سرگرمی‌هایی برای کودکان

این روزها کودکان فرصت آزاد بسیاری در اختیار دارند همچنین می‌توان گفت که قرنطینه فرصتی طلایی برای انس دادن آن‌ها با کتاب، انیمیشن‌های مفهومی و بازی‌های فکری در اختیار والدین قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورود ویروس کرونا بسیاری از اماکن آموزشی از جمله مدارس را به تعطیلی کشاند، کودکان ابتدا از رفتن به مدرسه و سپس خروج از خانه منع شدند، از طرفی خانه‌های آپارتمانی امکان فعالیت‌های فیزیکی را از آن‌ها گرفته است و می‌توان به جرأت گفت این وضعیت به شدت به کودکان جامعه ما و سایر جوامع درگیر با کرونا آسیب خوهد رساند اما می‌توان از چنین وضعیتی برای فرهنگ سازی در آن‌ها بهره گرفت.

شازده کوچولو

زمانی که دوسنت اگزوپری به ناچار هواپیمای خود را در صحرای آفریقا فرود آورد نمی‌دانست که ماندن در این صحرا منجر به خلق بهترین کتاب قرن بیستم فرانسه از سوی او خواهد شد و نام او را برای همیشه زنده نگاه خواهد داشت.

کتاب شازده کوچولو در سپتامبر ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد، ترجمه شدن آن به ۳۰۰ زبان و گویش زنده دنیا، آن را به پرفروش‌ترین کتاب تاریخ تبدیل کرده است.

ذهن کودکانی که این کتاب را مطالعه کنند نا خودآگاه با مسائلی چون عشق و دوست داشتن و مفاهیم فلسفی چون فنا پذیری، قدرت و تنهایی در گیر خواهد شد.

شازده کوچولو شخصیتی است که هیچ گاه دست از پرسش خود نمی‌کشد تا اینکه پاسخی برای آن بیابد و این تمرین مناسبی برای ایجاد فرهنگ پرسشگری، هوشمند کردن و تقویت تحلیلگری آن‌ها نسبت به محیط است.

بخشی از این کتاب که توسط محمد قاضی به فارسی بازگردانده شده است را در ادامه می‌خوانیم:

روباه ساکت شد و مدت زیادی به شازده کوچولو نگاه کرد. آخر گفت: بی زحمت مرا اهلی کن. شازده کوچولو در جواب گفت: خیلی دلم می‌خواهد ولی زیاد وقت ندارم. من باید دوستانی پیدا کنم و خیلی چیزها هست که باید بشناسم. روباه گفت: " هیچ چیز را تا اهلی نکنند نمی‌توانند شناخت. آدم‌ها دیگر وقت شناختن هیچ چیز را ندارند.آن‌ها چیزهای ساخته و پرداخته از دکان می خرند اما چون کاسبی نیست که دوست بفروشد آدم‌ها بی دوست و آشنا مانده اند…"

انیمیشن زوتوپیا

این انیمیشن که بازیگران آن حیواناتی با شخصیت انسانی هستند؛ کلاسیک، هوشمندانه و مفرح است.

خرگوشی که افسر پلیس است به همراه یک روباه کلاهبردار، زوجی عجیب و غریب برای روشن سازی پرونده‌ای مرموز را شکل می‌دهند؛ به گونه‌ای که دیدن آن بزرگسالان را نیز بسیار خرسند خواهد کرد.

منتقدین زوتوپیا را به دلیل شوخ طبعی و پیام قوی بسیار ستوده اند؛ چراکه این انیمیشن در به تصویر کشیدن روابط بین دو نوع حیوان در شهر، نژاد پرستی و عدم تحمل دیگری را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین زوتوپیا به لحاظ جنبه‌های بصری مبتکرانه و جالب است وموفق به دریافت جایزه اسکار در دوره ۸۹ جایزه اسکار و همچنین بهترین فیلم پویانمایی در دوره ۷۴ مراسم گلدن کلوب شد.

چیدن پازل

روانشناسان معتقدند که بازی‌های فکری به اندازه بازی‌های فیزیکی برای کودکان داری اهمیت است؛ چراکه به تقویت مهارت حافظه، تخیل، افزایش قدرت خلاقیت، حل مساله، تحلیلگری و مهارت‌های اجتماعی و شناختی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

یکی از انواع بازی‌های فکری برای کودکان چیدن پازل از ساده به دشوار است؛ پازل به بازی گفته می‌شود که شامل تکه‌های مختلفی است و اگر تکه‌ها به درستی در جای خود قرار بگیرند یک تصویر را تشکیل می‌دهد.

در خصوص تاریخچه این سرگرمی آمده است که نخستین بار توسط یک نقشه کش انگلیسی در ۱۷۶۲ طراحی شده است؛ وی معتقد بوده است که این بازی باعث می‌شود دانش آموزان درس جغرافی را بهتر بیاموزند.

والدینی که پیشتر این بازی را برای کودکان خود تهیه نکرده اند می‌توانند به راحتی آن را با تقسیم و برش دادن تصاویر مختلف به صورت دستی درست کرده و در اختیار کودکان قرار دهند.

چیدن پازل تأثیر بسیاری بر فعال کردن عملکردهای ذهنی کودکان دارد همچنین برای آن‌ها جالب بوده و قدرت تمرکز را در آن‌ها چندین برابر می‌کند.

کد خبر 417077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.