احداث نخستین منطقه کربن خنثی جهان در کانادا

ادمونتون، مرکز استان آلبرتا در کشور کانادا، میزبان نخستین منطقه کربن خنثی در جهان است که مقامات رسمی آن اخیرا فروش واحدهای مسکونی به مردم را آغاز کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محلهBlatchford که اولین منطقه کربن خنثی در جهان به شمار می‌رود تنها حدود ۱۰ دقیقه از مرکز شهر ادمونتو ن فاصله دارد. این منطقه انرژی مورد نیاز خود را به طور کامل از منابع تجدیدپذیرتأمین می‌کند و مردم در آن به طور کامل از حمل ونقل پاک برخوردار خواهند بود .مقامات رسمی این منطقه فروش خانه‌های مسکونی Blatchford را به تازگی آغاز کرده‌اند و افراد دوستدار زندگی سالم و پایدار می‌توانند ضمن زندگی در این منطقه فضایی برای کسب‌وکار خود نیز اجاره یا خریداری کنند. منطقه کربن خنثی در ادمونتون فضایی به مساحت بیش از دو میلیون متر مربع را در بر گرفته است و ظرفیت سکونت حدود ۳۰ هزار نفر را دارد.

مرحله اول ساخت‌وساز محله Blatchfordیک پارک زیبا، میدانی بزرگ، یک زمین بازی برای تمام گروه‌های سنی، یک باغ شهری و ومزرعه‌ای وسیع را در برگرفت ه است. معماران در مرحله بعدی یک بازار بزرگ، ایستگاه‌های اتوبوس، فضاهای سبز و دو ایستگاه راه‌آهن شهری را به سازه‌های قبلی اضافه کردند و در مرحله آخر نیز ساخت‌وساز خانه‌های مسکونی و تجاری و همچنین احداث زیرساخت‌هایی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به پایان رسید.

پایداری زیست‌محیطی هدف اصلی سازندگان محله Blatchford به شمار می‌رفت که برای رسیدن به این هدف می‌بایست اصول پایداری در تمام جوانب نظیر حمل‌ونقل، زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و تولید محصولات غذایی در نظر گرفته می‌شد. علاوه‌براین، معمار ان اهداف مقامات رسمی ادمونتون در خصوص بحران‌هایی نظیر تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و داشتن شهری سالم را در حین طراحی محله کربن خنثی به طور جدی مورد توجه قرار دادند.

استراتژی‌های انرژی در طراحی محله Blatchford

طراحان اولین منطقه کربن خنثی در جهان به منظور کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای سه استراتژی مهم یعنی پایستگی انرژی، بازده تبدیل انرژی و منابع انرژی تجدید پذیر را در رأس برنامه‌های خود قرار دادند. سازندگان به منظور ذخیره انرژی مصرفی در سازه‌ها و در حین فرآیند ساخت‌وساز معیارهای خاصی را در نظر گرفتند و تلاش کردند از حداقل انرژی ممکن برای انجام کار خود بهره گیرند. علاوه بر این، این افراد تلاش کردند از امکاناتی نظیر پنجره‌های دوجداره، وسایل برقی کم‌مصرف، عایق‌بندی سازه‌ها و ترموستات‌های هوشمند در ساخت خانه‌های Blatchford استفاده کنند تا اتلاف انرژی در این منطقه را به حداقل برسانند. توجه به برنامه‌های بازیافتی در طول ساخت‌وساز محله برای کاهش مقدار مواد دفن شده در زباله‌دان‌ها نیز از جمله اهدافی بود که به شدت مورد توجه این معماران قرار گرفت.

در مرحله بعدی، یعنی پس از اتمام پروژه، سازندگان یک استراتژی دیگر به نام " سیستم اشتراک انرژی منطقه" را به کار گرفتند تا از این طریق انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش سازه‌ها را مدیریت کنند. در این سیستم وسایل برقی با حداقل میزان تولید کربن جایگزین اجاق گازها و وسایل تصفیه هوای قدیمی در خانه‌ها می‌شود.

آخرین مرحله در استراتژی انرژی در منطقه Blatchford بر منابع انرژی تجدید پذیر نظیر سیستم انرژی زمین‌گرمایی تمرکز می‌کند. این سیستم در زیر سطح زمین قرار می‌گیرد و عملکرد آن به گونه‌ای است که در فصول سرد گرما را از زیر سطح زمین به بالای آن منتقل می‌کند و باعث گرم شدن آن می‌شود، در حالی‌که در فصول سرد گرمای اضافی سطح زمین را دفع و هوایی خنک ایجاد می‌کند. معماران برای انجام این کار، تعداد ۵۷۰ چاه زمین‌گرمایی در زیر برکه‌ای که برای جمع‌آوری آب باران در زیر زمین تعبیه شده است، حفر کرده‌اند.

اگرچه معماران محله Blatchford بیشتر بر استراتژی‌های انرژی برای احداث منطقه‌ای پایدار و سبز تمرکز کرده‌اند، با ا ین حال، احتباس آب و بازیافت مواد زائد نیز به طور جدی در طراحی‌های آن‌ها مورد توجه قرار گرفته شده است. احداث باغ‌های بارانی، مزارع شهری، فضاهای سبز مقاوم در مقابل خشکسالی و سیستم‌هایی برای زدودن آلودگی و گل‌ولای از سطح زمین از جمله مهم‌ترین اقدامات آن‌ها در این زمینه بوده است.

اگرچه مراحل اولیه احداث اولین منطقه کربن خنثی در جهان به اتمام رسیده است و بسیاری از مردم در این منطقه ساکن شده‌اند، بااین‌حال، معماران پیش‌بینی کرده‌اند که تکمیل پروژه بین ۲۰ تا ۲۵ سال طول خواهد کشید چراکه این افراد در نظر دارند مطابق با پیشرفت تکنولوژی استراتژی‌های جدیدی را برای انرژی دنبال کنند.

کد خبر 414797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.