متوازن شدن فضای سبز شهر/ بهره‌برداری از گلخانه کروی در باغ گل‌ها

سازمان پارک‌ها همواره برای دستیابی شهر اصفهان به فضای سبز متنوع و پایدار با توزیع متوازن تلاش کرده و علی‌رغم وجود محدودیت های اقلیمی و فیزیکی مصمم است تا محیطی متنوع همراه با شاخص های کیفی و کمی جهت استفاده در فصول مختلف برای شهروندان ایجاد و بر روند توسعه شهری تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از رسالت‌های سازمان پارک‌ها برنامه‌ریزی، تحقیق، طراحی، نظارت، آموزش، توانمندسازی منابع انسانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی مرتبط در حوزه فضای سبز است و با اتکا به منابع انسانی متخصص و کارآزموده و ارتقا سطح علمی و فنی آنها، برای دستیابی به فضای سبز پایدار، متوازن و متناسب با نیازهای روز کلان شهر اصفهان تلاش کرده است.

این سازمان در راستای افزایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود، از دانشگاه‌ها و مراکز علمی- تحقیقاتی بهره می‌برد و تاکنون پروژه‌های زیادی را برای افزایش سبزینگی و شادابی شهر انجام داده است که برای آگاهی بیشتر گفت و گویی را با «فروغ مرتضایی‌نژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

سال گذشته چه پروژه‌هایی توسط این سازمان اجرا شد و به نتیجه رسید؟

یکی از پروژه‌هایی که سال گذشته آغاز و تکمیل شد، بازسازی مجدد فضای سبز میدان امام علی (ع) بود.

در این میدان حدود دو هزار مترمربع فضای سبز در سال‌های ۹۰و ۹۱ سبز پیش بینی شده بود، اما با توجه به تعریف پروژه بام سبز مشکلات عایق بندی داشت؛ به همین دلیل سازمان پارک‌ها با افزایش ارتفاع و حجم خاک باغچه‌های میدان بر اساس تأیید سازمان عمران اقدامات لازم برای اجرای پروژه طرح بام سبز را همراه با عایق بندی مورد نیاز انجام داد.

در حال حاضر خاک بام سبز میدان امام علی (ع) حدود ۷۰ سانتی متر عمق دارد که با کاشت درختچه این پروژه سال گذشته آغاز شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

طراحی پروژه فضای سبز شرکت نمایشگاه‌ها فروردین ماه سال گذشته آغاز و تیرماه ۹۸ نیز تحویل داده شد.

در فضای محل جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان سال گذشته کاشت حدود پنج هکتار درخت و درختچه بر اساس طراحی سازمان پارک‌ها انجام شد.

قرار بود جداره اتوبان‌های هفت منطقه شهر سبز شود آیا این مهم محقق شده است؟

سال گذشته پروژه دیگر سازمان «بازپیرایی جداره اتوبان‌های شهر» با کاشت گونه‌های گیاهی مختلف سبز بود.

فضای سبز اتوبان‌ها در سال‌های گذشته به دلایل مختلف دستخوش تغییراتی شده و شرایط نامنظمی پیدا کرده بود، از این رو جلسات متعددی برگزار و آسیب‌شناسی لازم انجام شد.

بخشنامه‌ای از آبان‌ماه به مدیران تعدادی از مناطق شهر اصفهان ابلاغ شد که چه اقداماتی باید در جداره اتوبان‌ها برای سبزینگی هر چه بهتر انجام شود؛ در طرح ابلاغ شده به مدیران این مناطق تاکید شده در حاشیه اتوبان‌هایی که عرض مناسب وجود ندارد، فضای سبز عمودی در جداره آن با استفاده از گیاهان پوششی، بالارونده مانند انواع پیچک‌ها، پیچ امین‌دوله، پیچ برفی و پیچ اناری و گل‌پوش ایجاد شود.

در شهر اصفهان هفت منطقه شهرداری با جداره اتوبان‌ها ارتباط دارند که شامل مناطق یک، دو، چهار، پنج، هشت، ۱۴، ۱۳ است، که بر اساس دستورالعمل ابلاغی مقرر شده در حاشیه اتوبان‌هایی که عرض مناسب وجود دارد، واکاری درختان سرو یا درختچه‌های زینتی مانند یوکا و نسترن‌ها انجام و از آشفتگی بصری فضای سبز آن کاسته شود که خوشبختانه این اقدام سال گذشته اجرا و بازپیرایی جداره اتوبان‌های شهر انجام شد.

معتقدیم اجرای این طرح به کاهش اغتشاشات بصری شهری و شلوغی جداره‌های شهر کمک می‌کند.

