تحریم‌ها؛ سد راه تنفس بیماران ایرانی

آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران و واکنش های جامعه به یک ویدئوی تخیلی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲۷ اسفندماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «٨ تصمیم برای فرار از آسیب کرونا» به بررسی آخرین وضعیت کرونا در ایران پرداخت و نوشت: تا دوشنبه (۲۶ اسفند) طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، آمار مبتلایان به بیماری کرونا در ایران از مرز ۱۲ هزار نفر گذشت و به عدد ۱۴۹۹۱ نفر رسید، همچنین در این مدت ۸۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و چهارهزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند که روند افزایشی این بیماری در استان‌های خراسان رضوی و اصفهان نگران‌کننده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ از یکشنبه (۲۵ اسفند) تا دوشنبه (۲۶ اسفند) در کشور خبر داد و گفت: «متاسفانه ۱۲۹ نفر در این مدت جان خود را از دست داده‌اند.» در طول زمان مذکور تهران با ۲۰۰ مورد، اصفهان با ۱۱۸ مورد، خوزستان با ۵۳ مورد، مازندران با ۹۶ مورد، گلستان با ۴۲ مورد، یزد با ۵۱ مورد، فارس با ۴۳ مورد، سمنان با ۳۴ مورد جدید بیشترین فراوانی را در میان استان‌های کشور داشته‌اند. همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد که روند بیماری و افراد بستری در استان خراسان رضوی مشهد روبه افزایش است، تعداد قابل توجه افراد مبتلا منشأ خارج از استان دارند، دوستداران امام رضا (ع) از آمدن به مشهد خودداری کنند. نکته امیدوارکننده این آمار در شمار بهبود یافتگان کرونا است، در حالی چهارهزار و ۹۹۶ نفر به شرایط عادی زندگی برگشته‌اند که طبق آمار ایران با ۹/۳۲ درصد بهبودی از بیماری کرونا در رده دوم جهان قرار دارد. کشور چین با ۶۷.۱ درصد بهبودیافته نسبت به مجموع مبتلایان، در رده اول جهان قرار دارد و کشورهای ایتالیا، اسپانیا و کره جنوبی به‌ترتیب با ۱/۹ درصد، ۱/۸ درصد و ۳/۶ درصد بهبود یافته نسبت به تعداد مبتلایان، در رده‌های دوم تا پنجم جای گرفته‌اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابری با احتمال بارش بادمجان» به بررسی واکنش‌های جامعه به یک ویدئوی تخیلی پرداخت و نوشت: اولین ویدئویی که یکشنبه در فضای مجازی منتشر شد بیشتر آدم را یاد انیمیشن پرطرفدار ساخت شرکت سونی پیکچرز انیمیشن می‌انداخت، فیلمی که یک دستگاه ساخته شده توسط انسان، ابرها را برای بارش «کوفته قلقلی» بارو می‌کرد، اما این شباهت کافی نبود تا بتوان باور کرد که بارش بادمجان بر فراز برج میلاد تنها یک حقه ویدئویی یا به زبان دست‌اندرکاران ساخت فیلم‌های هالیوودی جلوه‌های ویژه است. گرچه بارش بادمجان اتفاقی نبود که بتوان آن را باور کرد اما خیلی‌ها حتی رسانه‌های رسمی نیز خبرش را منتشر کردند و به دنبال سرنخی برای کشف حقیقت ماجرا بودند. گویی بارش بادمجان بر فراز آسمان تهران در این سال پر از بحران آنقدرها هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسید، حتی شاید باورپذیرتر از آن بود که هواپیمای مسافربری بر فراز آسمان تهران ساقط شود. روز یکشنبه سه ویدئو کوتاه و جذاب از رویدادی عجیب در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت؛ «از آسمان تهران بادمجان می‌بارد!» هر چند با کمی دقت، استفاده از جلوه‌های ویژه در ویدئوها معلوم بود، اما خلاقیت سازندگان آن‌ها در سناریو باعث شد که برخی این رویداد را باور کنند. با این حال این رویداد، چه از سوی کسانی که جدی گرفته شد و چه آن‌ها که به ساختگی بودن ویدئو اشاره داشتند، باعث شکل‌گیری طنز و شوخی‌های فراوانی شد. هرچند در این میان برخی کانال‌های خبری و رسانه‌ها نیز در ابتدای امر ویدئو را باور کردند و یا بدون احراز صحت آن به بازنشرش دست زدن یا به دنبال اطلاعات بیشتر از مراجع مسئول رفتند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحریم‌ها؛ سد راه تنفس بیماران ایرانی» نوشت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران حالا واکنش کشورهای دیگر را هم برانگیخته است. تحریم‌هایی که به عنوان یک مانع بزرگ در راه کمک‌رسانی به ایران برای مهار کرونا شناخته می‌شود.

