راهنمای شیرازگردی مجازی

در عید ۹۹ سفر به شیراز، شهر علم و ادب، شهر شاعران و عاشقان به دلیل مقابله با شیوع کرونا ممنوع شده و راه بر سفر دوستداران این دیار بسته شده است؛ پس در خانه بنشینید و مجازی به شیراز سفر کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از قطب‌های مهم و یکی از برندهای گردشگری ایران استان فارس و شهر شیراز است. استانی خوش آب و هوا که دورانی پایتخت بودن را تجربه کرده و تجلی شکوه بزرگترین امپراطوری تاریخ از این مکان بوده است. شیراز شهر عاشقان و شهر ادب است و علاوه بر وجود آثار تاریخی و باشکوه در این خطه پیکر بسیاری از شعرای نامی و ادیبان بزرگ در این سرزمین خاک است.

استان فارس در شرق و غرب و شمال و جنوب میعادگاه مهم‌ترین آثار تاریخی ایران زمین است. بسیاری از مکان‌هایی که حفاظت آن‌ها با خون ایرانی آغشته‌اند در این خظه قرار دارند. از محور تاریخی آثار ساسانی، پرسپولیس و پاسارگاد جهانی تا دروازه قرآن و حافظیه هر کدام با ویژگی خاصی کافی است تا انگیزه‌ای باشد در تعطیلات نوروزی میلیون‌ها ایرانی به فارس سفر کنند. در شرایطی که شیوع ویروس کرونا امکان سفر را از بین برده، راهنمای بازدید مجازی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس در ادامه ارائه خواهد شد:

تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم

اگرچه با حمله اسکندر مقدونی این کاخ‌ها به آتش کشیده شد و بخش بزرگی از نشانه‌های فرهنگ و هنر دوره درخشان هخامنشی از بین رفت، اما همچنان با نگریستن به ویرانه‌های باقی مانده و سرستون‌های کاخ‌های تخت جمشید می‌توان به ابعاد و رونق تمدنی آن زمان پی برد. این اثر تاریخی که به فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از شهر شیراز قرار گرفته طولی به اندازه آکروپولیس و عرضی چهار تا ۵پنج برابر آن دارد.

آثار تخت جمشید در این لینک همچنین سایت " ایران در واقعیت مجازی" قابل بازدید مجازی است.

بخش بزرگی از شکوه هخامنشیان در پاسارگاد، جایی که کوروش بزرگ در آن آرمیده، نهفته شده است. این میراث جهانی مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌. در پاسارگاد ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی قرار گرفته است.

تصاویر ۳۶۰ درجه از این مجموعه تاریخی مهم را می‌توانید از اینجا ببینید.

بخش دیگری که در شمال شیراز و جز مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم است. این اثر مهم در سه کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته و شامل چهار سنگ نگاره است که در دوره ساسانی حک شده اند و روایتگر تاج‌گذاری اردشیر بابکان، تاج‌گذاری شاپور اول، شاپور اول در کنار درباریانش و یک نقش تک از موبد قدرتمند ساسانی، کرتیر، بر روی سنگ است، تا در تمام دوران‌ها باقی بمانند و یادآور دقت و ظرافت دوره ساسانی باشند.

این نقوش اسرار آمیز را از این لینک مجازی بازدید کنید.

حافظیه

از دوران باشکوه ایران باستان که بگذرید و وارد شهر شیراز شوید، نقشی از علم و ادب پاشیده می‌شود. شیراز را شهر عاشقان دانستند، زیرا دو شاعر عاشق و بزرگ پارسی سرا یعنی حافظ و سعدی شیرازی در این خطه آرام گرفته‌اند. در خانه هر ایرانی یک دیوان اشعار حافظ وجود دارد و اشعار سحر کننده این شاعر آرام‌بخش روان بسیاری بوده، همچنین هر سال در زمان سال تحویل در کنار دعا یک فال از حافظ هم تفال می‌شود.

آرامگاه این شاعر بزرگ که آرزو بسیاری بازدید از آن است را می‌توان در اینجا مجازی بازدید کرد همچنین سایت پانومن نیز توری مجازی از این مکان تهیه کرده است.

