اردبیل ۹۸؛ به دنبال برقراری توازن شهری و توسعه گردشگری

شورای شهر اردبیل راه دشواری برای احیای عظمت معنوی سده‌های گذشته این شهر، پیش‌رو داشته و در این میان شورای شهر نقش مؤثری ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اردبیلِ امروز میراث تاریخی گرانبهای ادوار حکمرانی گذشته ایران را در دل خود جای داده و بسان یک کهن‌شهر در شمال غربی ایران شناخته می‌شود.

میراث تاریخی بیشمار این شهر زمانی جلوه خاص پیدا می‌کند که به میراث معنوی به‌ویژه میراث شیعی گره خورده باشد. همین ارزش‌های میراثی باعث شده اردبیل مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری ویژه‌ای باشد.

ایجاد این زیرساخت‌ها راه سختی را پیش پای تصمیم‌گیران شهر گذاشته و توجه ویژه‌ای را به‌ویژه در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی می‌طلبد. از طرفی اردبیل از موهبت درآمدی شهرهای بزرگ بی‌بهره بوده اما نمی‌توان این امر را بهانه‌ای برای جا ماندن از توسعه در شهر دانست. متن پیش‌رو گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حبیب فتحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اردبیل است که در آن به اقدامات انجام شده در سال ۹۸ توسط شورای شهر اردبیل اشاره شده است:


مهم‌ترین پروژه‌های سال گذشته شهر اردبیل را در کدام بخش‌ها می‌دانید؟

پروژه پل قدسی بزرگترین پروژه عمرانی شهر اردبیل است که متأسفانه با وضعیت اقتصادی که در سال گذشته داشتیم روند ساخت آن دچار کندی شده و به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارد. امیدواریم با تأمین اعتبار، این پروژه تا شهریورماه سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

مجموعه ورزشی زنده‌یاد ناصر عروجی نیز از پروژه‌های خوب سال گدشته بود. این سالن هفتمین سالن احداثی شهرداری بوده و با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه مناطق محروم و کم‌برخوردار به بهره‌برداری رسید. در سال آینده نیز قرار است سه مجموعه ورزشی دیگر به این تعداد افزوده شود.

علاوه بر این پروژه‌ها، پیاده‌راه بسیج، احداث و بسهازی چندین خیابان و میدان،، پروژه‌های متعدد در زمینه ایجاد المان‌های شهری، افتتاح ایستگاه و خرید تجهیزات برای سازمان آتش‌نشانی از دیگر اقداماتی بود که در سال ۹۸ انجام شد و این بهسازی‌ها و آغاز پروژه‌های مشارکتی، گردشگری و ورزشی در سال پیشرو نیز ادامه داشته و همگی در ردیف‌های بودجه سال ۹۹ مشخص شده است.

این رویه عمرانی در بودجه سال ۹۹ نیز دیده شده است؟

بودجه پیشنهادی سال ۹۹ شهرداری، ۵۲۶ میلیارد تومان از سوی شهرداری به شورا ارائه شد که پس از بررسی‌های انجام شده توسط اعضای شورا، این رقم به ۵۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت که مجموع بودجه مناطق و سازمان‌ها را نیز شامل می‌شود.

سعی شده در بودجه‌ریزی به مناطق پنجگانه تقریباً یکسان نگاه شود و بودجه سال ۹۹ متکی به توسعه و عمران متوازن شهری در تمام مناطق باشد به همین سبب مناطق چهار و پنج شهر که به نسبت کم‌برخوردارتر هستند اختلاف کمی از لحاظ بودجه‌ای با مناطق یک و دو دارند. البته سال گذشته شرایط اقتصادی چنگی به دل نمی‌زد با این حال امیدواریم وضفیت درآمدی مردم در سال ۹۹ بهبود یابد تا به وسیله آن وضعیت درآمدی شهرداری نیز ارتقا پیدا کند.

در حوزه فرهنگی اقدامات به چه صورت بود؟ آیا در راه احیای فرهنگ کهن اردبیل گام‌هایی برداشته شده است؟

علاوه بر سازمان فرهنگی شهرداری که پنج درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده، در مناطق نیز بودجه‌های فرهنگی زیربنایی و برنامه‌ای بودجه تخصیص داده شده تا بتوانند طرح‌های فرانگی خود را اجرا کنند.

بستر مناسب نیز برای کار فرهنگی ایجاد شده است مثلاً پیاده‌راه سازی به شکل جدی در اردبیل دنبال شده و سعی کرده‌ایم این پروژه‌ها را بستری برای معرفی آئین‌های مذهبی و فرهنگی شهر که اردبیل در آن زبان‌زد خاص و عام است، قرار داده و امکانات را به حدی برسانیم که مراسم‌های ویژه‌ای در این مکان‌ها برگزار شود.

