آثار مخرب فرونشست زمین در ساختمان‌ها و استادیوم‌های ورزشی اصفهان

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در بسیاری از مراکز شهری اصفهان، پدیده فرونشست باعث شده تا ساختمان‌های مسکونی دچار آسیب، ترک و شکاف شود. همچنین، تأسیسات مهمی همچون استادیوم‌های ورزشی در معرض شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین در این شهر بزرگ قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی با بیان اینکه در روزهای گذشته در محدوده کلان‌شهر تبریز در یکی از خیابان‌های شهر، فرو ریزشی رخ داد که بر اساس استعلام و دریافت اطلاعات، حداقل یک خودرو در این فروریزش آسیب دیده است، اظهار کرد: فروریزش های متعدد در کلانشهرهای کشور نشان می‌دهد که ساختگاه‌های شهری در معرض خطر فروریزش قرار داشته و ضرورت دارد که در مورد پایدارسازی ساختگاه‌های شهری بسیار دقت و جدیت اعمال شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه بر اساس برآوردها و مطالعات، پدیده فرونشست زمین به دلیل استفاده بی رویه از آب‌های زیرسطحی بسیاری از کلانشهرها و شهرهای کشور را تهدید می‌کند، افزود: آثار پدیده فرونشست در جنوب و جنوب غربی تهران آثار فراوانی بر زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و المان‌های طولی همچون خطوط لوله، خطوط راه آهن و … بر جای گذاشته است.

بیت‌اللهی تصریح کرد: در کلان‌شهر اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین زیرساخت‌های شهری اصفهان را به طور جدی تهدید می‌کند.

وی اعلام کرد: در بسیاری از مراکز شهری اصفهان، پدیده فرونشست باعث شده تا ساختمان‌های مسکونی دچار آسیب، ترک و شکاف شود. همچنین، تأسیسات مهمی همچون استادیوم‌های ورزشی در معرض شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین در این شهر بزرگ قرار گرفته که این آثار فرونشست علاوه بر تهران و اصفهان به تبع پایین آمدن آب زیرسطحی در بسیاری دیگر از شهرهای کشور نمایان است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: آثار پدیده فرونشست در مناطق دشتی پدیده خود را نمایان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در زمینه حفظ و ارتقای ایمنی کشور در مقابله مخاطره فرونشست باید انجام شود، محافظت از شریان‌های حیاتی است. شریان‌های مهم حیاتی شامل خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال سوخت، آب، فاضلاب و حتی المان‌های حمل و نقلی طولی همچون جاده‌ها، و راه آهن همه به دلیل نوع خود و گستردگی طویلی که دارند در جاهای مختلف، زون های فرونشستی را قطع می‌کنند در چنین مکان‌هایی بر اثر افت تدریجی سطح زمین این شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌ها دچار انحنا شده و آسیب می‌بینند.

فرونشست بحث کلان ملی است

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعه بر روی خطوط انتقال فشار قوی برق قوی در دو منطقه اشتهارد در استان البرز و ورامین در استان تهران خبر داد و افزود: مطالعات میدانی و عکس‌های مختلف از این دو منطقه نشان داده است که بر اثر فرونشست پای دکل‌های برق شکاف برداشته و شسته شده که اگر این پدیده استمرار داشته باشد و حفره‌های ایجاد شده بزرگ‌تر و عمیق‌تر شوند امکان واژگونی دکل‌های برق فشار قوی و قطع برق شبکه سراسری وجود دارد.

بیت‌اللهی هدف از این مطالعه را ارائه راهکارهای مقابله با آثار بسیار آسیب‌رسان و تهدید کننده فرونشست در مورد خطوط انتقال نیرو عنوان کرد و گفت: فرونشست بحث کلان ملی است و مرتبط با یک وزارتخانه نیست. یک رأس مسئولیت و مبارزه با مخاطره، دستگاه‌های مسئولی ارائه دهنده حفر چاه، کنترل و بهره برداری از آب‌های زیرزمینی است. رأس دیگر مسئولیت مقابله با فرونشست، دستگاه‌ها و اشخاص بهره برداری هستند که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، که همه باید همکاری کنند تا آثار فرونشست کاهش یافته و مخاطرات کم شود.

وی تصریح کرد: در کشور ما فرونشست از جمله مسائل کلان ملی است و معمولاً مقابله با این علل و عوامل آن نیز یک امر تدریجی است.

بیت اللهی گفت: در خصوص وقوع فرونشست‌های آنی همچون راه آهن تهران- مشهد یا خطوط برق ورامین- اشتهارد که خود باعث پدیده‌های مخاطره‌آمیز ناگهانی شده و ایجاد شکاف‌های بسیار خطرناک در روی سطح زمین شده، راهکارهای کوتاه مدتی در حال مطالعه و حصول به نتیجه است.

وی اعلام کرد: مطالعات دنیا در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست و جلوگیری از پیشرفت آنها ۲۰ روش است که از این تعداد، ایران و مشخصاً مرکز تحقیقات سه روش را که اقتصادی، مقرون به صرفه و با شرایط ایران کاملاً منطبق است استخراج کرده که قطعاً این روش‌ها برای پایدارسازی دکل‌های برق در ورامین و اشتهارد و همچنین پایدارسازی مسیر راه آهن تهران- مشهد در زون‌هایی که آسیب دیدند استفاده خواهد شد که مطمئناً می‌تواند سلامت زیرساخت‌ها را تضمین کند.

کد خبر 414073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.