لزوم تعریف بسته حمایتی رانندگان/ یک مسافر ناقل کرونا می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ نفر را درگیر کند

دبیر کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل اصفهان گفت: بسته‌های حمایتی باید توسط دولت در جهت صیانت از حقوق فعالان حمل و نقل عمومی تهیه و اعمال شود که رانندگان پس از تعطیلی این صنف حداقل از حقوق اداره کار بهره مند شوند.

رضا همامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدا باید حمل و نقل درون استانی و برون استانی تعطیل می‌شد زیرا مواد ضدعفونی کننده تنها در زمان استفاده باعث ضدعفونی می‌شود و اگر فردی ناقل این بیماری باشد می‌تواند باعث انتقال آن به افراد دیگر شود.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد از سرویس‌های حمل و نقل برون شهری عملاً تعطیل شده و ۲۰ درصد باقی مانده نیز تنها با ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت خود فعالند؛ این مسئله به غیر از ضرر مادی و معنوی (گسترش شیوع بیماری کرونا) چیز دیگری ندارد و ادامه این روند به نوعی جنایت محسوب می‌شود.

ارائه خدمات در نوروز بعید به نظر می‌رسد

دبیر کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل اصفهان خاطرنشان کرد: باید در جهت صیانت از حقوق فعالان این صنف بسته‌های حمایتی توسط دولت تهیه و اعمال شود. فعالان این حوزه با مشکلات متعددی نظیر پرداخت عیدی و حقوق کارکنان درگیر هستند. در شرایط فعلی امکان ارائه خدمات در نوروز بعید به نظر می‌رسد.

همامی درباره شرایط بسته‌های حمایتی دولتی از این صنف گفت: بر اساس این بسته حمایتی رانندگان باید در این مدت (پس از تعطیلی این صنف) حداقل حقوق مصوب اداره کار را دریافت کنند و از پرداخت حق بیمه نیز معاف شوند. همچنین دولت باید کمک بلاعوض به فعالان این حوزه پرداخت کند؛ مسئولان فرض کنند بیمه بیکاری پرداخت می‌کنند.

۸۰ درصد ظرفیت شاغلان حمل و نقل برون شهری بیکار است

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از ظرفیت شاغلان این حوزه بیکار هستند، گفت: این مسئله بدین معنی نیست که واحدهای فعال دیگر به فعالیت مشغول نیستند بلکه به این معنی است که تعداد مسافران به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده است که عملاً این مقدار از واحدهای صنفی بدون فعالیت هستند.

دبیر کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل اصفهان ادامه داد: با این حال انجام سفر در شرایط فعلی اشتباه است و هیچ اجباری پذیرفته نیست؛ زیرا حفظ سلامتی واجب تر از هرچیزی است. در این شرایط اگر شخصی در هر صورت تمایل به انجام مسافرت دارد باید از خودرو شخصی استفاده کند.

یک نفر مسافر ناقل می‌تواند ۵۰ یا ۱۰۰ نفر دیگر را بیمار کند

همامی خاطرنشان کرد: مسئولیت ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین است و اگر تنها یک نفر میان مسافران ناقل باشد می‌تواند حتی تا حدود ۵۰ یا ۱۰۰ نفر دیگر را بیمار کند.

وی اظهار کرد: اگرچه امکان سفرهای نوروزی با ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد اما ظرفیت بسیار کمی موجود است. همچنین بر اساس نامه‌نگاری‌ها امیدواریم به زودی شاهد تعطیلی این بخش با دستور استاندار به عنوان رئیس شورای تأمین استان باشیم.

دبیر کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل اصفهان درباره افرادی که بلیط تهیه کرده و قصد لغو سفر دارند اظهار کرد: این افراد می‌توانند با لغو بلیط خود، وجه آن را کامل و در لحظه دریافت کنند.

همامی تصریح کرد: دولت باید از فعالان این صنف حمایت کند، در غیر این صورت این صنف به زودی ورشکسته می‌شود. مالکان خودروهای این ناوگان که به تازگی خودرو خریده‌اند، توان پرداخت اقساط خود را ندارند. قیمت خودرو این ناوگان حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیش از گران شدن بنزین و اکنون به بیش از چهار میلیارد تومان رسیده است. همچنین باید توجه داشت که در شرایط فعلی اگر راننده‌ای برای مدت کوتاهی فعالیت نکند، در تهیه نان شب نیز عاجز است.

کد خبر 414533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.