احیای ۶۰ درصد مساحت تالابهای کشور؛ ۴۰ تالاب منشا گرد و غبار است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به احیای نزدیک به ۶۰ درصد از مساحت تالابهای کشور در سال ۹۸، گفت: هم اکنون ۴۰ تالاب منشا گرد و غبار است و مطالعاتی برای مدیریت این تالابها و تامین حقابه آنها انجام دادیم که در سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده در یک پیام ویدئویی با تبریک سال جدید، اظهار کرد: سال ۹۸ بارش‌های خوبی را در کشور شاهد بودیم که به رغم ایجاد مشکلاتی برای برخی استان‌ها، از نظر محیط زیستی سبب احیای زیستگاه‌ها و تالاب‌های کشور شد.

وی افزود: با وجود بارندگی‌ها تا پایان سال ۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد مساحت تالاب‌های کشور احیا شد؛ در دریاچه ارومیه نیز تا پایان سال افزایش تراز آبی دریاچه را شاهد بودیم.

لاهیجان‌زاده با بیان به اینکه حدود ۳۳ تا ۳۷ درصد جمعیت جهان در حاشیه سواحل دریاها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: خوشبختانه ما در شمال و جنوب کشور سه مجموعه دریایی ارزشمند داریم؛ در حال حاضر بر اساس برنامه ششم توسعه و بیانات مقام معظم رهبری، توسعه در حال حاضر به سمت دریاها معطوف شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های جامعی را برای کاهش منابع آلوده کننده دریاها و حفظ اکوسیستم دریایی و ساحلی در دست اجرا دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های کشور در حال حاضر بیش از ۴۰ تالاب ما منشأ گرد و غبار هستند، گفت: مطالعاتی را برای مدیریت این تالاب‌ها و تأمین حقابه انجام داده‌ایم که امسال به پایان خواهد رسید.

لاهیجان‌زاده با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، تصاویر ماهواره‌ای و پهباد برای پایش زیستگاه‌های آبی کشور اضافه کرد: در حال حاضر از این فناوری‌ها در تالاب میانکاله، خلیج گرگان، تالاب انزلی و تالاب هورالعظیم استفاده می‌شود و امیدواریم که در سال آینده بتوانیم این اقدام را به کل تالاب‌های کشور تعمیم دهیم‌.

کد خبر 415987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.