کاهش پیامدهای شیوع کووید ۱۹ توسط شرکت‌های حمل و نقل

شیوع جهانی کووید ۱۹ تأثیر منفی بسیاری بر عملکرد زنجیره‌های عرضه در شرکت‌ها و مشاغل مختلف داشته است که کاهش این اثر در تجارت نیازمند بکارگیری راهکارهای اساسی ولی بسیار ساده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنا بر پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان جهانی، اثرات ناشی از شیوع کروناویروس‌جدید بسیار مخرب‌تر و شدیدتر از آنفلوآنزای سال ۱۹۱۸ و رکودی بزرگ‌تر از بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اسپانیا ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر متخصصان بهداشت بر این باور هستند که تأثیر شیوع این ویروس بیش‌تر از شیوع آنفلوآنزاهای فراگیر جهانی نیست.

به هر حال در صورت به حقیقت پیوستن هر یک از این پیش‌بینی‌ها، واقعیت این است که شیوع کووید ۱۹ تأثیر چشمگیری بر عملکرد زنجیره‌های عرضه جهانی و تجارت داشته است که همه مشاغل و شرکت‌ها از بزرگ‌ترین صادرکنندگان بین‌المللی تا کوچک‌ترین مشاغل انفرادی درون‌مرزی را ملزم می‌کند برای مقابله با تمامی مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود آماده شوند.

در چنین شرایطی لازم است شرکت‌ها، خصوصاً در بخش بین‌المللی درحالی‌که به بهتر شدن شرایط امیدوار هستند برای مواجهه با بدترین اتفاقات برنامه‌ریزی کنند و سایر اقدامات لازم برای کاهش تبعات یک بیماری همه‌گیر هم‌چون کووید ۱۹ را بکار گیرند. به‌طور کلی این اقدامات شامل موارد ساده و پیش‌پاافتاده‌ای می‌شود که ممکن است چندان مهم به نظر نرسد ولی بسیار کاربردی است.

یکی از اساسی‌ترین گام‌های موجود برای آمادگی شرکت‌ها در برخورد با مسائل بحران موجود، تشکیل یک تیم اضطراری مرکزی، ترجیحاً دورکار، برای برقراری ارتباطات مؤثر است. در این زمینه باید گفت که لازم است مسئولان هماهنگی جلسات بین‌المللی شرکت‌ها به دنبال راهکارهای جایگزین برای جلسات حضوری باشند. در بهترین حالت استفاده از کنفرانس‌های ویدیوئی یا اتاق‌های چت پیشنهاد می‌شود.

گام دوم ارتقای سطح آگاهی کارمندان و حتی خریداران نسبت به راه‌های انتقال ویروس و شرایط زنده‌ماندن آن روی سطوح غیرزنده است زیرا حدود ۴۸ درصد از خریداران عمده محصولات اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه روند شیوع کووید ۱۹ از خرید محصولات وارداتی از چین به شدت خودداری خواهند کرد.

با این حال با توجه به گزارشات ارائه‌شده توسط متخصصان بیماری‌های عفونی، ویروس جدید کرونا پس از قرار گرفتن در معرض مواد ضدعفونی و تمیزکننده بیشتر از یک دقیقه زنده نمی‌ماند. در بعضی از بررسی‌ها نیز ثابت شده است که کروناویروس‌جدید روی سطوح کاغذی سه ساعت و در هوای سرد بین چهار تا پنج روز دوام می‌آورد. با این وجود برای دریافت محصولاتی که قرار است از سایر نقاط دنیا دریافت شود استفاده از پیک‌های بین‌المللی مطمئن و ایمن توصیه می‌شود که تمامی مسائل مربوط به ضدعفونی کردن کالاهای ارسالی را رعایت می‌کنند.

البته در زمینه استفاده از خدمات حمل و نقل‌های دریایی باید به فکر راهکارهای جایگزین بود زیرا بسیاری از کانتینرهای خالی حمل دریایی محصولات در بنادر چینی باقی مانده و سایر نقاط جهان را با کمبود وسیله برای جابجایی مواجه کرده است.

در بخش حمل و نقل‌های هوایی نیز چنانچه محصولات یک شرکت به‌طور مستقیم از چین وارد می‌شود، تجارت آن با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا خدمات این بخش نیز هم‌چون دیگر خدمات حمل و نقل مستقیم از چین به حالت تعلیق درآمده و بدین ترتیب یکی از چرخه‌های حمل و نقل جهانی به‌طور ناگهانی از بین رفته است.

در سومین گام برای آماده شدن در مقابله با شیوع کووید ۱۹، لازم است که مسئولان شرکت‌ها از وضعیت بازار، میزان افزایش و کاهش انواع محصولات مورد تقاضا و شرایط خریداران آگاهی داشته باشند.

برای مثال در شرایط فعلی تقاضا برای ماسک و محصولات ضدعفونی‌کننده افزایش یافته و برای تجهیزات الکترونیکی که معمولاً از چین وارد می‌شود کاهش یافته است. در این زمینه لازم است که تهیه محصولات و میزان تقاضای آن‌ها را اولویت‌بندی کرد. از سوی دیگر آشنایی با شرکت‌های بین‌المللی که با توجه به شرایط فعلی نیاز تغییر الگوهای توزیع یا منابع اولیه خود دارند بسیار ضروری است و باید برای مشتریانی که تمایلی به دریافت محصولات وارداتی از چین ندارند به دنبال تأمین‌کنندگان جایگزین بود. لازم ذکر است که این امر تأثیر قابل‌توجهی در میزان فروش بسیاری از محصولات در سراسر جهان خواهد داشت.

در نهایت اینکه با توجه به شرایط ناپایدار فعلی ممکن است کل مدل تجاری یک شرکت نیاز به بررسی مجدد داشته باشد. به همین دلیل شرکت‌های حمل و نقل، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان باید برای افزایش حداکثری گردش مالی خود برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه در صورت بروز تغییرات احتمالی غیرمنتظره در تدارکات جهانی و الگوهای خرده‌فروشی، تنظیم میزان نقدینگی و سازگاری با شرایط پیش‌آمده از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

کد خبر 417200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.