چگونه می‌توان از غرق شدن کودک پیشگیری کرد؟

غرق‌شدن در آب شامل غرق‌شدگی منجر به مرگ، غرق‌شدگی غیرکشنده، اما همراه با صدمه یا بیماری و غرق‌شدگی غیرکشنده بدون صدمه یا بیماری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایمنی شنا کردن کودکان در استخر به توجه زیادی نیاز دارد و باید غریق نجات در نزدیکی آن‌ها حضور داشته باشد. کارشناسان سلامت، غرق شدن را بروز مشکلات تنفسی پس از ورود آب به مجاری هوایی تعریف می‌کنند، اما گاهی اوقات غرق‌شدن تنها به‌دلیل ورود آب به دهان یا فرو رفتن در آب رخ می‌دهد. اگرچه این وضعیت ممکن است منجر به مرگ شود، اما همیشه اینطور نیست؛ اگر بموقع کمک‌رسانی شود، می‌توان خطر خفگی را رفع کرد.

غرق شدن در خشکی و غرق‌شدن ثانویه

در غرق شدن در خشکی (Dry Drowning)، آب هرگز به ریه‌ها نمی‌رسد، بلکه تنفس در آب باعث می‌شود که تارهای صوتی کودک دچار اسپاسم شده و در نتیجه مسدود شود. این امر نفس‌کشیدن را دشوار می‌کند. علائم غرق شدن در خشکی بلافاصله پس از شنا کردن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین در روزهای بعد خطری شناگر را تهدید نمی‌کند. "غرق‌شدن ثانویه"، اصطلاح دیگری است که برای توصیف عوارض ناشی از غرق‌شدن استفاده می‌شود. اگر آب داخل ریه‌ها شود، باعث تحریک لایه پوششی ریه‌ها، تجمع آب میان‌بافتی در آن‌ها و در نتیجه بروز وضعیتی به نام ادم ریوی (Pulmonary edema) می‌شود. در این حالت بلافاصله متوجه مشکلات تنفسی کودک می‌شوید و ممکن است طی ۲۴ ساعت آینده وضعیت بدتر شود؛ خوشبختانه هر دو رویداد بسیار نادر است و علت تنها یک تا دو درصد از کل غرق‌شدگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

علائم غرق شدگی چیست؟

این علائم شامل سرفه، درد قفسه سینه، اختلال در تنفس و احساس خستگی شدید است. کودک ممکن است تغییرات رفتاری مانند کج‌خلقی یا افت سطح انرژی را از خود نشان دهد؛ این امر بدان معنی است که اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد.

درمان غرق شدگی

اگر فرزندتان بعد از بیرون آمدن از آب دچار مشکل تنفسی شد، به احتمال زیاد به کمک پزشکی نیاز دارد. اگرچه در بیشتر موارد، این علائم نسبتاً خفیف است و به خودی‌خود با گذشت زمان از بین می‌رود، اما در این مدت باید کودک را تحت‌نظر قرار داد. هر گونه مشکل معمولاً با انجام مراقبت‌های پزشکی فوری و تحت نظر قرار دادن ۲۴ ساعته کودک قابل درمان است.

اگر علائم از بین نرود یا بدتر شود، باید فوراً کودک را به اورژانس برسانید. در این صورت کودک به پرتونگاری سینه و تزریق نیاز دارد و برای معاینه بیشتر بستری کردن لازم می‌شود. این قبیل رسیدگی‌ها را نمی‌توان در مطب پزشک انجام داد. با بستری‌شدن کودک در بیمارستان، او تحت مراقبت قرار خواهد گرفت و پزشکان مجاری هوایی کودک را بررسی کرده و سطح اکسیژن خون او را کنترل می‌کنند. اگر اختلالی در تنفس فرزندتان ایجاد شود، ممکن است برای مدتی نیاز به استفاده از لوله تنفسی باشد.

پیشگیری از غرق شدگی

هنگام شنا همیشه باید در کنار کودک بود، او را از نزدیک مراقبت کرد و تنها در مناطقی که دارای نجات غریق است، به کودک اجازه شنا داد. برنامه‌هایی برای آشنایی کودکان ۶ ماهه تا سه ساله با آب وجود دارد. اگر در منزل خود استخر دارید، اطراف آن را کاملاً نرده بکشید. حتی در آب‌های کم‌عمق نیز باید بسیار مراقب بود. غرق‌شدگی ممکن است در هر عمقی اتفاق بیفتد.

کد خبر 415942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.