کدام روش درمان ناباروری برای شما مناسب است؟

اکثر زوج‌ها پس از یک سال ناموفق برای فرزندآوری باید به پزشک مراجعه کنند. این زمان برای زنان بالای ۳۵ سال یا آن‌هایی که دارای سیکل قاعدگی نامنظم هستند، ۶ ماه پس از اقدام به بارداری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سراسر جهان، بیش از سه میلیون نوزاد از طریق لقاح آزمایشگاهی یا IVF متولد شده‌اند. سایر درمان‌های ناباروری نیز موفق بوده و برای حداقل نیمی از زوج‌ها موثر واقع می‌شود. در ادامه با بعضی از دلایل ناباروری و راهکارهای درمان آنها آشنا می‌شویم:

دلایل اصلی ناباروری در مردان و زنان

پایین بودن تعداد اسپرم، حرکت ضعیف اسپرم، شکل غیرطبیعی اسپرم و انسداد مجراهای اسپرم، بعضی از دلایل ناباروری در مردان است. ‏تخمک‌گذاری نامنظم (تخمدان‌هایی که به طور منظم تخمک آزاد نمی‌کند)، انسداد لوله‌های فالوپ و وجود مشکلاتی در رحم یا دهانه آن، شایع‌ترین علل ناباروری در زنان محسوب می‌شود.

بارداری با مصرف دارو

در صورت وجود مشکل در تخمک‌گذاری، مصرف دارو می‌تواند در آزاد کردن تخمک از تخمدان‌ها مؤثر باشد. رایج‌ترین دارو برای این مشکل "کلومیفن" است. تقریباً نیمی از زنانی که این دارو را مصرف می‌کنند، معمولاً در طی سه دوره مصرف باردار می‌شوند. اما احتمال دوقلوزایی در آن‌ها افزایش می‌یابد، زیرا مصرف این دارو باعث می‌شود تخمدان‌ها در هر زمان بیش از یک تخمک آزاد کنند.

کدام روش درمان ناباروری برای شما مناسب است؟

هورمون‌های تزریقی

اگر فرد بعد از مصرف کلومیفن به مدت سه تا ۶ ماه باردار نشود، ممکن است پزشک برای کمک به تخمک‎‌گذاری، تزریق هورمون باروری را توصیه کند. طیف گسترده‌ای از داروهای مؤثر وجود دارد. حدود نیمی از زنانی که از این روش استفاده می‌کنند، باردار می‌شوند. این داروها همچنین احتمال دوقلوزایی یا بیشتر را افزایش می‌دهد.

جراحی برای رفع انسداد لوله‌های فالوپ

گاهی، جای زخم‌ها مانع از عبور تخمک‌ها در لوله‌های فالوپ می‌شود. این وضعیت ممکن است در صورت ابتلا به بیماری آندومتریوز یا داشتن سابقه عفونت‌های لگنی یا جراحی رخ دهد. پزشکان می‌توانند با کمک جراحی این بافت اسکار را برطرف کنند و بدین ترتیب احتمال باروری را افزایش دهند.

تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI)

تلقیح داخل رحمی اسپرم، یک روش موثر برای درمان بسیاری از مشکلات باروری است. پزشکان در زمان تخمک‌گذاری، اسپرم را داخل رحم قرار می‌دهند، اما وارد تخمک نمی‌کنند. این نوع باروری نیز ممکن است نیاز به مصرف دارو برای تحریک تخمک‌گذاری داشته باشد. تلقیح داخل رحمی اسپرم نسبت به IVF (لقاح آزمایشگاهی) ارزان‌تر و ساده‌تر، اما احتمال بارداری آن بسیار پایین‌تر است.

کدام روش درمان ناباروری برای شما مناسب است؟

اهدای اسپرم

اهدای اسپرم، نوعی روش درمان ناباروری مردان است. احتمال بارداری در این روش بیش از ۸۰ درصد است. گاهی والدین برای حصول اطمینان از انتخاب فرزندی که با پدر هیچ ارتباط بیولوژیکی ندارد، نیاز به مشاوره دارند.

لقاح آزمایشگاهی (IVF)

وقتی سایر روش‌های ناباروری مؤثر واقع نشود، این گزینه امیدوار کننده است. در این روش تخمک و اسپرم در یک محیط آزمایشگاهی به ‎طور مستقیم با یکدیگر ادغام می‌شود. سپس پزشکان جنین‌های در حال رشد را در رحم مادر قرار می‌دهند. این روش اغلب پرهزینه است. در سال ۲۰۱۲ میزان بارداری در هر دوره IVF بین ۱۰ درصد (در زنان ۴۳ تا ۴۴ ساله) تا ۴۷ درصد (برای زنان زیر ۳۵ سال) بود.

ICSI چیست؟

پزشکان می‌توانند در محیط آزمایشگاهی اسپرم را مستقیماً درون تخمک تزریق کنند. زمانی‌که تعداد اسپرم‌های مرد بسیار اندک باشد یا اسپرم به خوبی حرکت نمی‌کند، این تکنیک موسوم به ICSI (تزریق اسپرم داخل سلولی) مؤثر واقع می‌شود. پس از آماده‌شدن تخمک بارور، از طریق فرایند طبیعی IVF وارد رحم زن می‌شود.

