کرونا تهدید جدی برای سلامتی مادران باردار

متخصصان معتقدند، احتمالاً ویروس کرونا از آن دسته ویروس‌هایی است که نمی‌تواند از جفت عبور کند و شاید به همین علت هنوز گزارشی در ارتباط با آلوده شدن جنین از طریق مادر گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا کرونا ویروس رمق همه را گرفته و در این واپسین روزهای زمستان زندگی را مختل کرده است، ذره‌ای میکروسکوپی که تا میزبان زنده نباشد، نمی‌تواند زنده بماند، جان، روح، مال انسان‌ها را نشانه گرفته است، در این روزها که باید در انتظار بهار، قلبمان تندتر از قبل بتپد، کرونا هر روز تپش چندین قلب را کند و کندتر می‌کند، می‌خواستیم سیاهی زمستان را با سرسبزی بهار فراموش کنیم که این ویروس چموش و سرکش از راه رسید و هراسش همه را درگیر خود کرد، یکی جشن عروسی‌اش بهم خورد، یکی از آزمون سرنوشت‌ساز زندگی اش جا ماند، دیگری که با آمدن کرونا طوفان رکود بیشتر از قبل چرخ صنعت‌اش را نیمه جان کرده است، هر چه از دلهره و نگرانی‌های مردم این روزها بگویی بازهم کم است.

اما نگرانی مادرانی که ماه‌ها انتظار شنیدن صدای کودک خود را کشیده‌اند، قطعاً از بقیه بیشتر است، مادر و کودکی که بی‌دفاع‌تر و ضعیف‌تر از همه در برابر این ویروس ناشناخته و عجیب هستند، ذوق آمدن نوزادی که ممکن است چندین سال انتظار آمدنش را می‌کشیدند، اکنون به هراسی جانگداز تبدیل شده و هر نفس مادری که صدای قلب نوزادش جانی دوباره به او می‌داد، حالا پر شده از نگرانی آلوده شدن به ویروس کرونا! استرسی که برای مادران باردار زهر است، حالا هراس کرونا در هر لحظه به استرس و ترس از سالم نبودن نوزادی تبدیل شده که امید ادامه زندگی و مبارزه با کروناویروس است، چقدر سخت است.

پایان ۹ ماه انتظار پر شود از لحظات هراس‌انگیزی که نفس هر مادری را می‌گیرد، مادری که باید چشم به راه تولد نوزاد عزیزتر از جان باشد، چشمش اشک‌آلود است که نکند، ویروس جانش را بگیرد و لبخند و چشمان زیبای نوزادش را نبیند، مادری که باید فقط به رؤیای در آغوش گرفتن فرزندش بیندیشد، کابوس کرونا خواب را از چشمانش ربوده و نگرانی در چهره او موج می‌زند، نگرانی که تمامی ندارد و با به دنیا آمدن طفل معصومی که نمی‌داند چه در انتظارش است، بیشتر هم می‌شود، مادر که برای اولین بار طعم شیرین مادری را می‌چشد، هزاران سوال بی پاسخ ذهنش را پر از دغدغه‌های بی‌پایان کرده و نمی‌داند که چه باید بکند تا جان خود و عزیزش از شر کرونا ویروس در امان باشد.

تاکنون مورد انتقال کرونا از مادر به جنین گزارش نشده است

فاطمه بحرینی، متخصص زنان و زایمان در خصوص احتمال ابتلای زنان باردار می‌گوید: احتمال درگیری زنان باردار با مسائل کرونا ویروس بیشتر سایر افراد است و در حالت شدیدتر چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال آلوده شدن به کرونا ویروس در آن‌ها بیشتر است و باید به شدت مراقب باشند.

او ادامه می‌دهد: طبق گزارشاتی که از چین به دست آمده، تا کنون این ویروس از مادر به جنین انتقال پیدا نکرده و نگرانی بیشتر برای خود مادر است که اگر درگیر شود، با سیستم ایمنی ضعیفی که دارد، ممکن است جانش به خطر بیفتد و در پی آن جان جنین نیز به خطر خواهد افتاد.

