"در کمین گل سرخ" روایتی از زندگی شهید صیاد شیرازی

یکی از معدود آثاری که در عرصه ادبیات به بیان سرگذشت شهید سپهبد صیاد شیرازی پرداخته است، «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مومنی شریف است که مورد تقریظ مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، علی صیاد شیرازی در ۱۴ خرداد ۱۳۲۳ خورشیدی در درگز استان خراسان‌ رضوی دیده به جهان گشود.

این فرمانده شجاع و متعهد در مهر ۱۳۶۰ خورشیدی از طرف امام(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ خورشیدی به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت بعد از پایان جنگ تحمیلی در ۱۳۶۸ خورشیدی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و در شهریور ۱۳۷۲ جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح شد. همچنین در ششم فروردین‌ ۱۳۷۸ خورشیدی از طرف مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری ارتقا درجه یافت.

سرانجام این فرمانده متعهد در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸خورشیدی در حالی که با خودروی خود به قصد عزیمت به محل کارش از خانه خارج شده بود، مورد هجوم مرد ناشناسی قرار گرفت و به شهادت رسید.

«در کمین گل سرخ» عنوان کتابی به قلم محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی است که تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر در مراسم هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت رونمایی شد. این اثر شرح زندگی شهید علی صیاد شیرازی است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است و تا کنون به چاپ سی‌ام و چاپ هفتاد و پنج هزار نسخه رسیده‌است.

«در کمین گل سرخ» به شرح زندگی شهید صیاد شیرازی از «کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی» از «پیروزی انقلاب اسلامی تا فرماندهی نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران» از «دوران فرماندهی نیروی زمینی تا عملیات مرصاد و پایان جنگ ایران و عراق»  می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«علی آن شب همراه خواهر بزرگش که از دره‌گز آمده بود، به حرم رفت. این‌که در آن شب در آن‌جا چه گذشت و علی چه گفت و چه شنید، تنها خدا می‌داند و بس. اما همان شب در تهران، خیابان دیباجی، همسایگان او چند مورد رفت و آمد مشکوک دیده بودند. پیکانی در آن نیمه شب چند بار طول خیابان را پیموده بود. رفتگر شهرداری را دیده بودند که ناشیانه خیابان را جارو می‌کرده و حرکات و نگاه‌هایش غیر عادی بوده و....

اما در مشهد، علی هنگامی از حرم برگشت که آفتاب صبح جمعه تابیده بود. او سر راهش نان سنگک و پنیر و خامه‌ گرفته بود. مانند همیشه خود بساط صبحانه را پهن کرده و بعد پدر و مادرش را دعوت به صبحانه کرده بود. بعد گویی که عجله داشته باشد، به سراغ بستگانش رفته بود و تا ظهر به خانه اغلب آن‌ها سرکشیده بود. حتی آن‌ها می‌گویند انگار از سرنوشت خود خبر داشته که آن‌ها را نسبت به انجام فرایض دینی و وظایف فردی و اجتماعی‌اشان سفارش می‌کرده است.

سرانجام حدود ظهر به سوی تهران پرواز کرد.»

گفتنی است، کتاب «در کمین گل سرخ» زندگینامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است که به قلم محسن مومنی‌ شریف توسط انتشارات سوره مهر بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است.

کد خبر 418250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.