جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد

آنکه ملت ما می‌خواهد جمهوری اسلامی است، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ بلکه "جمهوری اسلامی.”

به گزارش خبرنگار ایمنا، "آنچه که من از شما ملت ایران می‌خواهم، این است که بیدار باشید؛ خون عزیزان خودتان را هدر ندهید. از کلمه دمکراتیم و حذف آن نترسید. این فرمِ غربی است؛ ما فرم‌های غربی را نمی‌پذیریم. ما تمدن غرب را قبول داریم لکن مفاسدش را نمی‌پذیریم. آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آنکه جوان داده است، همین توده بوده است. یک دسته‌ای بیرون بوده‌اند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند و شما خون دادید؛ شما جوان دادید؛ خانه‌های شما را سوزاندند. آنچه شما می‌خواهید باید انتخاب شود نه آنچه اروپایی‌ها و از خارج آمده‌ها می‌خواهند، نه آنچه اعیان و اشراف می‌خواهند؛ نه آنچه حقوقدان‌ها می‌خواهند. آنچه شما می‌خواهید میزان است. آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ رأی او مُتَّبَع است. "

اینها بخشی از سخنان حضرت امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب اسلامی در ۱۰ اسفند ۵۸ در مدرسه فیضیه قم است. سخنانی قبل از برگزاری رفراندوم برای انقلابی که یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات تاریخ معاصر کشور بوده و نقش گسترده ای در تأمین مناسبات جهان داشت. در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روزهای پرافتخار زیادی ثبت شده و یکی از آنها که به فرموده امام خمینی (ره) از ایام الله بوده، روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ است. این روز برای مردم ایران، یادآور استقرار حکومتی مردمی در سرزمین ایران اسلامی است.

یوم الله ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ یادآور حماسه پرافتخار حضور مردم ایران در صحنه انتخابات به شمار می‌رود؛ زیرا در این روز نتایج حماسه‌ای که در آن میلیون‌ها ایرانی از اقشار مختلف جامعه تنها ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب در ایران آفریده بودند، اعلام شد.

اکثریت قاطع مردم ایران به صورت یکپارچه پای صندوق‌های رأی علیه استبداد صف کشیدند و به نظام جمهوری اسلامی ایران "آری" گفته و وحدت، همبستگی ملی و مشارکت عمومی خویش را به رخ جهانیان کشیدند. به همین مناسبت، روز اعلام نتایج همه پرسی به عنوان روز "جمهوری اسلامی" نامیده شد. مردم ایران در این روز به ندای رهنمود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند "جمهوری اسلامی ایران، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد" لبیک گفته و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک الگوی موفق از مردم سالاری دینی به جهانیان معرفی کردند.

با چنین حرکتی، تداوم حرکت انقلاب اسلامی در قالب یک نظام سیاسی جدید به تثبیت و استقرار رسید. جهان برای اولین بار شاهد کشوری با یک نظام سیاسی مبتنی بر اعتقادات اسلامی بود. امام خمینی (ره) پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۵۸، در پیامی فرمودند: "من از عموم ملت ایران تشکر می‌کنم که در این رفراندم شرکت کردند و رأی قاطع خودشان را که باید گفت صددرصد پیروزی بوده به صندوق انداخته و به جمهوری اسلامی همه رضایت و رأی دادند؛ چنانچه قبلاً هم این رأی را داده بودند. "

ایشان با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی باید تمام مسائلی که از نظام قبل مانده متحول شود، فرمودند: "در جمهوری اسلامی باید دانشگاه‌ها متحول بشود؛ دانشگاه‌های پیوسته، به دانشگاه‌های مستقل تبدیل شود. فرهنگ ما باید متبدل شود؛ فرهنگ استعماری، فرهنگ استقلالی شود. دادگستری ما باید متحول شود؛ دادگستری غربی به دادگستری اسلامی تبدیل شود. اقتصاد ما باید متحول شود؛ اقتصاد وابسته به اقتصاد مستقل تبدیل شود. تمام چیزهایی که در حکومت طاغوت بود و به تَبَع اجانب در این مملکت ضعیف و زیردست پیاده شده بود با استقرار حکومت اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی زیر و رو شود. باید مردم خودشان را اصلاح کنند و اشخاصی که ظالم هستند و به زیردست‌ها ظلم کردند دیگر ظلم نکنند. طبقات مختلف به طبقات پایین ظلم نکنند. باید حق فقرا و مستمندان داده شود. تمام اینها در جمهوری اسلامی باید عملی شود. در جمهوری اسلامی ملت وظیفه دارد از دولت‌ها که خادم ملت هستند پشتیبانی کنند. اگر دولتی را دیدند که خلاف می‌کند، به او تودهنی بزند. اگر چنانچه دستگاه جابری را دید که می‌خواهد به آنها ظلم کند، از او شکایت کنند و دادگاه‌ها نیز باید دادخواهی کنند؛ و اگر نکردند خود ملت باید دادخواهی کند و توی دهن آنها بزند. "

رهبر کبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در قانون همه اقشار حقوقشان ملاحظه شده و اقلیت‌های مذهبی، نسوان، دیگر اقشار حقوقشان ملاحظه شده، فرمودند: "هیچ فرقی مابین گروه و گروهی در اسلام نیست؛ فقط به تقوا و به اتقاء عن الله تعالی فرق است. من جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنم و این روز را روز عید می‌دانم. امیدوارم هر سال روز "۱۲ فروردین" روز عید ملت ما باشد. "

تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم در آن زمان تقریباً تمامی تحولات و اجتماعات مؤثر جهان معاصر به جز انقلاب اسلامی ایران به یکی از دو بلوک شرق و غرب وابسته بودند. البته باید این نکته را در نظر داشت که نهضت اسلامی زمانی به پیروزی رسید که دین و معنویت از فرآیند سیاست و قدرت حذف شده بود. البته آرمان‌های این انقلاب صرفاً در مرحله براندازی رژیم قبل متوقف نشد، بلکه برای شیوه زندگی و اداره جامعه به ارائه طرح و برنامه در قالب یک نظام جمهوری اسلامی حرکت کرد.

معرفی یک الگوی حکومت داری به سبک جدید به جهانیان از جمله آرمان‌های تشکیل جمهوری اسلامی بود.

نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال گامی برای حرکت بشریت به سمت نقطه موعود الهی در قرآن و مجاهدت‌هایی که در طول تاریخ در راه خدا انجام شده اند و مقدمه تحقق جامعه عدل الهی است که مطمئناً همه اینها مقدمه‌ای برای رهایی بشریت از ظلم و استبداد و استعمار خواهد بود. امروز در ادامه همان راه هستیم. انقلاب اسلامی پیام آور عشق، برادری و هم کاری صمیمانه با همه مردم جهان است. این انقلاب با وجود همه کاستی‌ها و کارشکنی‌ها پیام آور دوستی، پاکی و سلامتی و صلح و آرامش برای همه جهان بوده و خواهد بود. ایران امروز محصول مجاهدت‌های ملتی است که فراتر از تمامی رویاهای سیاسی جهان برای آزادی، جامعه‌ای مبتنی بر مدنیت و تمدنی مبتنی بر توحید را دنبال می‌کند.

تا طلوع آرمان‌های انقلاب بجد می کوشیم تا بار دیگر در زیر چتر و اتحاد همه دلسوزان کشور، ایران را هرروز بارورتر سازیم تا بنیاد تمدن ایرانی اسلامی بیشتر به منصه ظهور برسد.

کد خبر 416786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.