مکان‌سازی و تأثیر آن بر اقتصاد شهری

به فرآیند طراحی شهرها که بر اساس اهداف گوناگون از یک فضای خالی، محیطی قابل‌استفاده و معنادار می‌سازد مکان‌سازی گفته می‌شود؛ این فرآیند قابلیت تبدیل شدن به یکی از دگرگون‌کننده‌ترین ایده‌های موجود در بخش‌های گوناگون از جمله اقتصاد شهری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از گذشت چندین دهه از گسترش بی‌رویه شهرها و تسلط آن بر مناطق حومه‌ای و حاشیه‌ها، شهرهای ایالات متحده آمریکا با افزایش مجدد جمعیت، رشد کاریابی و لزوم سرمایه‌گذاری‌های جدید بخش‌های دولتی و خصوصی روی زیرساخت‌ها، املاک و مستغلات و مکان‌سازی مواجه هستند. بخش اعظم این تجدید حیات در مراکز شهری، امتداد آبراه‌ها و مناطق نوآوری دیده می‌شود که محل طبقه‌بندی مؤسسات تحقیقاتی و کارآفرینان است. این رخداد نوعی برآمد خوشایند از تغییرات جمعیت‌شناسی، ساختار منازل و ترجیحات بازار است که منجر به ایجاد تقاضای بیشتر برای محوطه‌های مخصوص پیاده‌روی، مملو از امکانات رفاهی و شرایط تسهیل همکاری میان کارمندان و شرکت‌ها می‌شود. با این حال کاملاً مشخص است که مزایای این روند به طور مساوی در همه نقاط توزیع نیست.

اختلال در بازار، از صنعت‌زدایی گرفته تا خودکارسازی، همواره با سابقه‌ای طولانی‌مدت از تبعیض‌ها، تخریب‌های فیزیکی و اتلاف سرمایه همراه بوده است که در بعضی موارد، احیا شدن یک منطقه را غیرممکن می‌کند. در همین حال، تغییر نیازهای مردم و مشاغل بعضی از مناطق اداری و تجاری تک‌کاربری وابسته  را در معرض خطر منسوخ و بلااستفاده شدن قرار می‌دهد. این حقیقت از دیرباز وجود داشته که سرنوشت اماکن، مردم و اقتصادهای گوناگون عمیقاً به یکدیگر وابسته است.

با این حال، در دورانی که نابرابری‌های واضحی هم‌چون درآمد و ثروت، نژاد و قومیت، جغرافیا و مواردی از این قبیل وجود دارد، ضرورت یک فرصت به‌منظور پذیرش و پیش‌برد توسعه‌های مکان‌محور برای رهبران محلی و منطقه‌ای وجود دارد که منجر به نتایج اقتصادی بهتر برای افراد بیشتر در مکان‌های بیشتر می‌شود.

ازجمله شهرهایی که به‌منظور برآوردن این ضرورت دست به اقدام زده، برنامه سیاست کلانشهر بروکینگز با راه‌اندازی مرکز باس "آنه تی و روبرت ام" برای ایجاد مکان‌سازی‌های تحول آفرین است.

این مرکز در همکاری با پروژه فضاهای عمومی (PPS)، مرکز ملی خیابان‌های اصلی (NMSC ) و دیگر نهادها، نیازهای افراد و مشاغل را مورد بررسی قرار می‌دهد و از اطلاعات به‌دست‌آمده برای کمک به رهبران بخش‌های دولتی، خصوصی و مدنی استفاده می‌کند تا برای تمرکز و پشتیبانی از فعالیت‌هایی که باعث رشد فراگیر اقتصادی می‌شود رویکردهای جدیدی ایجاد کنند. مرکز باس بر مبنای این عقیده بنا شده است که "مناطق اقتصادی" نمایانگر جغرافیایی است که در آن مدیران می‌توانند با ایجاد درک و اعتماد محلی، تجربه ایمن، نمایش سریع نتایجی که اغلب حاصل می‌شود و اندازه‌گیری تأثیرات دیدگاه‌محور و اهداف محور وارده بر یک مکان، بیشترین تأثیر را داشته باشند زیرا تمرکز روی مکان منجر به انجام متفاوت کارها می‌شود. این مرکز با هدف الهام‌بخشیدن به رهبران بخش‌های گوناگون نسبت به سرمایه‌گذاری روی مکان‌سازی‌های تغییرپذیر، مزایای گسترده اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌کند.

شهرها و کلانشهرها، به‌عنوان محورهای اقتصاد جهانی، در حال هدایت یک تحول دیجیتالی هستند که خواستار تغییر مشاغل، مهارت‌ها و اماکن است. ایده‌ها و نوآوری‌های جدید باعث ایجاد محصولات و خدماتی از بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شود که پتانسیل بهبود وضعیت سلامتی، شرایط محیطی و کیفیت زندگی انسان را دارند. البته درحالی‌که تقریباً همه گروه‌ها و مشاغل اصلی صنعتی در حال گسترش راهکارهای استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی هستند، اقتصاد دیجیتال در بین بعضی صنایع، کارخانه‌ها، کارگران و جوامع نسبت به سایرین طرفداران بیشتری دارد. بدین ترتیب درجه و سرعت تطابق آن در هر شرایطی بسیار متفاوت است.

از آنجایی‌که توانایی شرکت‌ها در بهبود عملکرد و بهره‌وری خود متفاوت است، نابرابری دستمزد در بین کارمندان رو به افزایش است و درحالی‌که جمعیت شهری به سرعت در حال تنوع یافتن است، این روند به نوبه خود منجر به تشدید و افزایش شکاف‌های موجود در درآمد و ثروت میان خانواده‌ها به‌ویژه اقلیت‌های قومی و نژادی می‌شود. این نابرابری‌ها بر تقسیم‌های مکانی نیز اثرگذار است.

از سوی دیگر درحالی‌که بسیاری از شهرهای صنعتی قدیمی و نواحی مرکزی، خصوصاً شهرهای کوچک و متوسط و مناطق روستایی، در حال تلاش برای حفظ خود هستند، اقتصاد دیجیتالی به مراکز بزرگ جهانی که منجر به جذب شرکت‌های نوآور و دارای کارکنان فرهیخته و تحصیل‌کرده هستند پاداش می‌دهد. این روند در اکثر کلانشهرها نیز دیده می‌شود؛ بدین‌صورت‌که از یک طرف مشاغل همواره در حال گسترش هستند و در حومه‌های شهری کم‌تراکم شغل بیشتری نسبت به انواع دیگر جوامع ایجاد می‌شود، از طرف دیگر انواع جدیدی از خوشه‌های شغلی در حال ظهور یا گسترش هستند. با این حال هنوز هم هسته تاریخی کلانشهرها مراکز اصلی اقتصاد آن‌ها بحساب می‌آید و بنا بر آنچه گفته شد، با وجود شرایط فعلی شهرها، رشد اقتصادی نیازمند تغییرات مکانی است. بدین ترتیب می‌توان گفت سرمایه‌گذاری بر مکان‌سازی‌های تغییرپذیر می‌تواند هم با کاهش هزینه به دنبال باشد و هم منجر به رشد چشمگیر شهرها در بخش‌های اقتصادی گردد.

کد خبر 414258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.