رعایت بهداشت فردی نباید بهداشت روانی را زیر سوال ببرد

یک روانشناس گفت: رفتار وسواسی یک رفتار آزار دهنده خواهد بود و قرار نیست برای رعایت بهداشت فردی خود بهداشت روانی خود را از دست بدهیم.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کنترل رفتارهای هیجانی همچون ترس، وسواس و نگرانی در موقع شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: اساساً ترس در دسترس ترین واکنش هیجانی انسان هاست بدین معنا که ترس زودتر از خشم، دوست داشتن و هر هیجان دیگری به سراغ انسان می‌آید و این طبیعی است.

وی افزود: اما اینکه ما چقدر قدرت مدیریت ترس‌های خود را داشته باشیم مهم است چرا که این امر یک مهارت است که باید هم فردی باشد هم از طریق اجتماع به مردم آموزش داده شود.

این روانشناس با تاکید بر اینکه باید همه افراد در درجه اول ترس و هیجانات منفی خود را مدیریت کنند، تصریح کرد: با مدیریت ترس‌ها و با درک درست از بحران یا مشکل باید بتوانیم رفتارهای صحیح را در پیش بگیریم و افراد با ترس خود نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه بر مشکلات خود و جامعه می‌افزائیم.

وی گفت: مردم باید بدانند ویروس کرونا هم مانند دیگر ویروس‌ها است اگرچه جنبه‌های خطرناک دارد اما هیولایی نیست که بخواهد همه ما را ببلعد و قطعاً بهترین راه برای مقابله با این بحران و ویروس رعایت نکات بهداشتی است.

کاظمی افزود: امیدوارم بعد از پایان این بحران مردم ما رعایت نکات بهداشتی را بیشتر از قبل و کمتر از زمان بحران در زندگی خود لحاظ کنند.

وی در خصوص اینکه چگونه وسواسی نشویم، گفت: رفتار وسواسی یک رفتار آزار دهنده است و قرار نیست برای رعایت بهداشت فردی خود بهداشت روانی خود را از دست بدهیم.

این روانشناس با تاکید بر اینکه مردم باید حد تعادل درستی از بهداشت را رعایت کنند تا دچار افراط و تفریط نشوند، خاطرنشان کرد: از آنجا که سبک زندگی ما چندان نزدیک به سبک زندگی بهداشتی نبوده است با وجود چنین بحران‌هایی در حوزه سلامت، موج وسواس گونه‌ای از رعایت بهداشت رخ می‌دهد و بعد از مدتی فروکش می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دلیلی ندارد همه نکات بهداشتی را در همه موقعیت‌ها رعایت کنیم، افزود: بارها از متخصصان این امر شنیدیم افراد سالم در محیط منزل یا محیط‌های پاک نیاز به دستکش یا ماسک ندارند و تنها شستشو و ضدعفونی کردن سطوح برای آنها کافی است و تنها برای افرادی که مشکوک به بیماری هستند یا در محیط‌های آلوده در حال کار و فعالیت هستند رعایت این موارد ضروری است.

کد خبر 413239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.