سعدیه

در میان باغی بزرگ و سرسبز در قلب شیراز، یکی دیگر از شاعران بزرگ پارسی آرمیده است. مقبره امروزه سعدی، استاد سخن پارسی روزی خانقاه و محل زندگی وی بوده و ظاهر آن در سال ۱۳۳۰ به دست محسن فروغی شکل گرفته است. این مقبره به شکل ساختمانی در میان درختان سرو قرار گرفته و بر دیوارهای آن اشعاری از سعدی حک شده، اشعاری از بوستان و گلستان و عقیده‌های این شاعر و عارف بزرگ.

آرامگاه سعدی از دو سایت " ایران در واقعیت مجازی" و " پانومن" امکان بازدید مجازی دارد.

باغ ارم

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین باغ‌های ایران و همچنین از مکان‌های دیدنی شیراز بوده که جهانگردان از راه‌های دور برای دیدن آن رنج سفر را بر خود هموار می‌کردند. در کتب تاریخی و سفرنامه‌ها و دیوان‌های شاعران از این باغ توصیفات زیادی شده است. در حال حاضر این باغ علاوه بر یک فضای تاریخی و تفریحی بعنوان یک باغ گیاه شناسی مورد بازدید قرار می‌گیرد. باغ ارم شیراز از دوره سلجوقیان و درتمام دوره آل اینجو و آل مظفر و گورکانیان وجود داشته و از اواخر دوره زندیه تقریباً بیش از هفتاد و پنج سال باغ در تصاحب سران ایل قشقائی بوده است.

عمارت اصلی باغ ارم شیراز نمونه نسبتاً کاملی از سازه‌های اواسط دوره قاجاریه است. شیوه معماری عمارت باغ ارم شیراز که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا شده با ویژگی‌هایی همانند پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه دارد. حتی نقوش کاشی‌های نمای عمارت نیز تقلید کاملی از تصاویر روی دیوارهای یکی از عمارات عهد صفویه است.

امکان بازدید مجازی باغ ارم شیراز از اینجا و دیدن تصاویر ۳۶۰ درجه باغ نیز در گوگل مپ وجود دارد.

حرم شاه چراغ

شیراز در کنار تاریخ و ادب، از نظر دینی نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا در این شهر آرامگاه و حرم حضرت احمد بن موسی پسر امام هشتم شیعیان یعنی علی ابن موسی الرضا قرار دارد. این حضرت در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد. آرامگاه او در شمال خیابان احمدی در شهر شیراز قرار دارد و مقصدی مهم برای بسیاری از گردشگران است.

حرم با شکوه شاهچراغ با آئینه کاری‌های بی نظیر را می‌توانید از این لینک مجازی بازدید کنید همچنین گزارش تصویری حرم در سایت آستان قدس شاهچراغ موجود است.

مسجد نصیرالملک

در همسایگی شاهچراغ، مسجدی با طرح‌ها و رنگ‌های زیبا قرار دارد. مسجد نصیرالملک شیراز که تصاویر آن در سراسر دنیا پخش شده و همه "مسجد صورتی" ایرانیان با آن آئینه کاری‌ها و سقف بی نظیر را می‌شناسند. این شاهکار را میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک فرزند میرزا علی‌اکبر از نزدیکان حاکم وقت فارس بنا نهاد و محمد حسن معماری آن را برعهده داشت. مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به ویژه مقرنس بی‌مانند است.

بازدید مجازی از مسجد نصیرالملک از اینجا و همچنین سایت پانومن امکان پذیر است.

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خانی در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم خانی معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده است.

ساخت ارگ بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد و کریم‌خان بهترین معماران زمان خود را جهت ساخت آن بکار گرفت. او همچنین بهترین مصالح را از داخل و خارج کشور تهیه و ساخت بنا را به‌سرعت تمام کرد. این بنا در دوره زندیه به‌عنوان محل استقرار حکومت و در دوره قاجاریه به‌عنوان محل زندگی فرمانداران محلی استفاده می‌شد. اکنون فضای این مجموعه به عنوان بزرگترین موزه استان فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارگ کریم خان را می‌توان از اینجا و این لینک بازدید مجازی کرد.

علاوه بر جاذبه‌های ذکر شده دیگر جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار استان فارس نظیر باغ عفیف آباد، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، باغ جهان‌نما، باغ دلگشا، دروازه قرآن، نارنجستان قوام، خانه زینت الملک، کوچه باغ‌ها، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز نیز امکان بازدید مجازی دارند.

کد خبر 416643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.