ارتباط سلامت دهان و سایر بیماری‌ها چیست؟

بیماری‌های دهان ممکن است با سایر بیماری‌ها مرتبط باشد؛ دندانپزشک می‌تواند با نگاه کردن به داخل دهان اطلاعات زیادی درباره سلامت کلی بدن بیان کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش وزن، بیماری‌های قلبی، دیابت و یبوست از جمله بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی محسوب می‌شود. پوسیدگی دندان نیز یکی دیگر از این موارد است. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به بیماری لثه، بیشتر از کسانی است که لثه سالم دارند. محققان هنوز در مورد علت آن مطمئن نیستند، زیرا هیچگونه ارتباطی بین بیماری لثه و بیماری‌های دیگر اثبات نشده است، اما حفظ سلامت دندان مانند سایر اندام‌های بدن امری معقول به نظر می‌رسد.

بیماری لثه و دیابت

دیابت می‌تواند مقاومت بدن را در برابر عفونت کاهش دهد. بالا رفتن قند خون خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این بیماری لثه می‌تواند کنترل میزان قند خون را دشوارتر کند. با طبیعی نگه داشتن سطح قند خون می‌توان از لثه‌ها محافظت کرد. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، شستشوی روزانه دهان با دهانشویه ضد عفونی‌کننده و مراجعه به دندانپزشک حداقل دو بار در سال یا بیشتر به سلامت لثه‌ها کمک می‌کند.

خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان می‌شود

افراد مبتلا به سندرم شوگرن برای ابتلا به مشکلات سلامت دهان مستعدتر هستند. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مجاری اشک و غدد بزاقی حمله می‌کند و منجر به خشکی مزمن چشم و دهان می‌شود که به آن "زراستومیا" (Xerostomia) گفته می‌شود. بزاق دهان به محافظت از دندان و لثه در برابر باکتری‌های مسبب کرم‌خوردگی و التهاب لثه کمک می‌کند؛ بنابراین دهان دائماً خشک مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.

داروهایی که باعث خشکی دهان می‌شود

با توجه به اینکه دهان دائماً خشک، خطر ابتلا به کرم‌خوردگی و بیماری لثه را افزایش می‌دهد، شاید لازم باشد قفسه داروهای خود را بررسی کنیم. داروهای آنتی‌هیستامین‌، ضداحتقان‌، ضد درد و ضد افسردگی باعث خشکی دهان می‌شود. با مراجعه به پزشک یا دندانپزشک می‌توان در مورد تأثیر مصرف دارویی خود بر سلامت دهان و دندان و راهکار مقابله با آن سوال کرد.

استرس و ساییدن دندان‌ها

افرادی که دچار استرس، اضطراب یا افسردگی هستند، به احتمال بیشتری در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت دهان قرار دارند. افراد پر استرس مقادیر زیادی هورمون کورتیزول تولید می‌کنند که باعث آسیب رساندن به لثه‌ها و بدن می‌شود. همچنین استرس به مراقبت‌های دهانی ضعیف منجر می‌شود. بیش از ۵۰ درصد از افراد هنگام استرس به طور منظم مسواک نمی‌زنند یا نخ دندان نمی‌کشند. سایر عادت‌های مرتبط با استرس شامل استعمال سیگار، نوشیدن الکل، فشردن دندان‌ها برهم و ساییده شدن آن‌ها (یا بروکسیسم) است.

پوکی استخوان و از دست دادن دندان‌ها

بیماری پوکی استخوان بر تمام استخوان‌های بدن به ویژه استخوان فک تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ریزش دندان‌ها شود. باکتری‌های ناشی از پریودنتیت که یک بیماری شدید لثه است، می‌تواند استخوان فک را نیز از بین ببرد. نوعی داروهای پوکی استخوان (بیس‌فسفونات‌ها) ممکن است تا حدی خطر ابتلا به بیماری نادری به نام استئونکروز را افزایش دهد؛ این بیماری باعث مرگ استخوان فک می‌شود. این امر معمولاً تنها بعد از جراحی دندان نگران‌کننده است؛ بنابراین در صورت مصرف بیس‌فسفونات حتماً باید دندانپزشک خود را مطلع کرد.

کد خبر 415929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.