ایران توانایی اقتصادی چین در مواجهه با بحران کرونا را ندارد

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: چین در یک دهه اخیر از رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد برخوردار بوده است، بنابراین ظرفیت اقتصادی بالایی دارد که توانایی مقابله با شیوع بیماری کرونا را از ابعاد اقتصادی به آن می‌دهد و به دلیل همین ظرفیت، بدون نیاز به کمک کشورهای دیگر موفق به مهار این بیماری شده است.

سید کمیل طیبی درباره تعطیلی اصناف به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر به تجربه موفق چین در مهار ۷۰ درصدی کرونا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این مسئله به دلیل شرایط اقتصاد این کشور بوده است.

وی افزود: چین در یک دهه اخیر رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد داشته، بنابراین ظرفیت اقتصادی بالایی دارد که توانایی مقابله با شیوع بیماری کرونا را از ابعاد اقتصادی به این کشور می‌دهد و به دلیل همین ظرفیت اقتصادی بالا، بدون اینکه نیازی به کمک کشورهای دیگر داشته باشد، موفق به مهار این بیماری شده است.

مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: در شرایط اقتصادی ایران که کشوری در حال توسعه محسوب می‌شود، منابع محدودتری وجود دارد، مدت‌های زیادی نیز دچار تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی بوده، در دو سال اخیر رشد اقتصادی منفی داشته و دولت نیز از کسری بودجه مزمن رنج می‌برد، اجرای برنامه پیاده سازی شده توسط چین (کمک به بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها و تهیه بسته‌های مورد نیاز روزمره) شاید در ظرفیت اقتصادی ایران به ویژه در بخش دولتی وجود نداشته باشد.

اگر هر فعالیت اقتصادی تعطیل شود، آیا امکان جبران زیان وجود دارد؟

طیبی افزود: این تفاوت بسیار مهم، سدی محسوب می‌شود که تصمیم سازی را برای دولتمردان و نظام اقتصادی مشکل می‌کند، بنابراین باید پرسید که اگر قرار باشد هر فعالیت اقتصادی تعطیل شود، آیا امکان جبران زیان وجود دارد یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: نقدینگی بسیار بالایی در کشور وجود دارد که نمی‌توان به راحتی آن را به سمت خدمت به جامعه هدایت کرد. این نقدینگی در بخش‌هایی قفل شده است که مدیریت آن به راحتی امکان پذیر نیست اما راهکارهایی که از سوی بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول در نظر گرفته شده است، راهکارهای منطقی بشمار می‌رود که می‌تواند در این موضوع کمک کند.

کمک‌های بلاعوض به قشرهای ضعیف در این شرایط بسیار ضروری است

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید توجه کرد که بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه خدمات مانند آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها در شرایط کنونی با رکودی مضاعف مواجه هستند و بخش خدمات زیان‌های زیادی را از شیوع کرونا تجربه می‌کند بنابراین وجود بسته‌های حمایتی شامل تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض برای قشرهای ضعیف در این شرایط بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

طیبی اظهار کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که در شرایط کنونی ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی به وجود می‌آید. مثلاً این ظرفیت جدید می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی باشد که به سرعت بتواند بازدهی لازم را به دست آورد. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در بخش‌های بهداشتی از جمله این موارد است که می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال تأثیرگذار باشد، تا حدی از شدت آثار منفی این بیماری بر اقتصاد بکاهد و آمادگی لازم را برای عبور از بحران پدید آورد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان تعطیل کردن اصناف به دلیل شرایط اقتصادی کشور وجود ندارد، گفت: همچنان شاهد رکودی از گذشته هستیم که در بخش بازرگانی (سیستم توزیع) وجود دارد اما عبور از بحران کرونا مسئله مهمی است و اگر قرار باشد کسری بودجه بیشتری برای دولت به وجود بیاورد برای حل این بحران، تعطیلی مشکلی ندارد.

ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به واحدهای اقتصادی

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بسیاری از کسبه این مسئله را مطرح می‌کنند که نیازی به کمک‌های بلاعوض دولتی نداشته و تنها خواستار دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند. اگر به این بخش دید توسعه‌ای داشته باشیم، ارائه تسهیلات با همین هدف می‌تواند کمک کننده باشد بنابراین سیستم بانکی در وضعیت فعلی باید با ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به واحدهای اقتصادی، به این بخش کمک کند.

طیبی تصریح کرد: نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی باید توسط دولت با سوبسید دادن به بانک‌ها و ارائه تسهیلات کم هزینه تأمین شود. منبع این بخش نیز می‌تواند نقدینگی موجود در کشور باشد. در واقع دولت باید سپرده‌گذاران و افراد فعال در بازارهای مالی نظیر بازار طلا و بازار بورس را تشویق کند تا نقدینگی و سرمایه خود را در اختیار این بخش قرار دهند. به عبارتی نهاد اجرایی می‌تواند با ایجاد یک جریان گردش سرمایه با ترنور مالی بیشتر (گردش مالی سالانه) میان این دو بخش، این مسئله را اجرایی کند. همچنین اقداماتی نظیر تعویق مالیات‌ها، سررسید اقساط تسهیلات و معافیت از پرداخت بیمه در این زمینه مفید است.

وی با بیان اینکه جلوی ضرر هر وقت گرفته شود منفعت است، خاطرنشان کرد: از آنجا که ارزش جان انسان‌ها بسیار بیشتر از موارد دیگر است، از جنبه بهداشتی موافق تعطیلی کامل فعالیت‌های اقتصادی به منظور مهار کامل این بیماری هستم.

کد خبر 414388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.