انتقال "کوشکی" به تعویق افتاد/ یکی از یوزپلنگ ها به سمنان منتقل شد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال "ایران" یکی از سه یوزپلنگ پارک پردیسان به سمنان خبر داد و تاکید کرد: طرح جا به جایی یوزپلنگ ها به زیستگاهشان با نظارت کامل یک تیم متخصص و در چهارچوب های فنی در حال انجام است.

شهاب الدین منتظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از انتقال "ایران" یکی از سه یوزپلنگ پارک پردیسان به سمنان خبر داد و اظهار کرد: امروز انتقال کوشکی و ایران در دستور کار بود که ایران (یوزپلنگ ماده) پس از به هوش آمدن در صحت و سلامت کامل منتقل شد و کوشکی (یوزپلنگ نر) هم با توجه به شرایط بعداً منتقل می‌شود.

وی افزود: دلبر (یوزپلنگ ماده) نیز پس از انجام ارزیابی‌های بالینی به سمنان منتقل خواهد شد و امروز برنامه‌ای برای انتقال این یوزپلنگ نداشتیم.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با رد برخی اظهارات مبنی بر کف بالا آوردن کوشکی و وضعیت وخیم این یوزپلنگ، گفت: ادعای کف بالا آوردن کوشکی حرفی عامیانه است و به این شایعات نباید توجه کرد زیرا یک تیم توانمند دامپزشکی بر وضعیت این یوزپلنگ‌ها نظارت دارد.
منتظمی خاطرنشان کرد: طرح انتقال به صورت کاملاً تخصصی در حال انجام است و چهارچوب‌های فنی و حرفه‌ای رعایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا طرح انتقال یوزپلنگ‌ها از پارک پردیسان به زیستگاه اصلیشان سمنان امروز با واکنش‌های فعالان برخی رسانه‌ای و زیست محیطی همراه بود.
یوزپلنگ آسیایی، گونه در معرض خطر انقراض است که بنابر آمارها کمتر از ۵۰ قلاده آن در ایران وجود دارد از این رو از پاییز سال ۹۳ دلبر و کوشکی به مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی پردیسان تهران منتقل شدند تا در اسارت تولید مثل کنند. با وجود این تاکنون به رغم تلاش‌ها پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی موفق نبوده است و حتی لقاح مصنوعی بر روی دلبر جواب نداد. با این حال مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست امروز تاکید کرد که پروژه تکثیر یوزپلنگ‌ها پایان نیافته و همه مطالعات و برنامه‌های تکثیر این گونه در زیستگاه‌های طبیعی خودشان قابل اجرا است.

کد خبر 417563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.