جاری شدن آب در مادی فدن پس از ۱۵ سال

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: با ساماندهی سر دهانه مادی فدن و آزادسازی قسمت‌های مسدود شده آن، پس از گذشت ۱۵ سال آب در آن جریان یافت و روح تازه‌ای در کالبد این مادی دمیده شد.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مادی آبراهی است که پیشنه‌ای همسو با شکل‌گیری شهر اصفهان داشته تا آب را از رودخانه زاینده‌رود به دشت حاصل‌خیز اصفهان رسانده و برای شرب، کشاورزی، آسیاب‌ها و توسعه شهرنشینی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از سرچشمه زاینده رود تا گاوخونی ۱۵۴ مادی و نهر از رودخانه زاینده‌رود جدا می‌شود، افزود: طومار ۲۷ صفحه‌ای شیخ‌بهایی سندی است که گواه از وجود مادی‌ها، پیش از دوران صفویه دارد و تقسیم آب زاینده رود را از ابتدا تا انتها نگاشته، به ۳۳ سهم تقسیم و در آن به مادی های بزرگی چون سهم (صم)، نیاسر، قمیش، شاه کبیر (سیاه) و فدن اشاره کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: مشابه مادی های اصفهان را فقط می‌توان در شهرهای تاریخی هلند مانند "آمستردام" دید که در آنجا با نام "خراخت" معروف است.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در حدود ۳۲۰ کیلومتر مادی دارد که به صورت مویرگ‌های حیاتی در کالبد شهر اصفهان گسترش یافته است، گفت: شهرداری اصفهان بنا بر رسالت و سیاست خود احیا، ساماندهی و بازسازی مادی های شهر را در دستور کار خود قرار داده است.

امیری اظهار کرد: شهرداری اصفهان در سه سال اخیر بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی و مالون چینی، احیای فضای سبز، ایجاد مبلمان و احداث پارک‌های خطی در کنار مادی‌ها هزینه کرده که این موضوع علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز و حفظ محیط زیست ارزش افزوده برای ساکنان حاشیه مادی‌ها همراه داشته است.

وی تصریح کرد: این مادی که از آن با عناوین "فدین" و "فدا" نیز یاد شده است، از نزدیکی جزیره شنی در پارک ناژوان آغاز شده و پس از عبور از ناژوان، نصرآباد، بزرگراه خیام در مسیر خود از داخل مسجد لنبان در خیابان دکتر بهشتی و سپس از خیابان‌های شهید بهشتی، اردیبهشت، شیخ بهایی، خلجا و طالقانی عبور کرده و در محل لت اسماعیل بیگ در ابتدای خیابان طیب به دو شعبه تقسیم می‌شده است، اما شعبه‌ای مسیر شرق را به سمت باغ چهلستون و میدان نقش جهان ادامه می‌داد، در حال حاضر از بین رفته و فقط قسمتی از آن در باغ چهلستون دیده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: شعبه دیگر که "مادی بابا حسن" نام دارد، در امتداد خیابان طیب به سمت شمال پیش می‌رود، از زیر سردر دروازه درب کوشک و از داخل مدرسه علمیه درب کوشک در خیابان طیب عبور کرده و سپس از خیابان مسجد سید در امتداد خیابان آیت الله بیدآبادی از محله علی قلی آقا و از کنار مسجد، حمام و بازارچه علی قلی آقا می‌گذرد و به مادی علی‌قلی‌آقا و قبرستان قدیم آب‌پخشان می‌رسد تا در محل لت آب پخشان به دو شعبه تقسیم شود.

وی با بیان اینکه شعبه مستقیم به نام "مادی صفی میرزا" به سمت شمال می‌رود و پس از عبور از خیابان فروغی، میدان شهدا، خیابان کاوه، محله بابلدشت و خیابان باهنر به پایین دست محله مهرآباد زینبیه می‌رسد، افزود: شعبه دیگر که مادی فدن است، ابتدا به سمت غرب (تا حدود ۳۰۰ متر) و سپس به سمت شمال ادامه مسیر می‌دهد و پس از عبور از خیابان‌های فروغی، دکتر فاطمی و کاوه در گذشته به بالا دست محله مهرآباد زینبیه می‌رسیده است ولی در حال حاضر به مادی شاه‌پسند در خیابان ابوریحان منطقه هفت می‌ریزد، همچنین یکی دیگر از انشعابات آنکه در حال حاضر وجود ندارد نیز به باغ فدک می‌رسیده است.

امیری با بیان اینکه طول مادی فدن از نزدیکی جزیره شنی در پارک ناژوان تا مادی شاه پسند و انشعابات صفی میرزا ۱۸ هزار و ۱۱۸ متر است که از مناطق ناژوان، یک، هفت، هشت و ۱۴ عبور می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر با تلاش‌های انجام شده توسط حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان و مسئولان مناطق یاد شده، ساماندهی سر دهانه مادی فدن انجام و با آزادسازی قسمت‌های مسدود شده آن، پس از گذشت ۱۵ سال آب در این مادی جریان یافت و روح تازه‌ای در کالبد این مادی دمیده شد.

وی گفت: هم اکنون آب مادی فدن تا خیابان باهنر رسیده و تا انتهای مسیر پیش خواهد رفت.

کد خبر 414004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.