کدام روش درمان ناباروری برای شما مناسب است؟

IVF با تخمک اهدایی

در سن ۴۰ سالگی که کیفیت تخمک زنان ضعیف است یا در صورتی‌که فرد در دوره‌های قبلی IVF موفق نبوده باشد، می‌تواند از تخمک اهدایی برای بارداری استفاده کند. این روش شامل ترکیب اسپرم با تخمک‌های اهدا شده از زنان دیگر است. اگر این روش مؤثر باشد، مادر کودکی را در رحم خود می‌پروراند که از نظر بیولوژیکی با همسرش مرتبط است، اما با خود مادر ارتباط ندارد.

خطرات روشIVF چیست؟

برای افزایش احتمال موفقیت‬ این روش، ممکن است‬ پزشک دو یا چهار جنین را به‬ ‎طور همزمان انتقال دهد. این امر بدان معنی است که مادر ممکن است ‬ فرزندان‬ دوقلو، سه‎‬ قلو یا حتی چهارقلو باردار شود. حاملگی بیش از یک جنین‬ باعث‬ افزایش‬ خطر سقط، کم‏‌خونی، فشار خون بالا و سایر عوارض می‌شود. ‬ همچنین این کار احتمال تولد زودرس را نیز افزایش می‌دهد.

IVF با انتقال بلاستوسیست

در روش مرسوم IVF، پزشکان جنین را هنگام رسیدن به مرحله دو تا هشت سلولی، به رحم مادر منتقل می‌کنند، اما در این روش ابتدا جنین‌ها به مدت پنج روز رشد می‌کنند که پزشکان این جنین‌ها را بلاستوسیست می‌نامند. آن‌ها یک یا دو عدد از سالم‌ترین جنین‌ها را برای انتقال به رحم انتخاب می‌کنند. این امر احتمال بارداری سه‌قلویی را برطرف کرده و همچنان سطح موفقیت بالا را حفظ می‌کند.

کدام روش درمان ناباروری برای شما مناسب است؟

اهدا‎ کننده جنین

اگر روشIVF برای بارداری موفقیت‎‌آمیز نبوده یا گزینه کم هزینه‌تری باشد، می‌توان استفاده از جنین‌های اهدایی را در نظر گرفت. هزینه‌های این نوع انتقال، کمتر از IVF مرسوم یا IVF با تخمک اهدایی است. در صورت بارداری، کودک با هیچ‌یک از دو والد ین ارتباط بیولوژیکی نخواهد داشت.

رحم اجاره‌ای چیست؟

در صورت انتخاب این گزینه، فرد دیگری موافقت می‌کند "رحم خود را جایگزین رحم مادر کند" یا فرزند دیگری را در رحم خود پرورش بدهد. در این روش متخصصان برای تشکیل جنین از تخمک و اسپرم والدین حقیقیIVF استفاده می‌کنند. رحم جایگزین بعد از IVF، دوران بارداری را پشت سر می‌گذارد. این کودک، فرزند بیولوژیکی والدین اصلی خواهد بود.

انتخاب کلینیک باروری

در مورد روش‌ها و هزینه‎ درمان ناباروری بسیار تحقیق کنید و مطمئن شوید که این مراکز آخرین تکنیک‌ها را ارائه می‌کنند. لیستی از میزان موفقیت روش IVF در بعضی از کلینیک‌ها نگهداری می‌شود، اما ذهن خود را درگیر اعداد و ارقام نکنید. درمان ناباروری، روندی طولانی‎‌مدت است و شما قرار است با انتخاب خود احساس راحتی کنید.

کدام روش درمان ناباروری برای شما مناسب است؟

راه‌های طبیعی برای افزایش احتمال بارداری

چندین تغییر در سبک زندگی می‌تواند در افزایش باروری افراد مؤثر باشد. یکی از این تغییرات، ترک سیگار است. سیگار کشیدن باعث کاهش باروری مردان و زنان می‌شود. مطابق یافته‌های یک مطالعه‌، تعداد اسپرم مردانی که اعتیاد به تنباکو را ترک کردند، ۸۰۰ درصد افزایش یافت. همچنین رژیم غذایی افراد نیز باید سالم باشد. می‌توان از پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌ها سؤال کرد. بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز احتمال بارداری را افزایش می‌دهند.

طب سوزنی به افزایش باروری کمک می‌کند؟

اکنون برخی از زوج‌ها برای مقابله با ناباروری سعی در امتحان طب سنتی چینی دارند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم و بهبود جریان خون به رحم، ممکن است تخمک‎‌گذاری نامنظم را تنظیم کرده و به افزایش میزان موفقیت IVF کمک کند.

اگر درمان ناباروری، فشار جسمی، عاطفی یا مالی بیش از حدی ایجاد می‌کند، بهتر است گزینه‌های دیگری را در نظر بگیریم. بسیاری از زوج‌ها زندگی بدون فرزند را رضایت‌بخش می‌یابند و برخی دیگر تصمیم می‌گیرند خانواده خود را از طریق فرزندخواندگی توسعه دهند.

کد خبر 415401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.