این متخصص زنان و زایمان اضافه می‌کند: احتمال آلوده شدن نوزاد به کرونا ویروس از طریق مادر بعد از زایمان وجود دارد، این آلودگی ممکن است از طریق شیری که نوزاد از مادر می‌خورد و عطسه و یا سرفه مادر که ممکن است در لحظه کنترل نشود، اتفاق بیفتد، اگر مادر به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد، بعد از زایمان اجازه شیردهی به نوزاد را ندارد، اما اگر مادر ناقل باشد و هنوز علامت بیماری در او ظاهر نشده باشد، شیردهی به نوزاد را انجام می‌دهد و این موضوع ممکن است برای نوزاد خطرآفرین باشد، از این نظر که مادر به کرونا ویروس آلوده شده و هنوز خبر ندارد و این بی اطلاعی ممکن است سبب آلوده شدن نوزاد شود.

او با تاکید بر اینکه مادران باردار باید شدیدتر از سایرین موارد لازم مانند شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش و قرار نگرفتن در اجتماع را رعایت کنند، می‌افزاید: تعداد مراقبت‌های زمان بارداری مادران با دستور کشوری به حداقل رسیده تا از تماس آن‌ها با سایر افراد کاسته شود و در منزل بمانند.

بحرینی درباره زایمان در منزل مادران باردار در شرایط بحرانی فعلی می‌گوید: زایمان در منزل به زیرساخت‌های فراوانی نیاز دارد که هنوز در کشور ما فراهم نیست و زایمان رخدادی است که حتی در مواقع نرمال نیز ممکن است، عارضه‌دار شود و اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای بیفتد که نیاز باشد در صورت زایمان در منزل بدون فوت وقت مادر را به بیمارستان منتقل کنیم، پس بهتر است زایمان در بیمارستان انجام شود.

مادران باردار مبتلا که بیشتر از پنج ماه دارند باید به بارداری آن‌ها خاتمه داد

او با اشاره به اینکه برای مادران مبتلا به کووید ۱۹ در اصفهان تدابیری اندیشیده شده است، تصریح می‌کند: مادران باردار مبتلا در بیمارستانی که برای زایمان آن‌ها در نظر گرفته شده است و با شرایط خاص زایمانشان انجام خواهد شد تا نوزاد آن‌ها سالم به دنیا بیاید و زایشگاه‌ها و مادران دیگر نیز آلوده نشوند.

این متخصص زنان و زایمان با توضیح اینکه در هفته گذشته دو مادر باردار مبتلا به کووید ۱۹ در اصفهان زایمان کرده‌اند، می‌گوید: در یکی از زایمان‌ها مادر با حال عمومی خوب و تولد نوزاد کامل زایمان را خاتمه داد و مادر مبتلای دیگر که شرایط خوبی نداشته، بارداری او در پنج ماهگی خاتمه یافته و دوقلوهای او تحت نظر پزشکی هستند.

او با اشاره به اینکه مادران باردار در این وهله باید از مایعات گرم فراوان و مواد پروتئینی استفاده کنند، خاطرنشان می‌کند: زنان باردار باید غذاهایی مصرف کنند که سیستم ایمنی آن‌ها را قوی کند و ضرری برای جنین نداشته باشد، از این رو کار آن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا سخت‌تر از سایرین است، این ویروس بر سیستم تنفسی، کلیه و کبد اثر می‌گذارد و فرقی نمی‌کند که مادر باردار در چه ماهی از بارداری باشد، در هر صورت خطر جدی آن‌ها را تهدید می‌کند و باید به شدت مراقب باشند تا آلوده نشوند.

بحرینی اظهار می‌کند: اگر مادر بارداری در سه ماهه اول به کرونا ویروس جدید مبتلا شود، نیازی به خاتمه دادن به بارداری او نیست، اما اگر مادر بارداری در وضعیت حاد قرار داشته باشد و ماه بارداری او از پنج ماه بیشتر باشد، باید به بارداری او خاتمه دهیم، چرا که حجم ریه با ختم بارداری افزایش می‌یابد و مادری که ریه‌هایش درگیر شده با این اقدام به او کمک خواهد شد.

