جولان شکارچی ها در روزهای کرونایی

نجات ۲۵ باکلان در نمکزارهای دریاچه بختگان، دستگیری تیم شکارچی ها در پناهگاه خارو اردستان، تعطیلی موزه تنوع زیستی پارک پردیسان و علت مرگ بیش از ۴۴ هزار پرنده در میانکاله از زبان عیسی کلانتری برخی از عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در نخستین روز سال ۹۹ است.

به گزارش ایمنا، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران از حضور شکارچیان متخلف در روزهای کرونایی در عرصه‌های طبیعی خبر داد و گفت: کرونا همانند سایر مشاغل به معضلی تبدیل شده است. معضل ما حضور افراد جهت حفاظت از مناطق است چراکه نمی‌توانیم دورکاری کنیم. او افزود: با این حال مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات را در اختیار نیروها قرار داده‌ایم و توزیع کرده‌ایم.

خویشتن‌دار در رابطه با ابتلاء نیروهای محیط‌بان به کرونا بیان کرد: گزارشی مبنی بر ابتلاء نیروهای اجرایی به کرونا به دست ما نرسیده و تاکنون مشکلی نداشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در خصوص کاهش حضور شکارچیان در عرصه‌های طبیعی به خاطر وجود کرونا گفت: شکارچیان همیشه و همه جا هستند و بحث کرونا سبب کاهش حضورشان نشده و همچنان در عرصه‌های طبیعی حضور دارند و شاهد تخلفات‌شان هستیم.

ابراز نگرانی کارشناس محیط زیست از بازار داغ خرید و فروش مارها

کارشناس اداره کل محیط زیست یزد با بیان اینکه یزد سرزمین متنوع مارهای ایران است، از تهدید این گونه‌ها با داغ شدن بازار خرید و فروش آنها به ویژه در ایام عید ابراز نگرانی کرد.

مهدی زارع خورمیزی با تاکید بر اینکه حیات وحش قابل خرید و فروش نیست، گفت: متأسفانه در سال به ویژه ایام نوروز برخی از مارهای بومی سمی و غیرسمی زنده گیری و به صورت قاچاق از طبیعت و اقلیم خود خارج و برای فروش به مناطق دیگر انتقال داده می‌شوند.

به گفته وی، در این میان خرید و فروش مارهای آبی، سمندرها و لاک‌پشت‌ها برای نگهداری در آکواریوم‌های خانگی بیشتر به چشم می‌آید ولی در واقع این مسئله به پیکره طبیعت و حیات وحش صدمه بزرگی وارد می‌کند.

این کارشناس محیط زیست از تنوع خزندگان به ویژه مارها در استان یزد یاد کرد و گفت: حدود ۲۰ گونه مار تاکنون در استان جمع آوری و شناسایی شده که مارهای بسیار زیبا، شگفت انگیز و در اندازه‌های متفاوت هستند.

تعطیلی موزه تنوع زیستی پارک پردیسان تا اطلاع ثانوی

محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کروناویروس و مصوبه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در خصوص جلوگیری از انتشار کروناویروس و اهتمام دولت برای مهار این ویروس اعلام کرد: موزه تنوع زیستی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

علت مرگ پرندگان تالاب میانکاله

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ پرندگان تالاب میانکاله گفت: تنها مرجعی که طبق قانون باید در این زمینه اظهار نظر کند سازمان دامپزشکی است سازمان دامپزشکی نظر خود سم بوتولیسم اعلام کرده است. شرایط در این تالاب بی هوازی شده و در این شرایط این میکروب شروع به تولید کرده که بسیار کشنده است. به این صورت که هر نانوگرم آن پنج نفر را می‌تواند بکشد. یعنی ۲ کیلو از این سم توانایی کشتن ۱۰ میلیارد انسان را دارد.

۴۴ هزار پرنده در تالاب میانکاله تلف شدند

کلانتری گفت: پرنده وقتی شروع به غذا خوردن داخل تالاب می‌کند این میکروب‌ها را هم می‌خورد و وقتی آن‌ها را می‌خورد فلج می‌شود و بعد داخل آب خفه می‌شود. الان بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها مهاجرت کرده‌اند و از تالاب میانکاله رفته‌اند. در این تالاب ۴۳ تا ۴۴ هزار پرنده را از دست دادیم. این اتفاقات در اغلب مناطق کشور می‌افتد.

وی در خصوص تالاب انزلی و دیگر تالاب‌ها که برخی در حال خشک کردن و استحصال زمین هستند، نیز گفت: اجازه نمی‌دهیم به حریم تالاب تجاوز کنند و این استحصال خارج محدوده تالاب هستند و محیط بانان برخورد می‌کردند.

نجات ۲۵ قطعه پرنده باکلان در نمک زارهای دریاچه بختگان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست استهبان از نجات ۲۵ قطعه پرنده «باکلان» که در حاشیه یکی از جزایر تالاب بختگان در نمک‌زارهای دریاچه گیر افتاده بودند، خبر داد.

صفایی افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست استهبان و بختگان بعد از نجات این پرندگان، نمونه گیری توسط دامپزشکی و نداشتن علائم خاصی از بیماری به محیط‌بانی انتقال، آنان را شستشو و تیمار کرده و بعد از اطمینان از سلامت‌شان در آبگیر طبیعی آب شیرین رهاسازی و اقدام به تغذیه دستی آنان کردند.

وی گفت: این پرندگان در مسیر مهاجرت، تالاب شور بختگان را برای استراحت انتخاب کردند و به دلیل نبود غذا و کریستاله شدن نمک روی بال‌هایشان توان پرواز را از دست داده بودند.

رهاسازی یک قلاده گربه وحشی در پناهگاه بختگان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان استهبان از رها سازی یک قلاده گربه وحشی که در روستای حاشیه بختگان در تله گرفتار شده بود، خبر داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان استهبان گفت: یک قلاده گربه وحشی که متأسفانه در تله‌ای در روستای حاشیه بختگان گرفتار شده بود، بلا فاصله توسط محیط بانان و با همکاری آتش نشانی استهبان، از تله آزاد شد.

صفایی افزود: پس از تیمار ومهیا شدن شرایط بازگشت به طبیعت، در پناهگاه بختگان، رهاسازی شد.

کشف ۴۱ قبضه سلاح قاچاق از متخلفان شکار در قزوین

مهدی طاهری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از ابتدای امسال تاکنون مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان در حین گشت و کنترل در مناطق چهارگانه و زیستگاه‌های حیات وحش موفق به کشف و ضبط ۴۱ قبضه سلاح شکاری و جنگی غیر مجاز از متخلفان شکار شدند.

طاهری افزود: پرونده همه متهمان به مراجع قضائی ارسال شده است و با متخلفان برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

وی گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان به صورت مستمر مخصوصاً در ایام عید نوروز به صورت شبانه روزی برای پایش از محیط زیست و محیط‌های طبیعی اقدام و با متخلفان برابرقانون برخورد می‌کنند.

۵ شکارچی متخلف در منطقه خارو اردستان دستگیر شدند

حسین شواخی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اردستان از دستگیری پنج شکارچی متخلف در پناهگاه خارو اردستان خبر داد و گفت: از متخلفان لاشه چهار رأس شکار، توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان کشف و ضبط شد؛ این کشفیات صورت جلسه و پرونده متخلفین برای بررسی بیشتر به مراجع قضائی شهرستان ارسال شد و در حال رسیدگی است.

کد خبر 415734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.