بیماری‌های قلبی+ علائم و روش‌های درمان

بیماری‌های قلبی، طیف وسیعی از مشکلات مرتبط با قلب مانند بیماری عروق کرونر، مشکلات ریتم قلب (آریتمی) و نقایص مادرزادی قلب را در بر می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی برای اغلب افراد یادآور حمله قلبی است. اما این اصطلاح شامل چندین بیماری می‌شود که به قلب صدمه می‌زند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‎‌کند. این بیماری‌ها شامل بیماری عروق کرونری، آریتمی، کاردیومیوپاتی (بیماری ماهیچه قلب) و نارسایی قلبی است. در ادامه با بعضی از علائم هشدار دهنده هر یک از این بیماری‌ها و نحوه درمان آن‌ها آشنا می‌شویم:

گرفتگی عروق

تجمع پلاک چسبنده (چربی و کلسترول) شریان‌های قلب را باریک و عبور خون را از آن‌ها را دشوار می‌کند. بسیاری از افراد قبل از گرفتگی شریان و ایجاد حمله قلبی، از مشکل خود خبر ندارند. اما گاهی مبتلایان به بیماری عروق کرونر، علائم هشدار دهنده‌ای مانند درد مکرر قفسه‌سینه یا آنژین را تجربه می‌کنند.

علت وقوع حمله قلبی چیست؟

قسمت بیرونی پلاک، سخت و داخل آن نرم است. گاهی‌ اوقات پوسته سخت بیرونی شکاف برمی‌دارد و سپس لخته خون تشکیل می‌شود. اگر این لخته شریان را به‌طور کامل مسدود کند، جریان خون‌رسانی به بخشی از قلب را متوقف می‌کند. خون حامل اکسیژن است و کمبود این عنصر حیاتی می‌تواند به سرعت به این عضو آسیب بزند و احتمالاً منجر به مرگ افراد شود. این حمله به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد و مستلزم امداد فوری پزشکی است.

نشانه‌های حمله قلبی چیست؟

درد یا فشار در قفسه‌سینه، ناراحتی در قسمت پشت، فک، گلو یا بازو، حالت تهوع، سوء هاضمه یا سوزش قلب، ضعف، اضطراب یا تنگی‌نفس، ضربان قلب سریع یا نامنظم از نشانه‌های حمله قلبی است. مشاهده این علائم اگرچه به میزان خفیف هم باشد نیازمند اقدام فوری پزشکی است.

علائم حمله قلبی در زنان

حمله قلبی در زنان همیشه با احساس درد در قفسه سینه همراه نیست. آن‌ها در مقایسه با مردان، به احتمال بیشتری دچار سوزش معده یا تپش قلب می‌شوند، اشتهای خود را از دست می‌دهند، سرفه می‌کنند یا احساس خستگی و ضعف دارند. این علائم را نادیده نگیرید. هرچه مدت بیشتری درمان را به تعویق بیندازید، آسیب بیشتری به قلب وارد می‌شود.

سریع وارد عمل شوید

اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، حتی اگر مطمئن نیستید، فوراً با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. صبر کردن برای ایجاد احساس بهتر جایز نیست. از رانندگی در این وضعیت خودداری کنید. واکنش سریع به این شرایط می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

ضربان قلب نامنظم

قلب به دلیل تکانه‌های الکتریکی تپش دارد، اما این تکانه‌ها ممکن است از ریتم خارج شود. آریتمی باعث کند شدن یا تغییر ضربان قلب می‌شود. این وضعیت غالباً بی‌خطر بوده و به سرعت بهبود می‌یابد، اما بعضی از انواع آن ممکن است بر جریان خون تأثیر بگذارد و آسیب‌های جدی بر بدن وارد کند. در صورت مشاهده هر مورد غیرعادی باید به پزشک مراجعه کرد.

بیماری ماهیچه‌های قلب

عضله قلب غیرطبیعی یا کاردیومیوپاتی باعث ایجاد مشکل در پمپاژ و انتقال خون به بقیه قسمت‌های بدن می‌شود. با گذشت زمان، بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت می‌تواند باعث خطرناک شدن این وضعیت شود که ممکن است به نارسایی قلبی منجر شود.

نارسایی قلبی

این بیماری به معنای از کار افتادن قلب نیست. بلکه بدین معنی است که این اندام نمی‌تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن پمپاژ کند. بنابراین با گذشت زمان، قلب بزرگ‌تر می‌شود و سریع‌تر پمپ می‌کند. این امر باعث ضعف ماهیچه قلب و کاهش بیشتر جریان خون می‌شود و همین مسئله بر مشکل می‌افزاید. در بیشتر موارد نارسایی قلبی نتیجه بیماری عروق کرونر و حملات قلبی است.

زندگی با بیماری قلبی

بیشتر یماری‌های قلبی مزمن است. در ابتدا علائم به سختی قابل مشاهده بوده و ممکن است زندگی روزمره را مختل نکند، اما اگر نادیده گرفته شوند، وضعیت بدتر می‌شود. تنگی‌ نفس یا احساس خستگی از نشانه‌های نقص در عملکرد قلب است. ورم شکم، مچ پا، پا یا ران را جدی بگیرید. در بسیاری موارد درمان طولانی‌مدت می‌تواند به کنترل شرایط کمک کند. مصرف دارو، تغییر شیوه زندگی، جراحی یا پیوند نیز برای مقابله با نارسایی قلبی مؤثر است.

مصرف داروها

بعضی از داروهایی که تجویز می‌شوند برای درمان بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، فشار خون، ضربان قلب یا سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. بعضی دیگر ریتم‌های نامنظم را تنظیم می‌کند یا از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند. اگر قلب از پیش آسیب دیده باشد، بعضی داروهای دیگر می‌تواند در پمپاژ خون به قلب کمک کند.

کد خبر 415922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.