او درباره استرسی که این روزها پررنگ‌تر از قبل مادران باردار را می‌آزارد، می‌گوید: استرس در هر صورت برای زنان باردار خطرناک است، در شرایط کنونی نیز استرس و فشار روحی بسیار زیادی بر روی مادران باردار است و ترس و نگرانی از ابتلا به کرونا ویروس جدید می‌تواند سبب زایمان زودرس شود.

این متخصص زنان و زایمان با توضیح اینکه استفاده صحیح و بدون افراط از مواد ضدعفونی کننده و گندزدا مشکل خاصی برای زنان باردار ایجاد نمی‌کند، می‌گوید: نکته بسیار مهم دیگری این است که مادر و نوزاد بعد از زایمان نباید در تماس با دیگران قرار بگیرند، چرا که در این دوره که این بیماری ویروسی اپیدمی شده، نوزادان و مادری که تازه زایمان کرده به شدت در معرض خطر قرار دارند و این رعایت باید از جانب خانواده‌ها به شدت رعایت شود.

برخی ویروس‌ها از جفت رد نمی‌شوند

همچنین مهرداد صلاحی، معاون درمان بیمارستان عیسی بن مریم، عضو انجمن مقابله با شیوع کرونا ویروس در استان اصفهان در این خصوص می‌گوید: هنوز ثابت نشده است که این ویروس از مادر به جنین منتقل شود، چرا که برخی ویروس‌ها نمی‌توانند از جفت رد شوند و جنین را آلوده کنند و شاید این ویروس نیز از آن دسته باشد، حتی بررسی‌ها در چین نیز آماری از آلوده شدن جنین به کرونا ویروس جدید از طریق مادر را گزارش نکرده است.

آمار مادران باردار مبتلا به کرونا در بیمارستان عیسی ابن مریم

او ادامه می‌دهد: در بیمارستان‌هایی که برای زایمان مادران مبتلا در نظر گرفته شده است، اتاق‌های مخصوصی دارای امکانات لازم به آن‌ها اختصاص داده شده و در هفته‌های گذشته چند مادر  باردار مبتلا به کووید ۱۹ داشته‌ایم که دو نفر از آن‌ها زایمان کرده‌اند و نوزادان آن‌ها سالم است، یکی دیگر از مادران پنج ماهه بود و وضع مناسبی نداشت و با تلاش کادر درمانی چند روزی است که حالش خوب و مرخص شده است، اما مادر بارداری که حدود ۱۶ هفته داشت، ریه‌هایش به شدت درگیر شده بود و بعد از حدود ۱۱ روز دوام نیاورد و فوت شد.

این عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس شناسی خاطرنشان می‌کند: در زایمان مادران باردار مبتلا به کرونا ویروس کادر درمانی باید به طور کامل پوشیده باشند، چرا که ویروس در ترشحات بدن مانند ادرار، ترشحات وآن نیز ممکن است وجود داشته باشد و حین زایمان اگر کادر درمان تمام موارد لازم را رعایت نکنند، ممکن است از طریق ترشحات آلوده، به کرونا ویروس مبتلا شوند.

او تصریح می‌کند: رسیدگی به زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ بسیار سخت‌تر از سایر افراد است، چرا که برخی داروها ممکن است برای جنین خطر داشته باشد و سیستم ایمنی آن‌ها نیز بسیار ضعیف‌تر از بقیه افراد است و درمان زنان باردار از این نظر حساس‌تر خواهد بود.

صلاحی اضافه می‌کند: زنان باردار به شدت باید مراقب باشند و از افرادی که احتمال ابتلای آن‌ها قوی‌تر است مانند سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت دارند و کسانی که سرما خورده‌اند همچنین از اجتماعات باید دوری کنند و به مکان‌های عمومی و شلوغ نروند، تا جان خود و جنین آن‌ها به خطر نیفتد.

او می‌گوید: زنان باردار از هفته ۲۸ بارداری سیستم ایمنی بدنشان به شدت ضعیف‌تر می‌شود و باید موارد بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند، از خوردن غذای بیرون خودداری نمایند و نکات شستن دست‌ها را به طور جدی رعایت کنند.

کد خبر 415386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    1 0
    عالی بود، اطلاعات خوب و مفیدی را مطرح کرده اید