۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
نه به تحریم‌ها، نه به کرونا

ویروس جدیدکرونا تهدیدی جهانی است و مبارزه با آن مستلزم همکاری کل جهان و انسجام ملی و بین‌المللی؛ اعمال تحریم‌های فراقانونی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران مانعی برای همگرایی بین‌المللی در راستای مبارزه با این فاجعه جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در شرایطی که مرزهای سراسر جهان بدون هیچ محدودیتی با معضلی جدی و فراگیر به نام کووید ۱۹ مواجه است، دولت وقت ایالات متحده آمریکا راه را بر ورود هرگونه دارو به مرزهای ایران بسته و ملت این کشور را با مشکلات بسیاری در زمینه مقابله با این بیماری مرگبار مواجه کرده است. حال آنکه مقابله با این ویروس عالم‌گیر و مهار آن به انسجام بین‌المللی و تبادل جهانی اطلاعات، دستاوردها و تجربیات دارویی نیاز دارد.

علاوه بر این دولت آمریکا با افزایش سخت‌گیری‌ها و تشدید تحریم‌ها علیه کشورهایی که همچنان به مبادلات نفتی با ایران مشغول بودند، تنها منبع مالی ایران برای مقابله با این بیماری را مسدود کرده است و در شرایطی که کرونا تهدیدی مشترک برای ساکنان کل جهان محسوب می‌شود و در صورت جلوگیری نکردن از شیوع آن در یک نقطه، خطر ابتلاء برای سایر نقاط در هر کجای دنیا نیز از بین نمی‌برد، دولت آمریکا بدون در نظر گرفتن شرایط سعی در تضعیف هر چه بیشتر ایران در برابر هجوم این مشکل دارد و ملت ایران را در میان دو بحران به صورت هم‌زمان گرفتار آورده است.

دولت ترامپ بدون داشتن هیچ‌گونه آینده‌نگری در زمینه برخورد با این مشکل، بی‌توجه به تمامی هنجارهای بین‌المللی و با زیر پا گذاشتن موازین اخلاقی، علی‌رغم وضعیت وخیم خود کشور آمریکا در برابر شیوع کووید ۱۹ همچنان بر اهداف سیاسی متکبرانه و یک‌جانبه‌گرایانه خود پافشاری می‌کند و نه تنها ایران که کل دنیا را به خطری جدی مواجه کرده است. به همین دلیل لازم است که تمامی احزاب سیاسی و غیر سیاسی سراسر جهان، گروه‌های مدنی، فعالان حقوق بشر، گروه‌های ضد جنگ و صلح‌طلب و غیره، بدون در نظر گرفتن اختلافات و تفاوت‌های فرهنگی، سیاسی و عقیدتی موجود، در برابر این اقدام غیر انسانی دولت آمریکا قد علم کنند و به مقابله با تصمیم نادرست دولت‌مردان آمریکایی برخیزند.

بر همین مبنا و با هدف جلب توجه جهانی نسبت به سوءتأثیر تحریم‌ها بر ایران و متعاقباً سراسر جهان و آگاه‌سازی دنیا نسبت به عوام‌فریبی دولت آمریکا، مردم ایران با همکاری شهرداری‌های کلانشهرهای ایران اقدام به راه‌اندازی کمپینی اینترنتی با عنوان "نه به تحریم‌ها، نه به کرونا" و با هشتک "+Corona2 #" کرده و بدین طریق خواستار حمایت تمامی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد از ایران در برابر تحریم‌های یک‌جانبه دولت ترامپ شده است. بسیاری از نهادهای ایرانی از جمله ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب نیز با انتشار فراخوان برای پیوستن به این کمپین، خواستار حمایت‌های درون و برون‌مرزی در این زمینه بوده‌اند. کمپین مذکور تا این لحظه تعداد ۲۴۸ هزار و ۴۳۰ امضا داشته است.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت بحرانی ناشی از شیوع کووید ۱۹و لزوم حفظ سلامت عمومی و بهداشت جهانی، سازمان ملل متحد به‌منظور حذف فشارهای وارده بر سیستم‌های پزشکی و بهداشتی و حمایت از زندگی میلیون‌ها انسان خواستار لغو، تعلیق و یا تسهیل موقت تحریم‌ها علیه ایران شده است. با این حال دولت ایالات متحده آمریکا همچنان بر وارد آوردن حداکثری فشارها اصرار دارد و واکنشی نسبت به درخواست سازمان ملل از خود نشان نداده است.

کد خبر 417292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامرضا ابوذری IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 0
    باید تحریمهای غیر انسانی برداشته شود