۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
تراشه‌ رایانه‌ای که بو می‌کشد!

شرکت اینتل در تلاش برای تولید یک تراشه رایانه‌ای است که بتواند بعضی فعالیت‌های مغز را تقلید کند و مانند انسان‌ها و حیوانات بو بکشد.


به گزارش خبرنگار ایمنا، شیائومی، سومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند، رونمایی از گلکسی ای ۴۱ با دوربین سه گانه , تراشه‌های رایانه‌ای که بو کشیدن را یاد می‌گیرند را در بسته خبری تکنولوژی بخوانید:

شیائومی عنوان سومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند را کسب کرد

آمارها نشان می‌دهد شیائومی با پیشی گرفتن از هواوی توانسته است به سومین و بزرگ‌ترین سازنده گوشی هوشمند تبدیل شود. سامسونگ و اپل مدت‌ها است، جایگاه اول و دوم شرکت‌های پرفروش سازنده گوشی هوشمند را ازآنِ خود کرده‌اند؛ هواوی نیز مدتی جایگاه سوم را دراختیار داشت، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این شرکت چینی جایگاه سوم را به رقیب هم‌وطن خود شیائومی واگذار کرده است.

شیائومی‌توانسته است با فروش بیشتر گوشی هوشمند در فوریه ۲۰۲۰، اولین‌بار از هواوی پیشی گیرد و جایگاه سوم را به‌دست آورد. شیائومی شش میلیون گوشی هوشمند فروخته و هواوی نیز با فروش ۵.۵ میلیون به جایگاه چهارم سقوط کرده است. در آمار شرکت‌های شیائومی و هواوی می‌توان افت فروش را درمقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ مشاهده کرد؛ تحلیلگران معتقد هستند شیوع بیماری کرونا دلیل اصلی این افت فروش است. در ژانویه ۲۰۲۰ هواوی توانست ۲.۱۲ میلیون و شیائومی بیش از ۱۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند بفروشد.

فروش هواوی در فوریه ۲۰۲۰ درمقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ با افت ۷۰ درصدی همراه بوده است. البته فروش شیائومی نیز درمقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و در آمار منتشرشده به افت کلی فروش گوشی هوشمند در فوریه ۲۰۲۰ درمقایسه با همین باز زمانی در سال ۲۰۱۹ اشاره شده است. شرکت‌های بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند توانسته‌اند در فوریه ۲۰۲۰ بیش از ۶۲ میلیون دستگاه بفروشند که درمقایسه با فوریه ۲۰۱۹، افت ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در فوریه ۲۰۲۰ شرکت سامسونگ توانسته است، ۲.۱۸ میلیون و اپل ۱۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند بفروشد. تحلیلگران معتقد هستند دلیل کاهش فروش محصولات هواوی علاوه بر شیوع بیماری کرونا، تحریم‌های سختگیرانه ایالات متحده است. دولت آمریکا به شرکت‌های آمریکایی دستور داده است با هواوی همکاری نکنند که در این زمینه گوگل نیز از تحریم‌ها پیروی کرده و به دستگاه‌های ساخت هواوی اجازه نمی‌دهد از سرویس‌هایی نظیر گوگل اپ استفاده کند.

به نظر می‌رسد شیائومی از این فرصت استفاده کرده و توانسته است با عرضه محصولاتی با قیمت‌های رقابتی، در مقایسه با هواوی، سهم بیشتری از بازار کسب کند،؛ دلیل اصلی افت فروش محصولات در چین را می‌توان بیماری کرونا دانست، در حالی که به‌ نظر می‌رسد اوضاع در کشور چین رو به بهبود گذاشته، اوضاع در بازارهای غرب رو به وخامت است.

گلکسی ای ۴۱ با دوربین سه گانه رونمایی شد

بعد از چند بار نشت اطلاعات در مورد گوشی گلکسی ای ۴۱ در فضای مجازی سرانجام رونمایی رسمی از این گوشی در ژاپن انجام شد؛ فروش انبوه این گوشی برای ژوئن سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و کاربران علاقمند به گلکسی ای ۴۱ باید تا پایان بهار منتظر بمانند. این گوشی که نمونه به روز شده گوشی گلکسی ای ۴۰ محسوب می‌شود، مجهز به نمایشگر ۶.۱ اینچی تمام اچ دی از نوع فوق امولد بوده و یک دوربین قدرتمند ۲۵ مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی نیز برای گوشی مذکور پیش بینی شده است.

یک حسگر اثرانگشت در زیر صفحه این گوشی قرار گرفته است. دوربین سه گانه این گوشی متشکل از یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض هشت مگاپیکسلی و دوربین عمق سنج پنج مگاپیکسلی است. در این گوشی از تراشه هلیو پی، ۶۵. ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است. باتری این گوشی سه هزار و ۵۰۰ میلی آمپری بوده و از فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند. یکی از مزایای گلکسی ای ۴۱، مقاومت بالا در برابر گرد و خاک و سقوط در آب و همچنین بهره مندی از گواهینامه IP68 است،. این گوشی از سیستم عامل اندروید ۱۰ بهره می‌برد.