حالا که یک ویروس همه‌گیر به جان جهان افتاده و بیش از گذشته به دارو و درمان احساس نیاز شده است، وجود تحریم‌های دارویی نیز در ایران بیش از گذشته احساس می‌شود. در واکنش به این تحریم‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن مخالفت با این تحریم‌ها اظهار کرد: «تحریم‌های آمریکا توان ایران برای مبارزه با کرونا را محدود کرده است. گنگ شوانگ روز دوشنبه در کنفرانس خبری روزانه خود در پکن از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به عنوان تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی یاد کرد و گفت: دولت و مردم ایران در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند و اعمال این تحریم‌ها به طور جدی مبارزه با این بیماری همه‌گیر را کند می‌کند و بر ارسال کمک‌های سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی به ایران تأثیر منفی می‌گذارد.

وی گفت: چین از آمریکا و کشورهای دیگر می‌خواهد هرچه سریع‌تر تحریم‌های مربوط به ایران را لغو کنند از مداخله در تلاش‌های ایران برای جلوگیری و کنترل کرونا جلوگیری و از آسیب‌های بیشتر به اقتصاد ایران و معیشت اساسی مردم خودداری کنند.

گنگ با اشاره به اینکه چین توجه جدی به شیوع کرونا در ایران دارد و در این زمینه با تهران در ارتباط نزدیک است، گفت: چین مواد مورد نیاز ایران مانند کیت‌های آزمایش کرونا را در اختیار تهران قرار داده، تیمی از کارشناسان صلیب سرخ خود را هم برای کمک به ایران اعزام کرده است و همچنان بر اساس نیازهای ایران به ارائه بهترین کمک‌های خود ادامه خواهیم داد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کلید قطع جریان کرونا» نوشت: چگونه می‌توان تاج و تخت کرونا را درهم شکست؟ ویروس کووید -۱۹ (کرونا) جهان‌گیر شده است. کشورهای زیادی با این ویروس دست به گریبان هستند و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. وضعیت به گونه‌ای است که اروپا کانون بحران کرونا شده است و آمریکا برای مقابله با این بیماری اعلام وضعیت اضطراری کرده است. گرفتاری پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در برخورد با این بیماری موفقیت در غلبه بر کرونا را با تردید روبه‌رو کرده است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز یک کلید برای قطع جریان ابتلاء در کرونا وجود دارد. با این تفاوت که کلید قفل کرونا به جای غرب از شرق آسیا می‌آید. فوربس و فایننشال‌تایمز در دو گزارش مستقل تجربه آسیای شرقی در قطع زنجیره ابتلای کرونا را به اشتراک گذاشتند. سیاست‌گذاری در این کشورها موجب شده نرخ مبتلایان سیر نزولی بگیرد و به تعبیر فوربس «دُم» این بیماری بریده شود. در این گزارش‌ها دلایل موفقیت کشورهای آسیای شرقی از جمله کره‌جنوبی، سنگاپور و تایوان در کنار چین مرور شده و از دل آن نسخه‌ای برای کشورهای غربی پیشنهاد شده است. «دنیای اقتصاد» در کنار انعکاس این دو گزارش اقداماتی را که ایران نیز می‌تواند از آن الگو بگیرد، مستند کرده است. از جمله این اقدامات مکمل‌هایی است که برای ماندن مردم در خانه و کاهش ترددها باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

کد خبر 415362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.