صادرات آبزیان به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۹۸

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان مجموع صادرات آبزیان کشور در سال ۹۸ را به میزان ۱۳۵ هزار تُن و به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ارزش صادرات آبزیان در سال گذشته ۵۲۸ میلیون دلار بوده است که امسال با کمی کاهش به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ایمنا، علی اکبر خدایی اظهار کرد: صادرات آبزیان امسال نیز مانند سال‌های گذشته از ابتدای سال جاری انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار ارائه شده تا کنون ۱۲۴ هزار تُن انواع آبزیان به کشور‌های هدف به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است، بیان داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری مجموع صادرات به ۱۳۵ هزار تُن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

وی با اشاره به اینکه ارزش صادرات آبزیان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته کمی کاهش یافته است، گفت: ارزش صادرات آبزیان در سال گذشته ۵۲۸ میلیون دلار بوده است که امسال با کمی کاهش به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

خدایی با اشاره به اینکه امسال انتظار درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری از صادرات آبزیان را داشتیم، اما محقق نشد، عنوان کرد: مهمترین دلایل عدم تحقق این امر به مسائلی نظیر تحریم و مشکلات موجود در زمینه نقل و انتقال پول مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود ما هنوز از برنامه ششم توسعه جلوتر هستیم چرا‌که بر اساس این برنامه باید تا سال ۱۴۰۴ در آمد سالانه صادرات آبزیان به ۶۰۰ میلیون دلار برسد که ما قطعاً در سال ۱۴۰۰ به این رقم خواهیم رسید.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۴ یعنی پایان برنامه ششم توسعه صادرات سالانه آبزیان به ۸۰۰ میلیون دلار یعنی ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خواهد رسید.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه صادرات آبزیان در سال‌های آتی و رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه در ادامه خاطرنشان کرد: آبزیان صادر شده شامل ماهیان حرام گوشت، میگوی پرورشی، ماهیان پرورشی، خاویار پرورشی، کنسرو و غذای آبزیان است.

به گفته این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، امسال ۸۰ هزار تُن انواع ماهیان حرام گوشت صید شده از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به کشور‌های هدف به ویژه کشور‌های جنوب شرق آسیا صادر شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه صادرات ماهیان حرام گوشت بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است، اما ارزش ارز‌آوری صادرات ۳۰ هزار تُن میگو به میزان ۱۲۰ میلیون دلار به مراتب بیشتر از ارزآوری صادرات ماهیان حرام گوشت بوده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص صادرات ماهیان پرورشی نیز گفت: عمدۀ ماهیان پرورشی صادر شده شامل کپورماهیان، سیبس و قزل آلا بوده است که مجموع حجم صادرات آن‌ها ۲۵ هزار تُن طی سال جاری اعلام شده است.

خدایی در ادامه گفته‌های خود حجم خاویار پرورشی صادر شده در سال جاری را هزار و ۵۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و بیان داشت: مابقی صادرات آبزیان به صادارت کنسرو و غذای آبزیان اختصاص داشته است.

وی گفت: امیدوایم با برنامه‌ریز‌های در حال انجام شاهد ا‌فزایش چشمگیر صادرات و به دنبال آن ارز‌آوری در بخش صنعت شیلات کشورمان باشیم.
۰

کد خبر 414734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.