تراشه‌های رایانه‌ای بو کشیدن را یاد می‌گیرند

شرکت اینتل در حال تلاش برای تولید یک تراشه رایانه‌ای است که بتواند بعضی از فعالیت‌های مغز را تقلید کند و مانند انسان‌ها و حیوانات بو بکشد. محققان شرکت اینتل با همکاری پژوهشگران دانشگاه "کورنل" در حال ابداع الگوریتم ریاضی منحصر به فردی هستند که بو کشیدن را برای تراشه‌های رایانه‌ای ممکن کند. این محققان امیدوار هستند با بررسی سیستم بویایی بعضی حیوانات و برآورد فعالیت الکتریکی مغز آن‌ها در زمان بو کشیدن، بتوانند سیستم مذکور را در آینده نزدیک ابداع کنند؛ الگوریتم مذکور به صورت خودآموز طراحی می‌شود تا تراشه رایانه‌ای یادشده به طور خودکار فرایند بو کشیدن را انجام دهد.

این تراشه که فعلاً Loihi نام گرفته است، با استفاده از ۷۲ حسگر شیمیایی و جمع آوری داده‌های مربوط به آنها تولید می‌شود و می‌تواند در گام اول ۱۰ نوع بوی مختلف را تشخیص دهد؛ انتظار می‌رود تعداد این بوهای قابل درک به تدریج افزایش یابد. در آینده با استفاده از این تراشه می‌توان روبات‌هایی تولید کرد که در حوزه‌های مختلف مانند امداد و نجات، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، کنترل کیفیت، پزشکی و داروسازی، تغذیه و صنایع غذایی و … کاربرد داشته باشند.

مریخ نورد ناسا آماده سفر به مریخ شد

سازمان ناسا کار نصب اجزا و آزمایش بخش‌های نهایی مریخ نورد پشتکار خود را که قبلاً به مریخ نورد ۲۰۲۰ مشهور بود، تقریباً به پایان رسانده است. قرار است مریخ نورد پشتکار بعد از رسیدن به این سیاره سرخ رنگ، فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی مفصلی را در سطح مریخ انجام دهد. از جمله آخرین بخش‌های تحت آزمایش این مریخ نورد می‌توان به سیستم سیم کشی برقی آن اشاره کرد. برای تکمیل این پروژه، لوله‌هایی بر روی مریخ نورد مذکور نصب خواهد شود که وظیفه آن‌ها نگهداری نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح مریخ است.

نمونه‌های یادشده در بازگشت مریخ نورد پشتکار به کره زمین، تجزیه و تحلیل می‌شوند. این مریخ نورد دارای هفت موتور است و سه هزار بخش مختلف برای آن در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به یک بازوی روباتیک پیشرفته اشاره کرد. بازوی رباتیک مذکور نمونه‌هایی از سنگ‌های سطح مریخ را جمع‌آوری کرده و بعد از مهر و موم کردن در داخل یک قوطی، آن‌ها را به زمین منتقل می‌کند؛ تعدادی از این سنگ‌ها با استفاده از یک مته از زیر سطح مریخ جمع‌آوری خواهند شد.

رونمایی از گوشی نسل پنجم نوکیا با ۴ دوربین

شرکت "اچ ام دی گلوبال" از تولید گوشی نسل پنجم نوکیا ۸.۳ خبر داده که امکانات زیادی دارد و در مقایسه با گوشی‌های مشابه حدود ۴۰۰ دلار ارزان‌تر است. این شرکت فنلاندی که از سال ۲۰۱۶ برند تجاری نوکیا را در مالکیت خود دارد، مدعی است نوکیا ۸.۳، به علت سازگاری با طیف‌های فرکانسی بسیار متنوع از قابلیت رومینگ بسیار مناسبی برخوردار است و از همین رو با شبکه‌های نسل پنجم اپراتورهای مختلف در سراسر جهان سازگار خواهد بود.

قرار است فروش عمومی این گوشی از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شود. در گوشی یادشده از پردازنده ۷۶۵ جی اسنپ دراگون استفاده شده است؛ این تراشه تازه تولید از جمله اولین تولیدات کوالکوم است که با استاندارد مخابراتی نسل پنجم سازگاری دارد. حجم اندک و قابلیت‌های فراوان از جمله مزایای این گوشی است. نسل پنجم نوکیا دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم است که این رقم به هشت گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه قابل افزایش است.

با نصب کارت حافظه اضافی، مقدار حافظه این گوشی به ۴۰۰ گیگابایت می‌رسد، نمایشگر فوق دقیق ۶.۸۱ اینچی با پشتیبانی از فناوری اچ دی آر ۱۰، از دیگر مزایای این گوشی است. دوربین اصلی نسل پنجم نوکیا از دقت ۶۴ مگاپیکسلی برخوردار بوده و دو دوربین عمق سنج و ماکروی این گوشی نیز دارای دقت دو مگاپیکسلی است. دوربین چهارم با دقت ۱۲ مگاپیکسل نیز برای افزایش کیفیت پیکسل‌های هر عکس در نظر گرفته شده است. این دوربین به تهیه ویدئوهای فوق دقیق باکیفیت در تاریکی شب کمک می‌کند. با این گوشی می‌توان ویدئوهایی با دقت ۶۰ فریم در ثانیه تهیه کرد.

کد خبر 415918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.