یکی از پروژه شاخص در زمینه پیاده‌راه‌سازی، پیاده‌راه اسفریس در مجاورت بقعه صفی‌الدین اردبیلی بود که در وسط شهر و در مجاورت میدان عالی قاپو قرار دارد و سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید. ساخت این پیاده‌راه تمام شده اما زمانی می‌توان بهره‌برداری مطلوب از آن کرد که به این پروژه بهای فرهنگی داده شود یعنی فقط یک پیاده‌راه نباشد بلکه از لحاظ فرهنگی نیز برای آن برنامه‌ریزی شود. به همین دلیل المان‌های خاصی برای این پیاده‌راه طراحی شده و قرار است پس از تأیید سازمان زیباسازی، در نیمه نخست سال ۹۹ جانمایی شود تا از طریق این المان‌ها فرهنگ عامه اردبیل را به مردم و گردشگران انتقال دهیم.

منطقه گردشگری شورابیل در چه وضعیتی قرار دارد؟

بودجه مناسبی برای منطقه گردشگری شورابیل در سال ۹۹ اختصاص پیدا کرده و سعی شده هم در سال گذشته هم در سالی که پیشرو داریم، پروژه‌های گردشگری شورابیل را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

تاکنون رینگ دوم منطقه شورابیل، ۸۰ درصد رشد داشته و رستوران شناور، جت اسکی، کشتی آنداک، زیپ لاین و خیابان ۴۵ متری و ۵۵ متری نیز ایجاد شده است تا شرایط دسترسی و امکانات رفاهی این منطقه گردشگری به حدی مطلوبی وجود داشته باشد.

چه اقداماتی در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد در شهرداری انجام شده است؟

در اردبیل فسادها در بدنه شهرداری به اندازه‌ای کم هستند که اصلاً قابل ذکر نیست زیرا سیستم پرداخت و برداشت مالی در شهرداری به سمتی رفته که به‌صورت الکترونیکی تمام فرایندها ثبت و ضبط می‌شود.

اعتقاد داریم مردم باید بدانند بودجه تخصیص یافته شورا در کجا هطینه شده تا این شفافیت سبب اعتماد بیشتر مردم به شورای شهر شود برای همین گزارش‌های شش ماهه به مردم ادامه دارد و مردم با ارائه این گزارش‌ها و روند عمرانی پروژه‌ها در سطح شهر به خوبی درباره کارنامه شورای شهر قضاوت خواهند کرد. سامانه ۱۳۷ نیز در سال گذشته راه‌اندازی شده تا مردم به سهولیت بیشتری با مدیریت شهری در ارتباط باشند.

به‌طور کلی شورای شهر در سال ۹۸ تا چه اندازه توانست به‌حای شورای شهرداری بودن، شورای شهر باشد؟

به نظر می‌رسد در اکثر شهرهای ایران شوراها شورای شهرداری هستند و در این رابطه نیاز به اصلاح قانون است تا به معنای واقعی شورای شهر تحقق پیدا کند؛ در اردبیل نیز اوضاع به همین منوال است. با این وجود در حوزه اختیارات شورا سعی شده به وسعت شهر اقدامات مناسبی انجام شود. به‌طور مثال در همین بحران اخیر که مربوط به شیوع کرونا بود، شورای شهر میان سازمان‌های مختلف هماهنگی ایجاد کرده و با ارتباط تنگاتنگی که داشت باعث شد مدیریت بهتری درخصوص بهداشت و سلامتی شهری اتخاذ شود.

در اصلاح دیگر امور شهری نیز شورا با دیگر دستگاه‌ها ارتباط خوبی دارد اما در واقع چون شورای شهر هیچ دخالتی در انتخاب مدیران خدماتی شهر ندارد اثرگذاری کاملی نیز نخواهد داشت زیرا اگر این اختیار وجود داشت، اهرمی بود برای اینکه در حوزه مدیریت شهری، همه دستگاه‌ها در جهت تحقق اهداف شهر گام بردارند.

به‌طور مثال بارها پیش آمده که پروژه‌های عمرانی شهرداری تکمیل شده اما پس از تکمیل سازمان دیگری پروژه خود را تازه در این مکان شروع می‌کند. در این شرایط مردم نمی‌گویند این سازمان‌ها از یکدیگر جدا هستند، می‌گویند در شهر قانون مشخصی وجود ندارد که ادارات براساس آن عمل کنند. به همین دلیل اگر بخواهیم به توسعه متوازن و پایدار در شهرها برسیم، تنها راه آن تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.

کد خبر 416195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.