کاهش ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی تعرفه صادرات گوشت مرغ

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی از کاهش سه هزار و ۵۰۰ تومانی تعرفه صادرات گوشت مرغ برای تعادل‌بخشی بین عرضه و تقاضا خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مرتضی رضایی» درباره افت قیمت مرغ در بازار افزود: با تصویب ستاد تنظیم بازار کشور عوارض صادرات گوشت مرغ از پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ به یک هزار و ۵۰۰ تومان رسید تا علاوه بر تشویق صادرکنندگان برای صادرات مرغ مازاد کشور، بازار داخلی نیز متعادل شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صحبت های وزیر سابق جهاد کشاورزی درباره اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی نمی توان یک شبه تصمیم گرفت، گفت: تمامی موضوعات بازار و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است.

وی اظهار کرد: رفع ممنوعیت صادرات گوشت مرغ چندین ماه است که انجام شده اما به دلیل تعرفه صادراتی بالا، صادرات آن برای مرغداران به صرفه نبود که با این مصوبه و پافشاری ما برای ادامه دار بودن آن برای یافتن بازارهای صادراتی، امیدواریم این مشکل مرتفع شود.

رضایی براین باوراست که باید همیشه کانال واردات و صادرات باز باشد تا تعادل بخشی در بازار کشور اتفاق بیفتد.

وی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان برای مصرف کنندگان دانست و افزود: اما قیمتی که امروز شاهد آن هستیم حدود دو هزار تومان افت کرده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: اکنون در برخی از فروشگاه‌ها، مرغ ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان عرضه می شود که در روزهای مختلف هفته متفاوت بوده و در روزهای پنجشنبه کمی افزایش می‌یابد اما به طور میانگین حدود دو هزار تومان افت قیمت در فروش گوشت مرغ داریم.

رضایی تصریح کرد: این افت قیمت برای مرغ زنده هم اتفاق افتاده و نزدیک به دو هزار تومان و در برخی از استان‌ها تا سه هزار تومان افت قیمت داشتیم که باعث ضرر و زیان به مرغداران شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره با تمهیدات وزارتخانه متبوع برای کاهش ضرر و زیان مرغداران،  گفت:  پیش از تعطیلات نوروز، شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف به خرید مرغ مازاد بازار شد که به صورت مرغ منجمد برای ذخایر استراتژیک ذخیره سازی انجام دهد.

به گفته وی، در برخی از روزها تا یک هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ جمع آوری و خریداری شده است.

رضایی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور این مرغ را با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان از مرغداران تحویل می گیرد که باعث می شود حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان به نفع مرغداران شود.

تشکیل ستادی رسیدگی به ضرر و زیان صنعت مرغداران 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی تولید مرغ و گوشت مرغ افت کرده است گفت: در وزارت جهاد کشاورزی ستادی برای رسیدگی به ضرر و زیان صنعت مرغداری کشور تشکیل شده که اسامی تک تک مرغداران کشور در لیست ما وجود دارد و به ستاد ویژه کرونا سپرده خواهند شد تا به کار آنها رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: همچنین تسهیلاتی به مرغدارن متضرر با تعویق یکساله در پرداخت در نظر گرفته ایم تا بتوانند زیان وارده را جبران کنند.

افزایش نرخ نهاده های دامی به دلیل عبور برخی بازرگانان از خط قرمز 

رضایی با تاکید بر اینکه واردات نهاده های دامی مانند ذرت و سویا به طور مطلق در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: متاسفانه مشکلاتی پیش آمد و با کندی واردات نهاده‌های دامی، قیمت ذرت و کنجاله سویا افزایش پیدا کرد که برای کاهش قیمت ها باید این مهم مدیریت شود.

وی عبور برخی از بازرگانان از خط قرمز و عرضه نهاده‌های دامی به بازار سیاه را باعث تنش در کشور دانست و گفت: چنین اقدامی برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید دستگاه‌های نظارتی به آن رسیدگی کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی افزود: کمبودی در ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی نداریم.

به گفته وی، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت ترخیص شده در بنادر داریم که حدود پنج  ماه سال را کفایت می کند.

رضایی ادامه داد: نظارت بر تامین نهاده‌های دامی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید این نظارت به خوبی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تولید گوشت مرغ به صورت خطی است و نمی‌توان آن را کم یا زیاد کرد، گفت: برنامه‌ریزی برای تولید مرغ از هشت ماه قبل اتفاق افتاده و کاهش مصرف به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مراسم های مختلف برای صنعت قابل پیش بینی نبود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مصوب برای تیرماه سال ۹۸ رقم ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است که کمترین نوسانات را داشتیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیماری کرونا باعث افت شدید قیمت شده و با این روند تولید، برای ماه مبارک رمضان نه تنها با مازاد مرغ روبرو هستیم بلکه کمبودی اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 418499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.