۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
آلرژی فصل بهار  و روش‌های درمان آن

حساسیت فصلی یکی از شایع‌ترین نوع آلرژی است که بسیاری از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موادی مانند گرده گیاهان، مو، پشم و پر حیوانات، بعضی داروها، مواد غذایی، گرد و غبار هوا و حتی نیش حشرات ممکن است آلرژی‌زا باشد؛ این مواد سیستم ایمنی بدن را بیش از حد فعال کرده و باعث بروز علائم حساسیت در بدن می‌شود. در ادامه شما را علائم آلرژی فصل بهار، روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا می کنیم:

آلرژی بهاری چیست؟

همزمان با فرا رسیدن فصل بهار، آلرژن‌ها و مواد حساسیت‌زای موحود در درختان، گیاهان، چمن مصنوعی و طبیعت افزایش پیدا می‌کند که همه آن‌ها عاملی برای ایجاد حساسیت و آلرژی بهاری است. بر اساس آمار اعلام شده توسط مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌های جهانی، تقریباً هشت درصد بزرگسالان یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر و هفت درصد کودکان یعنی نزدیک به ۶ میلیون نفر، علائم مربوط به آلرژی فصلی را تجربه می‌کنند. بعضی از این آلرژی‌ها زمینه ژنتیکی داشته و افرادی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به آن قرار می‌گیرند. آلرژی بهاری در کودکان بیشتر به صورت حساسیت پوستی بروز می‌کند، اما در بزرگسالان می‌تواند به آلرژی تنفسی تبدیل شود.

علائم آلرژی فصل بهار چیست؟

علائم آلرژی بهاری شامل سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم، بی‌خوابی، خستگی، گز گز کردن بدن، تنگی نفس، احساس گرفتگی در قفسه سینه، ورم چشم و خارش گلو و دهان می‌شود. آلرژی بهاری معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شود، اما ممکن است در هر سن دیگری نیز اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش یابد، اما ممکن است بعدها دوباره شدت گیرد. معمولاً درختانی مانند گردو، صنوبر، بلوط، چنار، توس، افرا، سرو و نارون بیشتر از سایر درختان و گیاهان آلرژن دارند.

تشخیص آلرژی بهاری

افرادی که از علائم آلرژی بهاری رنج می‌برند، بهتر است به متخصص مراجعه کنند؛ پزشک با انجام آزمایش‌های مختلف، نوع آلرژی را تشخیص داده و در صورت نیاز برای بیمار واکسن تجویز می‌کند. علاوه بر این، پزشکان می‌توانند از داروهای تشخیص آلرژی برای متعادل سازی عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

روش‌های درمان آلرژی بهاری

معمولاً داروهای مختلفی برای تسکین علائم مربوط به آلرژی فصلی تجویز می‌شود؛ این داروها شامل آنتی هیستامین (به منظور سرکوب ماده شیمیایی حساسیت زا)، داروهایی برای باز کردن گرفتگی بینی که به صورت مایع، اسپری یا قطره چکان است، اسپری‌های استروئیدی به منظور کاهش التهابات بینی و قطره‌های چشمی برای درمان علائم آلرژی چشم می‌شود. اگر علائم فرد مبتلا با داروهای ذکر شده تسکین پیدا نکرد، بهتر است واکسن‌های آلرژی تزریق شود. علاوه بر این، دمنوش‌های سنتی نیز می‌تواند به باز کردن مسیر بینی و کاهش علائم آلرژی کمک کند.

پیشگیری از آلرژی فصل بهاری

با رعایت چندین نکته می‌توان خطر ابتلا به آلرژی فصل بهار را تا حد زیادی کاهش داد. به عنوان مثال بهتر است افراد برای کاهش اثر آلرژن‌ها از ماسک استفاده کنند، در فصل بهار پنجره‌ها را ببندند و از تهویه کننده هوا استفاده کنند، هنگام رانندگی کردن شیشه خودرو را بالا بکشند، منزل خود را مرتب جارو بکشند تا گرد و غبار در محیط داخل باقی نماند، قبل از خواب دوش بگیرند تا گرد و غبار موجود روی پوست و مو از بین برود، لباس‌های خود را به طور منظم شتشو دهند، در فصل بهار که آلرژی افزایش پیدا می‌کند، زمان بیشتری را در منزل بمانند و اگر مجبور هستند بیرون بروند، این کار را به زمان دیگری موکول کنند. همچنین بهتر است افراد تا حد ممکن از محصولات شیمیایی مانند سفید کننده‌ها، ضدعفونی کننده‌ها، عطرو محصولاتی که دارای آمونیاک است، دوری کنند.

کد خبر 416767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.