فعالیت‌های ناپایدار انسانی منابع طبیعی و تنوع زیستی جهان را تهدید می‌کند

حفظ همه اشکال حیات در زمین، شعار سال ۲۰۲۰ در روز جهانی حیات وحش است که ضرورت مقابله با جنایت علیه حیات وحش و کاهش تعداد گونه های زیستی را که تاثیر قابل توجهی بر شرایط اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی انسان دارند، یادآور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیاهان و جانوران از جنبه‌های زیست محیطی، علمی و آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیباشناختی دارای ارزش ذاتی و کمک کننده برای رفاه انسان و توسعه پایدارند. روز جهانی حیات وحش فرصتی است برای افزایش آگاهی از مزایای بسیاری که حفاظت از گونه‌های زیستی برای مردم فراهم می‌کند. این روز همچنین ضرورت مقابله با جنایت علیه حیات وحش و کاهش تعداد گونه‌های زیستی را که تأثیر قابل توجهی بر شرایط اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی دارند به ما یادآور شده است؛ این یکی از اهداف توسعه پایدار است.

حفظ همه اشکال حیات در زمین!

حفظ همه شکل‌های زندگی در زمین، شعار سال ۲۰۲۰ در روز جهانی حیات وحش است و تمام گونه‌های جانوری و گیاهی را که تنوع زیستی و همچنین منابع معیشت انسان‌ها را تشکیل می‌دهند، در بر می‌گیرد؛ به ویژه افرادی که بسیار نزدیک تر به طبیعت زندگی می‌کنند.

موضوع شعار امسال بر استفاده پایدار از منابع طبیعی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تاکید دارد که از جمله می‌توان به اقیانوس‌ها، زندگی زمینی، مبارزه با فقر و مصرف و تولید مسئولانه اشاره کرد. زمین مامن گونه‌های بیشماری از گیاهان و جانوران است و ما به تعامل بین همه عناصر زیست کره برای تأمین همه نیازهایمان وابسته ایم؛ هوایی که نفس می کشیم، غذایی که می‌خوریم، انرژی که استفاده می‌کنیم و موادی که نیاز داریم همه و همه به تعامل عناصر طبیعت وابسته است. با وجود این، فعالیت‌های ناپایدار انسانی و بهره برداری بیش از حد از گونه‌ها و منابع طبیعی تنوع زیستی جهان را تهدید می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش صندوق جهانی طبیعت در سال ۲۰۱۸؛ نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت حیات وحش طی ۴۰ سال از بین رفته است.در حال حاضر نیز نزدیک به یک چهارم از گونه‌های زیستی در معرض خطر انقراض در دهه‌های آینده اند.از این رو در طول سال جاری چند رویداد بزرگ جهانی، حفظ تنوع زیستی را در اولویت قرار خواهد داد و سال ۲۰۲۰ فرصتی منحصر به فرد را برای پیشرفت تحولات برای حفاظت و استفاده پایدار از گونه‌های حیات وحش فراهم می‌آورد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی به مناسبت روز جهانی حیات وحش تصریح کرد: ما باید سطح آگاهی جهان را نسبت به اهمیت حیاتی تنوع زیستی شگفت انگیز دریایی برای توسعه پایدار بالا ببریم تا نسل‌های آینده نیز قادر باشند از این خدمات بهره ببرند.

کد خبر 413253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.