد: برای اینکه به محصولی دست یابیم باید زنجیره‌هایی از شرکت‌های مختلف را شناسایی کرده و به هم متصل کنیم تا به تولید منجر شود و این امر به خوبی در شهرک دنبال شده است. همچنین با ارائه مشاوره و همچنین استفاده از افراد و شرکت‌های حرفه‌ای در زمینه بازرگانی، بازاریابی و فروش، شرکت‌های خود را به زنجیره بازرگانی و فروش نیز متصل کردیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: ورود محصولات حوزه سلامت به بازار نیازمند اعتبارسنجی و انجام آزمایش‌های مختلف است. مجموعه آزمایشگاه‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با وجود مشکلاتی که در زمینه رفت و آمد کارکنان وجود داشت، از همان روزهای نخست در این زمینه فعالیت می‌کردند و آزمایشگاهی که در سال ۹۰ راه‌اندازی کردیم و در سال ۹۵ موفق به کسب استاندارد ۱۷۰۲۵ شد، می‌تواند هر نوع ماسکی را تست و ارزیابی کند. همچنین آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، شیمی و الکترونیک شهرک در این زمینه فعال هستند که علاوه بر شرکت‌های مستقر در شهرک به استانداری اصفهان و خریداران محصولات نیز خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به رکود در فعالیت برخی شرکت‌های مستقر در شهرک پس از شیوع ویروس کرونا گفت: برخی شرکت‌ها در پرداخت اجاره و اقساط تسهیلات با مشکل مواجه شدند و به همین منظور، اجاره‌بهای اسفند ۹۸، اردیبهشت و خرداد ۹۹ شامل ۳۰ درصد تخفیف و اجاره‌بهای فروردین ماه شامل بخشودگی شد و پرداخت اقساط تسهیلات را تا تیرماه و پس از آن به تعویق انداختیم. همچنین بیشتر کارکنان شرکت‌ها و ستاد از سامانه دورکاری استفاده می‌کنند و بیشتر امور جاری به صورت آنلاین انجام می‌شود.

قیصری با بیان اینکه تمام دنیا با شیوع ویروس کرونا با شرایط خاصی مواجه شده است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از این شرایط فرصت‌هایی برای ایجاد اشتغال، جهش تولید و تغییر برخی رفتارهای اشتباه گذشته ایجاد کنیم. برای مثال بسیاری از جلساتی که مجبور بودیم برای شرکت در آنها به تهران برویم به راحتی و حتی در تعداد بیشتر با استفاده از فناوری جدید برگزار می‌شوند و باید از فناوری برای ایجاد اشتغال و رفاه در بخش‌های گوناگون به خصوص در حوزه گردشگری و هنر که با رکود مواجه شده استفاده کرد. دولت باید به تأمین زیرساخت‌های حوزه سلامت ورود کند تا آمادگی و فناوری لازم برای مواجهه با اتفاقات احتمالی آینده را داشته باشیم. جوانان و نخبگان اثبات کردند که می‌توانند ظرف یکی دو هفته ظرفیت تولید را چندبرابر کنند و باید برای صادرات محصولات دانش‌بنیان برنامه‌ریزی صورت گیرد.

منبع: تسنیم

کد خبر 418673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.