۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
بدن شما میزبان چه انگل‌هایی است؟

انگل‌ها، میهمانان ناخوانده‌ای هستند که بخش‌هایی از زندگی خود را در بدن میزبان می‌گذرانند و آسیب‌هایی را بر اندام‌های مختلف او وارد می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کنه‌ها، شپش‌ها، کک‌ها، کرم‌ها و اکثر موجودات زنده‌ای که دارای زیستگاه هستند، گاهی میهمان ناخوشایند بدن انسان می‌شوند و پس از ورود بیماری‌هایی را با خود منتقل می‌کنند. اختلال در خواب، کج‌خلقی، مشکلات شکمی، خستگی، اگزما یا جوش، کاهش وزن، احساس درد عضلانی و کم‌خونی ممکن است از نشانه‌های وجود انگل در بدن باشد. در ادامه شما را با انواع انگل‌ها و بیماری‌هایی که توسط آن‌ها منتقل می‌شود، آشنا می‌کنیم:

ساس

مبلمان، کاغذ دیواری و حتی تشک، آشیانه‌ای برای این حشرات کوچک است. ساس در مجاورت انسان یا حیوانات خانگی زندگی می‌کند و هنگام خواب برای تغذیه از خون بدن میزبان استفاده می‌کند. این مهمان مزاحم باعث بیماری نمی‌شود، اما گاهی افراد به نیش آن واکنش آلرژیک نشان می‌دهند و اگر بیش از حد جای نیش را بخارانند، ممکن است آلوده و عفونی شود. برای تسکین خارش نیش ساس، می‌توان از کرم‌ها یا لوسیون‌های ضدعفونی‌کننده کمک گرفت و یا آنتی‌هیستامین مصرف کرد.

شپش

این حشرات از خون انسان تغذیه می‌کنند. سه نوع شپش وجود دارد، اما تنها شپش بدن ناقل بیماری است.این حشره تخم‌هایی روی بدن میزبان می‌گذارند و با خارج‌شدن شپش‌ها از تخم، خارش شروع می‌شود. این خارش با مصرف دارو و استفاده از شامپوهای مخصوص، برطرف می‌شود.

انگل Sarcoptes scabiei

حشره بسیار کوچکی به نام "Sarcoptes scabiei"در بدن میزبان فرو می‌رود و تخم می‌گذارد و در نتیجه فرد به بیماری گال مبتلا می‌شود. این بیماری از تماس پوستی با فرد آلوده سرایت می‌کند. خارش در شب، بروز جوش‌های پوستی، زخم و لکه‌های پوسته‌پوسته از علائم این بیماری انگلی است. این وضعیت را می‌توان با دارویی به‌نام اسکابیسید (scabicide) که توسط پزشک تجویز می‌شود، درمان کرد.

آمیب مغزخوار

این انگل که زیستگاه آن بیشتر جنوب شرقی آسیا است، در آب شیرین گرم زندگی می‌کند و از طریق بینی وارد بدن می‌شود. آمیب مغزخوار باعث تخریب بافت مغز و بروز نوعی عفونت به نام "منینگوانسفالیت آمیبی اولیه" می‌شود. علائم آن شامل سردرد، تب، استفراغ، گیجی، گرفتگی گردن، تشنج و از دست‌دادن تعادل است. در حال حاضر فقط درمان‌های تجربی برای بهبود این بیماری وجود دارد و در صورت سرایت، احتمال زنده‌ماندن اندک است.

انگل روده

اکثر این حشرات، روده را آلوده می‎کنند، اما گونه‌ای از آنکه باعث ایجاد "تریشینوز" (بیماری انگلی ناشی از کرم‌های لوله‌ای) می‌شود، بر عضلات نیز تأثیر می‌گذارد. پزشکان داروهایی برای درمان این عفونت‌ها تجویز می‌کنند. بیماری‌هایی که توسط این انگل ایجاد می‌شود شامل موارد زیر است:

بیماری آسکاریازیس Ascariasis: به علت وجود انگل آسکاریازیس در روده ایجاد می‌شود و با درد شکم همراه است.

عفونت کرم قلاب‌دار Hookworm: باعث از دست رفتن خون از بدن می‌شود.

عفونت کرم سنجاقی Pinworm: منجر به خارش مقعد می‌شود.

عفونت تریشینوز Trichinosis که با درد، تب، تورم صورت، التهاب غشا چشم و جوش بروز می‌کند.

عفونت کرم شلاقی Whipworm: با ایجاد مخاط، مشاهده آب و خون در مدفوع همراه است.

ژیاردیا

اگر علائمی مانند اسهال، گاز معده، گرفتگی شکم، نفخ و حالت تهوع دارید، به احتمال زیاد گرفتار این انگل روده‌ای شده‌اید؛ این انگل از طریق غذا یا آب آشامیدنی و یا تماس با مدفوع فرد یا حیوان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری با داروهای تجویزی قابل درمان است.

تریپانوزوما کروزی

این انگل باعث بیماری شاگاس (نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان) می‌شود که می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد. انگل تریپانوزوما کروزی در اثر تماس بدن حشره با مدفوع حیوان و سپس نیش آن حشره، به انسان سرایت می‌کند. علائمی مانند تب، خستگی، درد، سردرد، بروز جوش، کاهش اشتها، اسهال، استفراغ و تورم پلک به سرعت بروز می‌کند و در صورت درمان نشدن، ممکن است منجر به مشکلات قلبی و روده‌ای شود. پزشکان این انگل را با تجویز دارو از بین می‌برند.

پلاسمودیوم فالسیپاروم (P.Falciparum)

بعضی از پشه‌ها با انتقال این انگل، باعث سرایت بیماری مالاریا می‌شوند. این بیماری بیش از هر نوع دیگری منجر به مرگ افراد می‌شود. علائم این بیماری شامل تب، لرز و گاهی‌اوقات حالت تهوع یا استفراغ و مشابه با بیماری آنفلوآنزا است. بنابراین، پزشکان برای تشخیص بیماری، خون افراد را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند. درمان به موقع، بهترین راهکار مقابله با این بیماری است.

کرم درمانی

اگرچه انگل‌ها اغلب برای سلامتی انسان مضر است، اما برخی محققان در پی استفاده از مزایای آن‌ها هستند. نتایج مطالعات "کرم درمانی" که در آن تخم‌های انگل برای درمان بیماری توسط بیماران بلعیده می‌شود، نشان می‌دهد که این روش به تسکین علائم کولیت، بیماری کرون، دیابت نوع ۱ و آسم کمک می‌کند.

کد خبر 415923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.