۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
آیا فوتبال واقعاً دو نیمه دارد؟

بارها شنیده ایم که می‌گویند فوتبال دو نیمه است. اما آیا واقعاً نتایج بازی‌ها در نیمه دوم تغییر می‌کنند یا سوت نیمه اول بیشتر اوقات نتیجه را مشخص می‌کند؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از اسکای اسپورت، همیشه شنیده ایم که می‌گویند فوتبال دو نیمه دارد. خب البته که دروغ هم نمی‌گویند و واقعاً دو نیمه چهل و پنج دقیقه‌ای وجود دارد. اما بحث این است که در عمل، چقدر نتایج بین دو نیمه به طور کامل متفاوت است؟ آیا واقعاً این ادعا که نیمه‌ها می‌توانند کاملاً با هم در تضاد باشند، اعتبار دارد؟ به بررسی تمامی مسابقات لیگ برتر انگلیس از سال ۱۹۹۲ به بعد پرداخته ایم تا با مقایسه نتایج، حقیقت را درباره این ادعا آشکار کنیم.

با یک نگاه کلی به ۱۰۷۹۴ دیدار، در ۶۵۰۷ مورد نتیجه بازی تفاوتی نداشته است. البته اینجا باید به یک نکته توجه کرد. منظور ما از عدم تغییر نتیجه بازی این است که مسابقه از حیث باخت-تساوی-پیروزی تغییری نداشته و برای مثال همان تیمی که در نیمه اول برنده بوده، موفق شده در نیمه دوم نیز به عنوان تیم پیروز از میدان خارج شود. یا اگر بازی در پایان نیمه اول مساوی شده، امتیازات در پایان بازی نیز تقسیم شده اند.

گل‌ها

بیایید از حیث گل‌ها به بررسی و مقایسه اعداد و ارقام ثبت شده در این سال‌ها بپردازیم. با وجود اینکه تنها در حدود ۴۰ درصد از مواقع نتیجه بازی در نیمه دوم تغییر کرده، اما آمار درباره به ثمر رسیدن گل قابل تأمل است و تنها ۲۶ درصد امکان به ثمر رسیدن گل در نیمه دوم بیشتر است. در مقایسه‌های انجام شده، ۱۲۶۷۳ گل در نیمه اول به ثمر رسیده و سهم نیمه دوم نیز ۱۵۹۷۰ گل بوده است.

از سال ۱۹۹۵/۹۶ که تعداد تیم‌های لیگ برتر انگلیس به ۲۰ تیم کاهش پیدا کرد، فصل ۲۰۱۰/۱۱ و فصل گذشته بیشترین میزان گل در نیمه اول را به خود اختصاص داده اند. در نیمه‌های اول دیدارهای این فصول، ۴۷۶ گل به ثمر رسیده است. اما در سال‌های ۲۰۱۱/۱۲ و ۲۰۱۶/۱۷، تیم‌ها موفق به زدن ۶۰۲ گل در نیمه دوم شده اند.

تیم‌ها

بردفورد سیتی بالاترین آمار را در زمینه تغییر یافتن نتیجه در نیمه‌ها در لیگ جزیره به ثبت رسانده است. در ۵۱.۳ درصد مواقع، نتیجه بازی‌ها در نیمه دوم تغییر کرده است که در نوع خود منحصر به فرد است. جالب است بدانید که بردفورد سیتی در ۷۶ مسابقه این آمار را به ثبت رسانده. در رده‌های بعدی، سوانسی با ۴۵.۱ درصد و کاردیف با ۴۴.۷ درصد قرار دارند.

فصل‌ها

فصل ۲۰۰۴/۰۵ را می‌توان واقعاً فصل فوتبال‌های دو نیمه‌ای دانست! در ۴۶.۱ درصد بازی‌ها نتیجه به ثبت رسیده در نیمه اول با به صدا در آمدن سوت پایان نیمه دوم تغییر کرده است. در مقابل فصل ۲۰۰۹/۱۰ قرار دارد. در این فصل نتایج بازی‌ها در ۶۴.۲ درصد مسابقات ثابت بوده است و نیمه دوم، نیمه متفاوتی نبوده.

بازی‌ها

دو دیدار شگفت انگیز که نتایج بازی در نیمه‌ها به طور کامل تغییر کرده، شامل تیم‌های منچستریونایتد و تاتنهام می‌شوند. در سپتامبر ۲۰۰۱، تاتنهام با نتیجه ۳-۰ منچستر را در نیمه اول شکست داد اما با وجود برگزاری بازی در ورزشگاه وایت هارت لین، تاتنهامی ها بازی را در پایان با نتیجه ۵-۳ واگذار کردند.

همچنین در آوریل سال ۲۰۰۹، این دو تیم در دیدار حساسی به مصاف هم رفتند که تاتنهام نیمه اول را با نتیجه ۲-۰ برد اما منچستر دوباره در نیمه دوم پنج گل به ثمر رساند تا بازی ۵-۲ به سود شیاطین سرخ به پایان برسد.

در فصل ۲۰۱۰/۱۱ نیز تیم آرسنال و نیوکاسل مسابقه عجیبی را به نمایش گذاشتند. نیوکاسل علی رغم شکست چهار بر صفر در نیمه اول، موفق شد در نیمه دوم چهار گل خورده را جبران کند تا یک امتیاز از آن دیدار کسب کند.

به هر حال این آمار و ارقام و نتایج به ثبت رسیده نشان دادند که گاهی ممکن است یک صحبت تأثیرگذار از سوی مربی‌ها در میان دو نیمه همه چیز را تغییر دهد و روند بازی حتی به شکل معجزه آسایی تغییر کند.

کد خبر 417268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.