دیگر پروژه‌های شاخص سازمان در سال گذشته چه بود؟

کاشت درخت، درختچه، چمن‌کاری و گل‌های فصل در محور تاریخی چهارباغ عباسی سال گذشته آغاز و به اتمام رسید.

پروژه دیگری که سال گذشته به ثمر رسید طراحی و اجرای ۲۹ هکتار فضای سبز کمربند سبز رینگ چهارم در مناطق ۱۴، ۱۰ تا ۱۵ بود.

مقرر شده باتوجه به کمبود منابع آب جهت احداث و نگهداری فضای سبز پیش‌بینی شده آب مورد نیاز از طریق پساب تصفیه شده شرق تأمین شود.

اسفندماه سال گذشته ۵۳ هکتار از اراضی منطقه دو، پشت شهرک پرتو از طریق اداره کل منابع طبیعی در اختیار سازمان پارک‌ها قرار گرفت و کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به کم‌آبی در آن آغاز شد که البته ادامه پیدا می‌کند.

هرچند هکتار از این ۵۳ هکتار را بتوانیم می‌کاریم، چون این زمین، ۵۳ هکتار تقریباً اوایل اسفندماه تحویل شد و از آن زمان شروع کردیم آنجا را تثبیت کردیم و نهایتاً گودبرداری و کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم، استارت این پروژه هم در سال ۹۸ انجام شد.

برای توسعه دیم‌کاری در شهر چه برنامه‌ای دارید؟

سال گذشته ۶۴ هکتار دیم کاری در مناطق چهار، دو، ۱۰و ۱۳ انجام شده که تمام بذرها سبز شده و می‌توانیم تا دو سال آینده آنها را به فضای سبز شهر اضافه کنیم.

بخش عمده دیم‌کاری‌ها در منطقه چهار و بخش‌هایی از اراضی وابسته به سپاه و ارتش انجام گرفته است، البته این اقدام در حال حاضر متوقف شده و مهرماه سال جاری از سر گرفته می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دیم‌کاری‌ها تا ۲۰۰ هکتار در کمربند شهر ادامه خواهد داشت زیرا برای دیم‌کاری نیازی به تأمین آب و سیستم آبرسانی وجود ندارد.

با توجه به اینکه آب پایداری در شهر اصفهان وجود ندارد و هر آنچه که هست برای عرصه‌های کاشته شده است، گریزی نداریم با توجه به اقلیم شهر سطح دیم‌کاری را افزایش دهیم.

در واقع باتوجه به محدودیت منابع آبی، توسعه فضای سبز به صورت هدفمند و براساس گونه‌های گیاهی مقاوم، کم‌نیاز و دیم‌کاری در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز قرار گرفته است.

گلخانه کروی باغ گل‌ها چه زمانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟

عملیات ساخت گلخانه کروی باغ گل‌ها سال گذشته آغاز شد و با اجرای آن قرار بود در آستانه نوروز ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و بسته شدن باغ گل‌ها افتتاح پروژه صورت نگرفت.

بی‌شک به محض گشایش باغ گل‌ها، گلخانه کروی آن نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سال گذشته همچنین افتتاح شش پارک در شهر اصفهان انجام شد، البته تعدادی از پارک‌ها به وصورت نیمه تمام مربوط به سال‌های گذشته بود که پیگیری‌های سازمان منجر شد کاشت گونه‌ها و تأمین آب پارک‌ها انجام شود.

از جمله این پارک‌ها می‌توان به پارک شاداب در منطقه یک به وسعت یک هزار و ۵۰۰ متر، پارک فروردین در منطقه دو با هشت هزارو ۳۰۰ مترمربع وسعت، پارک پرتمان در منطقه هشت با دو هزارمترمربع، فاز دوم پارک مهر به وسعت سه هکتار (کل پروژه پارک مهر شش هکتار است که بخشی از آن قبلاً انجام شده است)، پارک جنگلی منطقه ۱۴ به وسعت هفت هزار متر و پارک الهیه منطقه ۱۵ به وسعت یک ونیم هکتار است.

مهمترین برنامه و رویکرد سازمان در سال جاری چیست؟

دستورکار مهمی که برای سال جاری در نظر داریم، متوازن شدن فضای سبز شهر است؛ در مناطق جنوبی شهر تأکید بر ایجاد بام سبز، کشاورزی شهری و در مناطق شمال شهر که هنوز زمین وجود دارد، احداث پارک‌های همسایگی و کوچک مقیاس است تا بتوانیم در محلات تفرجگاه مورد نیاز شهروندان را ایجاد کنیم.

کد خبر 416970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.